-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Bora TDi
Draget, det bunnsolide og uendelige draget, kjennetegner toppmodellen blant diesel-Boraene.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Golf sedan høres ikke spesielt spennende ut. Det er mer flukt over Bora – i hvert fall mener markedsførerne hos Volkswagen det. Bora er i bunn og grunn en Golf sedan, og plassmessig er det først og fremst det enorme bagasjerommet som er Boraens fortrinn. 455 liter er mer enn fire voksne normalt greier å plukke med seg for en langweekend.
Bora med 150-hesters TDimotor er først og fremst en kjøremaskin. Noe du oppdager ganske raskt. Støykomforten kan du glemme. Ved kaldstart, på tomgang og i lave hastigheter er knakkingen fra dieselmotoren påtrengende og avløses i høyere hastigheter av et meget høyt støynivå fra hjulene – så høyt at det blir slitsomt.
Gled deg derfor over motoren, den har et vannvittig fraspark. Hold turtellernåla over 1500 til 1700 o/min og du har mer enn 300 Nm til rådighet. Sekstrinnskassen må brukes flittig ved kvikk akselerasjon fra stillestående. Gearene tømmes fort, men når du er i siget er femtegearet optimalt for svingete norske landeveier, mens dieselmotoren jobber lett og uanstrengt i sjettegearet når du cruiser på E6 eller E18.
Til og begynne med blir en så fascinert over draget og responsen fra motoren at det er vanskelig å la være å bruke det, men som det meste annet blir en vant til 320 Nm også, og da er det godt å vite at en lett kan kjøre med snittforbruk på halvliteren pr mil, i hvert fall på langkjøring.
Det er først og fremst det voldsomme dreiemomentet som gjør denne bilen attraktiv. Har du høye krav til komfort, finnes det mange bedre alternativer, også i Boraprogrammet.
VOLKSWAGEN Bora TDi Highline:
Motor: 4-sylindret diesel. Sylindervolum: 1896 ccm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 320 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 237,6 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 144,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Sporvidde f/b: 151,3/149,4 cm.
Egenvekt m/fører: 1402 kg. Tillatt totalvekt: 1850 kg. Maks vogntogvekt: 3250 kg. Maks tilhengervekt: 1400 kg. Maks taklast: 75 kg. Vekt/effekt: 9,3 kg/hk.
Bagasjerom: 455 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 9,0 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk bykjøring: 0,72 l/mil
Forbruk landevei: 0,44 l/mil
Forbruk snitt: 0,54 l/mil
Pris: kr. 320.710,-
Forbruk i følge 93/116/EU.