-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Bora
Med Bora håper VW endelig på salgssuksess med en liten sedan.
Først publisert i BIL 10 - 1998.
Bora er Volkswagens tredje forsøk på å selge en sedan basert på Golf, og denne gangen har de stor tro på å lykkes. Tidligere utgaver av Golf med rumpe, nemlig Vento og Jetta, har aldri blitt storselgere i Norge. De som kjøper bil i Golf-klassen har foretrukket femdørs kombi, eller i de seneste årene, stasjonsvogn fremfor sedan. I det siste salgsåret for Golf III og Vento, ble det i Norge solgt ti Golf for hver Vento.
Volkswagen er opptatt av at Bora ikke skal oppfattes som en Golf med rumpe. Utseendet på Bora ligger derfor nærmere Passat enn Golf. Men setter du deg bak rattet, skal du lete for å finne forskjellen mellom Golf og Bora. Bortsett fra litt annerledes ventilasjonsåpninger, er dashbordet identisk på de to modellene.
Felles plattform
Bora bygges på samme platform som Skoda Octavia, Audi A3 og VW Golf. Det betyr McPherson forstilling, og bakhjulsoppheng med spiralfjærer og torsjonsaksel. Vår lille prøvetur under lanseringen av Bora, ga ingen pekepinn om at folk som er vant til Golf eller Passat vil oppleve overraskelser bak rattet. Bora har en fast og, på god vei, komfortable fjæring. Men på dårlig vei kan Bora føles litt stump og stiv.
Akselavstanden er den samme som på Golf. Bora er med sine 438 cm, 23 cm lengre, men fremdeles 29 cm kortere enn Passat. Bagasjerommet svelger 455 liter. Kupeen er ikke i samme klasse som Passat. Benplassen i baksetet er tilstrekkelig, men det er litt lavt og trangt under taket for dem rundt 180 cm.
Til å begynne med tilbyr VW fem forskjellige motorer for Bora. Minst er 1,6-literen med 100 hester som er velkjent fra Golf. Toliteren fra forrige Passat og Golf GTi har fått en liten oppussing, men yter som før 115 hester.
Ny V5
Sterkest er V5-motoren med 150 hester og et sylindervolum på 2,3 liter. På grunn av det norske avgiftssystemet blir denne dyr her på berget. I forhold til VW/Audis egen 1,8 Turbo som også har 150 hester, belastes 2,3-literen med 29.750 ekstra avgiftskroner.
V5 er en VR6-motor minus den fremste sylinderen. Betegnelsen VR, eller V-Rekke, benyttes fordi vinkelen mellom sylinderrekkene bare er 15°. V5 er mer sportsorientert enn 1,8 Turbo. Den har litt lavere dreiemoment, 205 Nm mot 210 Nm, som kommer ved et mye høyere turtall, 3.200 o/min mot 1.750 o/min. Lydbildet er også mer hissig.
Bora kommer med TDi-dieselmotoer med 90- og 110-hester. I løpet av 1999 kommer en 1,8-liter på 125 hk, den nye TDI med 115 hk, samt en 24-ventilers V6 med 204 hester. Disse motorene blir bare tilgjengelige sammen med firehjulsdrift, som nå heter 4Motion på Volkswagenspråk.
Bora vil være dyrere enn Golf. Hvor mye blir ikke klart før bilen kommer i salg her hjemme i januar, men VW vil markedsføre Bora som mer sportslig og luksuriøs enn Golf. Det vil gjenspeiles i utstyrsnivået – og i prisen.
Litt dyrere
I Tyskland koster en Bora vel 10 prosent mer enn en Golf. Der gir en pekepinn om prisene vi kan vente oss i Norge. Tiden får vise om Bora oppfattes som eksklusiv nok for kundene til at de vil betale mer for det som i bunn og grunn er en firedørs Golf.
DETTE ER VOLKSWAGEN BORA:
Lengde: 437,6 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 144,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Sporvidde f/b: 151,3/149,4 cm. Bag.vol (VDA): 455 liter. Bensintank: 55 l.
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.