Fiat Bravo/Brava

Det tok tid før Fiat-importøren Ugland Motor Import AS kunne sette norske registreringsplater på bilen som i fjor ble kåret til "Årets bil". Om den fortjener en slik betegnelse kan diskuteres, men at Fiat tør å lage en bil som utseendemessig skiller seg vesentlig fra andre er udiskutabelt.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1996.

Her hjemme forbinder mange navnet Fiat med problemer. Men kvaliteten på det italienske bilmerket har stadig blitt bedre, og nødstoppstatistikker fra det sentrale Europa bekrefter dette. Etter en kort prøvekjøring har vi ingen grunn til å tro at Bravo/Brava er dårligere enn sine forgjengere — snarere tvert imot. Ugland Motor Import er klar over publikums oppfatning av merket, men tror det vil snu over tid.

Til tross for forskjellig utseende — Bravo og Brava er identiske hva teknikk og chassis angår, og har samme akselavstand — 254 cm. 3-dørsversjonen Bravo er den korteste av de to, og med totallengde på 402,5 cm er den direkte sammenlignbar med en Golf. Brava har 5 dører og er med sine 418,7 cm blant de lengste i klassen. Forskjellene i utseende og karosseri er årsaken til at Fiat har gitt bilene forskjellige navn — Bravo og Brava — men folk flest vil nok oppfatte konseptet som samme bil med ulike løsninger.

Motorisering og utstyrsnivå er også forskjellig. Her understrekes det Fiat mener med at Bravo er kompakt og sporty, mens Brava er mer familievennlig. Begge har en 12-ventilers 1,4-litersmotor som minste motoralternativ, fulgt av en 16-ventilers 1,6-litersmotor. Toppmodellen av Brava har en 1,8-litersmotor, mens Fiat Bravo kan skilte med en verstingutgave — en femsylindret 20-ventilers 2-litersmotor med 147 Hk.

Godt utstyrt
Den rimeligste utgavene av Bravo 1.4 S koster 149.900. Standardutstyret omfatter blant annet startsperre, kollisjonspute på førersiden, sentrallås, lyktespylere, elektriske vindusheiser foran, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, høydejusterbart ratt og førersete, oppvarmede forseter, turteller og original radio/kassettspiller samt høyttalere. Tillegget for ABS-bremser og kollisjonspute på førersiden er drøye 18.000 kroner. Med en prislapp på 167.900 kroner blir ikke Fiat Bravo et åpenbart alternativ for dem som har VW Golf, Toyota Corolla eller Hyundai Accent i kikkerten. Fiat vil fortsatt måtte slite med navnet — det er ikke gjort over natten å endre forbrukernes merkebevissthet, selv om bilene åpenbart er bedre skrudd sammen nå enn tidligere. For å understreke alvoret kan Fiat-impor-tøren slå i bordet med fornuftige garantiordninger; 3 år/ 150.000 kilometers nybilgaranti, 6 års garanti mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti.

Bil har i skrivende stund ikke gjennomført en komplett prøvekjøring av Bravo/Brava. Et lite møte har det imidlertid blitt, og de erfaringene som er gjort tyder på at Fiat har kommet langt. Det er unektelig morsomt å sette seg bak rattet i en bil som skiller seg ut, og som de fleste tilskuere betrakter med nysgjerrighet og interesse. Også innvendig skiller Årets Bil seg fra mange av sine konkurrenter. Her er lyst og trivelig, og takhøyden er upåklagelig — også i baksetet.

Golf-priser
De fleste betjeningsfunksjoner er enkle og greie og bruke, men innimellom stusser man over de løsninger som er valgt. For eksempel har Fiat en tilsynelatende artig radio. Den har perfekt integrert med hensyn til utseende og plassering, er enkel å betjene, og har brukbar lyd. Men det er ikke en RDS-radio, og volumknappen — som også er av/på-knapp er håpløs å betjene. For det første ligger den nesten flatt, og for det andre må den betjenes med pekefingeren — du kan ikke bruke den som et skruratt. Til tross for noen innvendinger om ergonomi — Brava er lettkjørt og villig på veien. Det gjenstår likevel å se om norske forbrukere vil betale Golf-priser på et italiensk merke som fortsatt sliter med et ufortjent lavkvalitets-stempel.

DETTE ER FIAT BRAVO/BRAVA:

<TD style="BORDER-RIGHT: windowtext 1pt solid; PADDING-RIGHT: 3.5pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 3.5pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 73pt; PADDING-TOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: windowtext 1pt solid; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent; mso-border-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-top-alt: solid windowtext .75pt; mso-border-left-alt: soli

Bravo 1.4S 3d

Bravo 1.6 SX 3d

Brava 1.6 SX 3d

Brava 1.8 SLX 5d

Bravo 2.0 HGT

Sylindervol.:

1370 ccm

1581 ccm

1581 ccm

1747 ccm

1998 ccm

Boring x slag:

82 x 65 mm

87 x 67 mm

87 x 67 mm

82 x 83 mm

82 x 76 mm

KW(hk)/omdr.:

80)/6000

103)/5750

103)/5750

(113)/5800

147)/6100

Nm/omdr.:

112/2750

144/4000

144/4000

154/4400

186/4500

Dekk:

155/65TR14

185/60HR14

185/60HR14

185/60HR14

195/55VR15

Lengde:

402,5 cm

402,5 cm

418,7 cm

418,7 cm

402,5 cm

Bredde:

175,5 cm

175,5 cm

175,1 cm

175,1 cm

175,5 cm

Høyde:

141,6 cm

141,6 cm

141,3 cm

141,3 cm

141,6 cm

Akselavstand:

254,0 cm

254,0 cm

254,0 cm

254,0 cm

254,0 cm

Bagasjevolum:

280 l. (VDA)

280 l. (VDA)

380 l. (VDA)

380 l. (VDA)

280 l. (VDA)

Egenvekt:

1035 kg

1055 kg

1125 kg

1190 kg

1190 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,8 sek.

11,0 sek

11,5 sek

10,3 sek

8,5 sek

Toppfart:

170 km/t

184 km/t

180 km/t

190 km/t

210 km/t

Forbruk 90 km/t:

0,52 l/mil

0,55 l/mil

0,56 l/mil

0,59 l/mil

0,71 l/mil

Forbruk by:

0,82 l/mil

0,89 l/mil

0,93 l/mil

0,98 l/mil

Powered by Labrador CMS