-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Scenic med hydrogen-reserve
Den nye batterielektriske Renault Scenic (2024) vil by på en spennende nyhet. Den får en hybrid rekkeviddeforlenger som skal gi bilen mulighet for 800 kilometer.
Det er Renault selv som lover oss dette – vi snakker altså ikke tåkete rykter.
Deres kommende Scenic – nesten 30 år etter at den første skapte et nytt segment: mini-MPV – blir en helt annen type bil.
Den ser ut som en blanding av en SUV og en ganske brautende fastback limo.
Men glem utseendet, selv om det er viktig, det er drivlinjen som gjør at vi hekter oss opp i dette første glimtet.
Renault forteller at i standardversjon vil den få samme el-pakke som Megane E-Tech. Altså 40 kWt og motor på 96 kW. Den litt sterkere – 60 kWt og 162 kW-versjonen – vil sikkert også bli tilbudt, selv om Renault ikke sier et ord om det foreløpig.
Det store usp-argumentet blir en kommende hybrid-modell som ikke er mer hybrid enn at man for lengst har hevet forbrenningsmotoren over bord.
Batteriet blir utstyrt med en slags pacemaker i form av en brenselcelle som leverer ekstra strøm. Strømmen derfra skal ikke rett på hjulene, men fylle opp batteriene slik at man får en rekkevidde på inntil 800 km. (Megane har litt mer enn 400 km.) Det skal ta mindre enn fem minutter å fylle opp hydrogentanken under front-dekslet.
Renault har presentert hele oppskriften i en bil de kaller Scenic Vision. En konseptbil som selvfølgelig er mye lekrere enn det som både er praktisk mulig, og med elegante detaljer som ligger hinsides de økonomiske rammene en produksjonsbil har.
Og at Renault gidder nevne alt som er gjenbrukt og alt som skal gjenbrukes er vanskelig å forstå. Dels er det klare krav til slikt nå, dels har vel absolutt alle biler gulv av gjenbrukt fiskegarn eller brusflasker.
For meg er det mer enn nok at de sørger for at batterielektrisk og brenselcelle blir forlovet.
Vår faste illustratør har laget en serie rendering i lekre farger av slik han ser for seg E-Scenic i produksjonsutgave. Bla deg gjennom bildeserien: