-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Ford Bronco – se den på Oslo Motor Show
Fords tøffeste – koster 1,8 mill
En av de tøffeste bilene på kommende helgs Oslo Motor Show vil uten tvil være Ford Bronco. Naturligvis har BilNorge kjørt den.
Ford Bronco ser ikke like tøff ut som Jeep Wrangler, men til gjengjeld er den mer komfortabel, og sannsynligvis tar den seg like godt fram der veiene slutter. Og interessant nok har Ford i disse salgstunge tidene valgt å hente til Norge et par firedørs eksemplarer av denne erke-amerikaneren.
Nettopp Jeeps dyrking av det ville i et ganske så temmet og urbant billandskap, fikk Ford til etter 25 års dvale å hente fram navnet og konseptet utviklet tidlig i 1960-årene og produsert gjennom fem generasjoner fra 1965 til 1996.
Minst temmet
Som navnet tilsier skal du i møte med Bronco aldri være i tvil om at dette er Fords minst temmede. Så også med sjette generasjon satt i produksjon igjen i 2021. Riktignok har Bronco mer til felles med Land Rovers forfinede Defender og splitter nye Ineos Grenadier enn Wrangler, men det har opplagte fordeler. Til å være så bra som offroader kjører den forbasket bra på asfalt, altså der den normalt vil befinne seg.
Rask som den utemmede hesten navnet er hentet fra byr Bronco på V6, 2,7 liter, twin turbo og hele 335 bensin-hester. Så selv om offroaderen veier drøye 2,3 tonn, tar den sprinten til 100 km/t på 7,2 sekunder via ti trinns kassen Ford bruker i ganske mange modeller, Mustang inkludert. Bronco har dessuten mye til felles med Ranger Raptor.
Tung offroadprioritering
Selvfølgelig har bilen sperre både på for- og bakaksel, samt høy- og lavserie girvalg. Normalt vil det være naturlig å velge drift kun på bakhjulene eller automatinnkobling av firehjulsdriften. Dette, inkludert valg mellom de to girutvekslingsmulighetene, gjøres via knapper på kjøreprogramhjulet plassert lett tilgjengelig mellom setene. Sperrene kobles inn med knapper oppe på dashbordet.
Du skal lete for å finne Fords blå oval på Bronco. Intet Ford-navn i grillen og kun et lite merke under håndtaket som åpner den sidehengslede bakluken. Så står det Ford på en lite skilt inne i bilen. Hesten derimot går igjen, og man skal aldri være i tvil om at bilen bygges i USA.
Det avgjørende spørsmålet er om merkevaren Ford tåler prislappen?
Produsert i Michigan
Et klistremerke på frontruten gir tydelig til kjenne at Bronco er bygget med stolthet ved fabrikken i Michigan. Dette følges opp på et metallskilt på midtkonsollen at bilen både er designet og utviklet i Dearborn, altså i Ford-land en snau halvtimes kjøring på Interstate 94 og Michigan Avenue vestover fra Detroit.
Med lengde på 4,80 meter med tillegg av bredde og høyde på bortimot to meter, lider ikke bilen av plassmangel, men med tanke på at Bronco faktisk koster tett innpå 1,8 millioner kroner (!), er det motorkraft, teknikk og framkommelighet framfor luksuriøs komfort det betales for.
Enorme bidrag til statskassen
Det avgjørende spørsmålet er likevel om merkevaren Ford tåler prislappen? Ikke det at Grenadier eller Defender koster mindre med bensinmotor og baksete, snarere tvert om, men de to nevnte konkurrentene tilbyr varebilløsning til halve prisen.
Nå koster ikke Bronco spesielt mye i USA. Badlands-varianten som står på OMS koster rundt 50.000 dollar (560.000 kroner). Men den forholdsvis tørste V6-eren bidrar med 840.000 kroner i CO2-avgift til statskassen. Legg så på vektavgift og grunnavgift for egenvekt, så har statens innkassering bare i engangsavgifter for lengst passert 1,1 millioner kroner.
Se den på Oslo Motor Show
Noen – hvor penger på dette nivået spiller mindre rolle enn bilens barskhet – vil applaudere at Ford våger å ta Bronco til Norge. Og for alle andre som vil se bilen på nært hold, er det bare å møte opp på Oslo Motor Show når det åpner kommende fredag. Og du kan lese mer om den i kommende utgave av BilAutofil.
På OMS står også Ineos Grenadier, Jim Ratcliffes hevn over at Land Rover nektet salg av den utgåtte Defender-plattformen. Derfor fikk han like godt utviklet sin egen bil.
Ford Bronco Badlands
Pris fra | Kr. 1 768 400 |
Pris testbil | Kr. 1 781 400 |
Motor | 2 694 ccm/V6, bensin, twin turbo |
Ytelse | 335 hk/563 Nm |
Drivlinje | 10A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 7,2 sekunder |
Toppfart | 161 km/t |
Forbruk (oppgitt/test) | 1,27/1,32 l/mil |
CO2/NOx | 338 g/km - 60 mg/km |
Energiforbruk | 120,65 kWt/100 km |
Mål LxBxH | 480/194/196 cm |
Akselavstand | 295 cm |
Bakkeklaring | 26,1 cm |
Bagasjerom | 546 - 1 804 liter |
Drivstofftank | 79 liter |
Egenvekt | 2 343 kg |
Nyttelst | 387 kg |
Tilhengervekt | 1 000 kg |
Euro NCAP | Ikke testet |
Garanti | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse | G |