-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford Focus mk3 (2011 – 2018)
Ford Focus er kompaktbilen for deg som er glad i å kjøre bil, samtidig som den er praktisk som familiebil, og overkommelig i pris – spesielt som brukt.
Først publisert i Bil 7-2019.
Historikk
Ford ladet utviklingskanonen skikkelig da de avløste Escort med Focus: De var direkte dristige i designen, og tok mål av seg om å sette en ny standard i klassen, ved for eksempel å introdusere multilink bakaksel. Spesielt når det gjelder kjøreegenskaper må man si at de lyktes. Focus har siden introduksjonen hatt et velfortjent ry som kjøremesteren i kompaktklassen.
Til generasjon 2 mistet de nok litt av motet i retning av frisk formgiving, og generasjon 3 var som en naturlig evolusjon over datidens kjente familielook. Midtlivsoppdateringen i 2014 introduserte den lett Aston Martin-inspirerte Ford-fronten også i Focus, og oppfattes av mange som en elegant tilnærming.
Fjerde generasjon Ford Focus ble lansert i 2018.
Drivlinjer/ karosseri
Focus er i utgangspunktet en klassisk kombicoupé, men finnes også som stasjonsvogn, og den er rommelig nok til å kunne fungere som familiebil for en barnefamilie.
Det heteste motortipset er 1,0 Ecoboost, en motor som hentet hjem tittelen «årets motor» i en årrekke. Den finnes med enten 100 hk eller 125 hk, og spesielt den siste er et overraskende kvikt bekjentskap. Focus av 3. generasjon ble i første modellsyklus levert med en 1,6-liters Duratec bensinmotor, som ble avløst av en ny 1,5-liters Ecoboost ved facelift.
Dieselutvalget består i praksis av flere effektutgaver av 1,6 Duratorque, med ytelser mellom 95 hk og 120 hk. Det finnes også en «stordiesel» på 2,0 liter, med 150 eller 185 hk og 370 eller 400 Nm dreiemoment.
Sportsmodellen ST hadde forhjulstrekk, og Ecotech-bensinmotoren på 2,0 liter leverte 252 hk. Spesialmodellen RS fikk som generasjon 3 firehjulsdrift, og motorytelsen var oppe i 355 hk.
En elektrisk versjon ble levert fra 2013. Batteriet, på bare 23 kWh, tok mye bagasjeplass og blokkerte muligheten for gjennomlasting. Det ga en offisiell rekkevidde etter NEDC-normen på 160 km. Men om du ikke er avhengig av lang rekkevidde, er dette en av de billigste helelektriske alternativene på markedet nå.
Kvalitet
Ford Focus har et gjennomsnittlig antall feil, men få av alvorlig karakter. Elektriske feil er velkjent, også problemer med bremser (rust bak). Dieselbiler kan få problemer med tett partikkelfilter ved mye småkjøring.
Det er stor spennvidde fra de enklest utstyrte modellene til de med «full pakke». Generelt er det en fordel å sikte seg inn mot øvre utstyrssegment. Da får du sikkerhetsutstyr som filskiftvarsel og automatisk nødbrems. Vær også oppmerksom på at standardlyktene til Ford (halogen) ikke er mye å trakte etter – en oppgradering til xenon vil gjøre en betydelig forskjell.
Tilbakeblikk
BilNorge.no 10-07-2012
Kjøregleden kombinert med den nye motoren og sikkerhetsutstyr hentet fra større og dyrere biler, gjør den til en bil det er vanskelig å komme utenom i denne klassen..
BilNorge24-12-2016
Sammenligningstest i kompaktklassen:
Forden leverer, som forventet, den beste kjøreopplevelsen. En tettsteget girkasse, hvor spaken glir mellom trinnene så presist som bare Ford kan i denne klassen.
Selv om Forden har den minste motoren i slagvolum, er det denne som inspirerer meg mest.
Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 574 Ford Focus av tredje generasjon til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no. Det finnes omtrent like mange med bensin som dieselmotor, men bare 7,5% av utvalget er den elektriske utgaven. Andelen stasjonsvogner er 42%.
Tidlige eksemplarer med lang kjørelengde kan du få til under 50 000 kr, og sikter du opp mot 70-80 000, kan du finne pene eksemplar med under 100 000 km på telleren. Også de første utgavene med facelift sniker seg nå under 100 000 kr.
Den elektriske utgaven kan du også få fra cirka 100 000 kroner.
Sikkerhet [fem stjerner]
Ford Focus ble testet av Euro NCAP i 2012, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 92%, barnebeskyttelsen 82%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 71% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 72% som NCAP-vurdering.
Pluss:
Klasseledende kjøreegenskaper
Frisk 1,0-liters bensinmotor
God plass
Minus:
Interiøret krever litt tilvenning
Ikke feilfri
Konkurrenter
VW Golf
+ Komfort og kvalitetsfølelse
- Høy pris
Opel Astra
+ Utstyr, kjøreegenskaper og prislapp. Vår testvinner i 2016.
- Undervurdert? (image)
Toyota Auris
+ Trygg og pålitelig
- Trist interiør, uinspirerende motorisering
Peugeot 308
+ Komfort, dieselmotor
- Ikke Peugeots mest inspirerende å kjøre