VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI

VW Golf VI (2008 – 2012)

Som ny var den kanskje et lite hvileskjær fra VW før dagens MBQ-biler. Nå, som brukt, er VW Golf av 6. generasjon kanskje noe av det tryggeste du kan kjøpe blant rimelige bruktbiler.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 4-2019.

Historikk
Siden starten i 1974 er det solgt over 30 millioner eksemplarer av VW Golf, og i skrivende stund er generasjon 7 fortsatt den aktuelle utgaven.

Generasjon 6 ble introdusert i 2008. Siden den er basert på samme tekniske struktur (PQ35-plattformen), og bare hadde en produksjonstid på fire år, er det mulig å hevde at generasjon 6 bare var en kraftig facelift av generasjon 5.

De viktigste tekniske oppgraderingene var innføringen av commonrail dieselmotorer.

Den velkjente basisen gjør derimot Golf av disse årgangene til en svært pålitelig bil – og dermed et interessant bruktbilkjøp.

Etterfølgeren, Golf VII, ble introdusert i 2012. Den er basert på den nye MBQ-plattformen, og representerer dermed betydelige tekniske fremskritt, men også et merkbart høyere prisnivå som brukt.

Drivlinjer/ karosseri
Den klassiske Golfen er en kombikupe. I tillegg finnes Golf som stasjonsvogn, som er så rommelig at den kanskje er et undervurdert alternativ som familiebil.

Det finnes et stort utvalg av motorer. De svakeste, som oftest solgt til offentlige institusjoner, kan du trygt styre unna. I den andre enden finnes det spennende sportsversjoner, både den klassiske GTi-en (211 hk), verstingversjonen Golf R (270 hk), og den sportslige dieselutgaven GTD (170 hk).

Vi konsentrerer oss her om normalalternativene i midten. I Golf VI er basisdieselmotoren en 1,6-liter, som ble levert med 90 eller 105 hk. Spesialtips: BlueMotion-varianten av sistnevnte hadde et oppgitt forbruk på 0,38 liter/mil, og kan også i reell bruk kjøres under en halv liter per mil. Kanskje et argument å møte eventuelle dieselhatere med?

Det beste motoralternativet i Golf VI som brukt, er trolig 2,0 TDI (110 eller 140 hk). Turbobensinerne med 1.4-liters volum var nydelige å kjøre (spesielt 160 hk), men det finnes få eksemplarer av disse.

Mange av motoralternativene kunne leveres med VW’s dobbelclutch automatigirkasser (DSG).

Firehjulsdrift (4Motion) kunne leveres til både 1,6 og 2,0 TDI.

Kvalitet
Golf VI har generelt få alvorlige feil og mangler, men for en bil som nærmer seg 10 år, er det en selvfølge å sjekke både rust og slitedeler, og vesentlig å undersøke om bilen har fått foreskrevet vedlikehold.

Er du på jakt etter en 4Motion, er det smart å undersøke at Haldex-koplingen fortsatt fungerer, og at den har fått oljeskift som foreskrevet. DSG-girkassene skal fortsatt gire raskt og rykkfritt, og også her er oljeskift et sjekkpunkt. Begge har skiftintervall på 60 000 km.

Det meldes om noe problem med oljeforbruk og kamkjede/ kamkjedestrammer på de tidligste utgavene av TSI-bensinmotorene. Det kan være et argument for å velge en av de langt vanligere dieselutgavene av Golf VI, og kanskje heller gå for en Golf VII om bensinmotor er et krav.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 25-05-2009

Styringen er like velbalansert og presis som før – men vi gjentar det vi har sagt i tidligere tester: Den når ikke helt opp til nivået hos Ford Focus. Hjulopphenget svelger elegant unna det meste av dårlig, norsk asfalt og annet ujevnt underlag.

BilNorge14-04-2010

Under panseret på Golf BlueMotion sitter en 1,6-liters TDI-motor med 105-hesters ytelse og et moment på 250 Nm – en fin og trekkvillig motor, bare man lærer seg å kjøre den.

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det 390 eksemplarer av Golf VI tilgjengelig på BilNorges brukbilsøk og Finn.no. 17,4% av disse har bensinmotor, mens andelen stasjonsvogner er 32,6%. De første årgangene kan du få til under 40 000 kr (lang kjørelengde), og for mellom 50 og 70 000 kr får du nå en OK Golf VI med mellom 100 000 og 150 000 på telleverket. For 2,0 TDI 140 hk bør du kanskje sortere fra 80 000 kr og oppover.

Sikkerhet [fem stjerner]

VW Golf ble testet av Euro NCAP i 2009, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 97%, barnebeskyttelsen 84%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 71% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som meget god for datiden, med 61% som NCAP-vurdering.

Pluss:

Tidløs
Få alvorlige feil og mangler (dieselmotorer)
Fin komfort og gode kjøreegenskaper

Minus:

Bensinmotorer sjeldne, og kan gi problemer

Konkurrenter

Ford Focus

+ Klassens beste kjøreegenskaper

- Litt utdatert, spesielt innvendig (modellskifte i 2011)

Opel Astra

+Fin balanse mellom komfort og kjøreegenskaper (vår testvinner i 2010)

- Image?

Mazda 3

+ Stilig og sporty

- Få på markedet

Peugeot 308:

+ Komfort, dieselmotor

- Ikke Peugeots mest inspirerende å kjøre

Toyota Auris:

+Trygg og lettkjørt

- Hverken spennende eller morsom

Powered by Labrador CMS