-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai ix35/ Tucson mk 2 (2009 – 2015)
Den var kanskje middelmådig som nybil, men fornøyde eiere og få feil tyder på at Hyundais kompakte SUV kan være et godt kjøp som brukt. Nå få du den til under 100 000 kroner. Og til rundt 300 000 kroner finner du nå også verdens første serieproduserte hydrogenbil på bruktmarkedet.
Først publisert i Bil 6-2019.
Historikk
Første generasjon Hyundai Tucson ble lansert i 2004, basert på den tradisjonelle forhjulstrekkeren Elantra, som et kompakt alternativ under Santa Fe. Konsernsøster Kia har også sin versjon på markedet: Kia Sportage.
Generasjon to ble lansert i 2009, men da men da under navnet ix35 i Europa. Modellen fikk en liten facelift i 2014, med nye lykter, oppjustert understell (bedre styring), og nye motoralternativer.
Tredje generasjon kom på markedet i siste halvdel av 2015 – og vips, så var Tucson navnet tilbake over hele verden (i USA og Sør-Korea har bilen hele tiden hatt samme navn).
Akkurat ix35 har en spesiell tittel i bilhistorien: Verdens første serieproduserte hydrogenbil. Hyundai har nemlig vært ledende i utviklingen av brenselceller, og da produksjonen av ix35 FCEV startet i 2013, var dette allerede tredje generasjon brenselcelleteknologi fra sørkoreanerne. Startprisen i 2013 var svimlende 1,2 millioner kroner, men EU-subsidier gjorde at den i 2015 ble redusert med 700 000 – til en halv million.
Drivlinjer/ karosseri
Karosserivalget er enkelt: Kompakt SUV. Den har kanskje ikke like god bagasjeplass som en tradisjonell stasjonsvogn, men sammenlignet med en del av de nærmeste konkurrentene, kommer ix35 gunstig ut.
Hyundai ix35 ble levert som både 2WD og 4WD (38 prosent av bruktbilutvalget i skrivende stund er forhjulsdrevne). Som alltid, er de tohjulsdrevne utgavene en mulighet til å sikre seg en SUV ekstra billig.
Bensinalternativet i preface-modellen var i praksis en toliter med 163 hk, i kombinasjon med 4WD. Etter oppjusteringen i 2014 ble ix35 tilgjengelig med 1,6 liter på 136 hk, og da i kombinasjon med 2WD.
Også dieselalternativene koker i praksis ned til et valg mellom to- og firehjulsdrift: 1,7CRDi (116 hk) ble levert som 2WD, mens 2,0 CRDi (136 hk) var levert med 4WD – og gjerne velutstyrt. Sistnevnte den generelle anbefalingen som brukt.
Jokeren er ix35 FCEV. Effekten i både elmotor og brenselceller er på 100 kW, og i tillegg har den et litiumbatteri på 24 kWh. De to hydrogentankene kan lagre 5,64 kg ved 700 bar trykk, noe som gir en rekkevidde (NEDC) på 594 km.
Kvalitet
Hyunda ix35 har fornøyde eiere, og gjør det godt i for eksempel tyske DEKRAs bruktbilundersøkelse, der den fremheves som vesentlig bedre enn forgjengeren, altså Tucson mk1. Det rapporteres om noen elektriske småfeil, og feil med lys og bremser – noe som i grunn kan oppsummeres som «småting og slitedeler»
Dieselmotoren kan «surne» ved for mye småkjøring, og det er verdt å sjekke transmisjonen, spesielt på biler som har slept en del. Slitt clutch ved lav kjørelengde og eventuelt skrapende gir (manuell) er dårlige tegn.
Tilbakeblikk
BilNorge.no 09-02-2010
Vårt førsteinntrykk etter noen timers kjøring i Roma er at Hyundai iX35 er blitt som de andre, uten å skille seg klart ut på noe område.
Ingen skal påstå at ix35 oser av kjøreglede, men den er lettkjørt i alle hastigheter.
BilNorge26-01-2014
Etter facelift:
En vesentlig detalj er et modifisert hjuloppheng, som i praksis betyr noe mindre støy og bedre kjørekomfort. Servostyringen har fått ny utveksling som gir et bidrag til noe mer sportslig kjørefølelse.
Hjuloppheng og fjæring gir en meget akseptabel kjøreopplevelse på normale landeveier, men du vil nok oppfatte oppsettet som en smule stivt på rufsete underlag.
Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 102 Hyundai ix35 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no. Av disse har 81 prosentdieselmotor, mens andelen bensinmotorer er 12 prosent. De resterende prosentene skjuler 7 eksemplarer med brenselcelle (hydrogen) og elektrisk framdrift.
Tidlige dieselutgaver med lang kjørelengde får du fra ca. 90 000 kr, men det største utvalget ligger mellom 100 000 og 150 000 kroner. I det prisintervallet kan du finne velutstyrte eksemplarer med 4WD og automatgir, og rundt 100 000 km på telleverket. Bilene med brenselcelle er priset fra cirka 300 000 kroner.
Sikkerhet [fem stjerner]
Hyundai ix35 ble testet av Euro NCAP i 2010, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 90%, barnebeskyttelsen 88%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 71% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som middels, med 54% som NCAP-vurdering.
Pluss:
Få feil og mangler
Firehjulsdrift med «lock»-funksjon (elektronisk styrt lamellkopling)
Plass og pris
Minus:
Ikke blant de mest støysvake
Ikke akkurat spennende
Konkurrenter
Kia Sportage
+ Litt spenstigere søstermodell? (Lansert ett år senere)
- Høyere pris, spesielt for 2,0 diesel med 4WD og automat
Mitsubishi ASX
+ Kraftfull motor
- Ikke like god plass
Ford Kuga
+ Kjøreegenskaper
- Bagasjeplass
Toyota RAV4
+ Pålitelig
– Betydelig dyrere, spesielt etter modellskiftet i 2013