-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Outlander mk3 (2013 –)
Langtur eller lading, det er spørsmålet om du sikter deg inn på en brukt Outlander. I begge tilfeller får du nå mye bil for pengene, men du må lete litt etter forbrenningsalternativene.
Først publisert i Bil 8/9-2019.
Historikk
Mitsubishi Outlander startet som en såkalt crossover med navnet Airtreki Japan i 2001. I 2006 ble andre generasjon lansert, som forøvrig var en søstermodell til Citroën C-crosser og Peugeot 4007.
Den fortsatt aktuelle tredje generasjonen ble lansert i 2013. Den ble betydelig lettere (opptil 100 kg), og ikke minst: i 2014 ble den tilgjengelig også som ladbar hybrid (PHEV). Siden den har vært alene på markedet med denne løsningen blant de folkelige alternativene, har den solgt i «bøtter og spann» helt siden 2014 – og nå finnes det et rikelig utvalg av brukte plug-in-Outlandere på markedet.
Mitsubishi ga Outlander en omfattende facelift med blant annet bedre støydemping i 2015. Også sommeren 2018 (som årsmodell 2019) ble Outlander oppdatert. Igjen ble utseendet pyntet på, men den viktigste endringen var ny drivlinje: Ny bensinmotor på 135 hk, og økt batterikapasitet til 13,8 kWh. De gir en elektrisk rekkevidde på 55 km etter WLTP (mot 54 km målt etter NEDC for de tidligere modellene).
Drivlinjer/ karosseri
Det er i praksis bare en karosseriversjon å forholde seg til. Spørsmålet er heller hvilken drivlinje som er riktig for deg: diesel, bensin, eller hybrid? Det er verdt å merke seg at forbrenningsalternativene også kan leveres som syvsetere.
PHEV-modellen har firehjulsdrift som standard, men diesel- og bensinutgavene kunne også leveres med forhjulsdrift, og disse er typisk nok i den rimeligste enden av prisskalaen som brukt.
Kvalitet
Det rapporteres om lite problemer med Mitsubishi Outlander. Rustne bremseskiver bak er det mest åpenbare å være på vakt for, spesielt på pent kjørte PHEV-modeller. Det er verdt å merke seg at Mitsubishi innførte en norgesgaranti på 7 år/ 140 000 km fra 1. januar 2018. Garantien gjelder bare for de ladbare variantene, og biler solgt før nevnte dato har fem års nybilgaranti.
Tilbakeblikk
BilNorge.no 13-10-2012
Et mer aerodynamisk karosseri, forbedringer i hjulopphenget, opptil 100 kg vektreduksjon og motortekniske forbedringer gir ikke bare bedre kjørekomfort, men utslippene av CO2 er redusert med opptil 21 gram for bensinmotoren og opptil 36 gram for dieselmotoren.
BilNorge14-11-2013
Det sitter en elmotor både på frem- og bakaksel, og dermed har du firehjulsdrift.
Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren starter for å lade opp batteriet.
Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren også drive hjulene foran direkte i tillegg til elmotorene, altså går bilen over til å bli såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom de to elmotorene og bensinmotoren foregår automatisk.
Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det hele 552 Mitsubishi Outlander fra 2013 og nyere til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no (inkludert overtagelse av leasingavtaler). Av disse er hele 82 % ladehybrider, mens andelen diesel- og bensinmotorer er 11% respektive 7%.
Tidlige dieselutgaver med forhjulsdrift får du fra ca. 120 000 kr, og du kan få en av de tidlige ladehybridene med moderat kjørelengde (under 100 000 km) til under 200 000 kr. Mellom 2- og 300 000 finner du et rikholdig utvalg av typisk «nybrukte» biler, med resterende nybilgaranti (årsmodell opp til 2016)
Sikkerhet [fem stjerner]
Mitsubishi Outlander PHEV ble testet av Euro NCAP i 2013, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 88%, barnebeskyttelsen 84%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 81% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 64% som NCAP-vurdering.
Pluss:
Få feil og mangler
Ladebybrid
Rikelig utvalg på bruktmarkedet
Minus:
Ikke syvseter som PHEV
PHEV må lades hyppig for å gi gunstige forbrukstall
Konkurrenter
Nissan X-Trail
+ God plass, mulighet for 7 seter
– Litt alderstynget (facelift først i 2017). Dieselmotor? (ikke elektrifisering)
Mazda CX5
+ Stilig, velkjørende
- Innvendig støy, ikke elektrifisering
Hyundai Tucson
+ Bra baksete, velkjørende
- Førerstøttesystemer (ikke adaptiv cruisekontroll). Ikke elektrifisering
Honda CR-V
+ Komfort, kjøreegenskaper
- Ikke hybrid
VW Tiguan
+ Kvalitetsfølelsen, totalopplevelse – vår testvinner i 2017.
- Pris, dieselmotor? (Ikke elektrifisering)