-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Brukt SUV til under 250.000
Dårlig rygg, dårlig adkomstvei til hjemmet eller aktiv livsstil er alle argumenter for å kjøpe SUV. Likevel tror mange at denne klassen er forbeholdt "pengefolket". Her viser vi at det ikke nødvendigvis trenger være sant.
La fornuften tale:
1: Mitsubishi Outlander PHEV
Kanskje gruer du deg for å spørre etter en Mitsubishi Outlander PHEV på bilbutikken – i så fall sier du bare ladbar hybrid.
PHEV står nemlig for Plug-In Hybrid Electric Vehicle. Noen annen grunn til å grue seg for å sjekke ut Outlander finnes egentlig ikke. Outlander har vært på markedet siden 2001, men kom først i tredje generasjon som ladbar hybrid.
Det man i første rekke får her, er en SUV med firehjulsdrift og høy bakkeklaring. Den fungerer godt i ulendt terreng, selv om den ikke kan hamle opp med merker som Jeep eller Land Rover på akkurat dette.
Heldigvis er det ikke i skog og mark vi som oftest ferdes med bil. Outlander har en 2-liters bensinmotor på 121 hester og 190 Nm i front sammen med en trinnløs girkasse. I tillegg har den altså to el-motorer. En på 82 hester og 137 Nm og en på 82 hk og 195 Nm.
Bor du nært nok til arbeidsplassen din, kan du kjøre på ren elektrisk drift. Den skal klare over 32 kilometer uten å igangsette bensinmotoren. Siden dette er en ladbar hybrid, kan du lade bilen på jobben – så den er klar for el-drift til hjemveien.
Bilen, med sine batterier – er tung, og oppfordrer til en avslappet kjørestil. Den er relativt stille og komfortabel. Outlander veier 1845 kilo, men med vekten plassert fornuftig.
Eksempelvis er bensintank og batteri plassert i gulvet mellom for- og bakaksel. Den er ingen sportslig SUV; 0-100 km/t bruker den 11 sekunder på, og den topper ut på 170 km/t.
Verd å nevne:
- Forbruket varierer mellom 0,18 – og 0,50 liter på mila.
- Outlander har 2 «hendler» bak rattet som ikke girer – men styrer motorbrems i flere trinn.
- Man får elektronisk parkbrems, LED tåkelys, fjernlysassistent, varsler for kryssende trafikk bak bil, rattvarme, filskiftevarsler, elektrisk bakluke.
- Systemeffekten er 202 hk / 332 Nm.
- Lengde 470, bredde 181, høyde 168 cm.
- Bagasjerommet er på 463 liter.
- Bakkeklaring på 19 centimeter.
- Priser varier fra like under 200.000 til 250.000 for 2016-modeller.
Pluss: Velutstyrt, gjerrig på forbruk, komfortabel og bra rekkevidde. Svært gode seter.
Minus: CVT-girkassen gir høye turtall ved gasspådrag. Lite sportslig understell. Litt mye «billig plastikk».
2: Mazda CX-5
CX-5 ble umiddelbart en populær bil da den kom på markedet i 2012. Likevel klarte Mazda å levere et enda bedre produkt sent i 2016, hvor nesten alt ble forbedret og/eller endret.
Andre generasjon er en centimeter lengre og 3,5 cm lavere, akselavstanden er identisk, men sporvidden er økt for å få hjulene skikkelig ut i kantene. Hjørnene er strukket maksimalt ut, og de nye adaptive LED-frontlyktene med 12 soner er brede og lave.
CX-5 fikk også med andre generasjon et firehjuldriftsystem som endelig fungerte godt. Systemet styres av 27 sensorer som ikke nøler med å sende kraft til bakhjulene ved behov.
Velger du 2-liters bensinmotor får du 160 hester og 208 Nm. Går du for 2,2-liters diesel, havner effekten på 175 hk og 420 Nm.
CX-5 hører uansett motorisering til de mer sportslige SUV-ene. Understellet er skjerpet med væskefylte foringer, annen diameter på støtdempersylindrene, karosseriet er stivere og fjærene er mykere enn forgjengeren. Likevel er den behagelig å kjøre og fås med «Torque Vectoring» som bidrar til bedre flyt under aktiv kjøring.
Til tross for å være satt opp sportslig, har den bakkeklaring på 19 centimeter, og trives greit i normalterreng selv om det er på landeveien denne skinner.
Verd å nevne:
- Forbruket er henholdsvis 0,6 og 0,5 liter pr mil bensin/diesel (175hk). Utslippene er 159 og 142 g/km på bensin/diesel.
- CX-5 fås med automat og manuell gir.
- Ytelsene er 0-100 km/t på 10,9 og 9 sekunder for bensin/diesel (175hk). Toppfart er 198/209 km/t.
- Lengde/høyde/bredde er 455/184/143 centimeter. Akselavstand er 270 centimeter.
- Bagasjerommet er på 477 liter.
- Vekten er 1420/1520 kg bensin/diesel.
- Bakkeklaring på 19 centimeter.
- Man får flere utstyrsnivå, Core, Vision og Optimum. Høyeste nivå gir autobrems ved rygging, filskiftassistent, blindsonevarsler, skinnseter, Bose-lydsystem, adaptiv cruise-kontroll, adaptive lykter, head-up display etc.
- CX-5 scorer svært godt på sikkerhet. Fem av fem stjerner av EuroNCAP.
- Priser varier fra like under 180.000 til 250.000 for 2017-modeller.
Pluss: Høy kjøreglede, luksusfølelse i interiør, mye utstyr, flott design.
Minus: Innstegsmodellene mangler vesentlig utstyr, og fås kun med forhjulstrekk.
Involver hjertet i kjøpet:
1: Mini Countryman
Mini er et av de mer suksessrike retroeventyrene, og flåten har vokst til en hel familie av modeller. For deg med ambisjoner om å dra på hytta eller som har litt kranglete isjiasnerve, er det bare én Mini som duger – Countryman.
Den er fortsatt liten – 411 centimeter lang, men den fikk fem dører, firehjulstrekk og høyere bakkeklaring. For å kompensere litt har Mini bakseter som er skyvbare i lengderetningen.
Mini er et slags kompromiss. Man vil ha en praktisk bil som har sjel og gir kjøreglede. De siste 2 av 3 scorer Countryman høyt på, og moderat høyt på praktikalitet.
Selv om Mini har laget en SUV (crossover), har den Mini-DNA-et fremdeles. Den ligger nesten som et strykejern gjennom svinger, og selv om den har vokst, har den ingen typisk SUV-krenging eller understyring.
Countryman har et stivt understell som likevel oppfører seg harmonisk på dårlig underlag. Den fås i et hav forskjellige utførelser, med motoreffekt fra 90 til 220 hestekrefter. Man kan også velge manuell eller automat, for- eller firehjulsdrift.
Countryman SD All4 med 2-liters diesel på 143 hk og 305 Nm gjør ikke bilen til en rakett, men likevel underholdende nok grunnet fine veiegenskaper.
Interiøret har ingen sjokkfaktor for deg som er vant til MINI. Her er alt egentlig likt, men plassen er bedre.
Verd å nevne:
- Forbruket er 0,61 liter på milen.
- Bagasjerommet rommer 350-450 liter (skyveseter i lengderetning. Legger du setene ned, har du 1170 liter.
- Countryman måler 411/178/156 centimeter i lengde/bredde/høyde.
- 0-100 går på 9,5 sekunder, toppfarten er 193 km/t.
- CO2-utslipp er 160g/km.
- Vekten er 1495 kg.
- Bakkeklaring på 15 centimeter.
- Tilhengervekt er 1200/500 kg.
- Priser varier fra like under 180.000 til 220.000 for 2014-2016-modeller.
Pluss: Gledesspreder, MINI-DNA, sportslig, følelse og individualitet.
Minus: Ikke optimal for familieferier med barnevogn. Dekkstøy.
2: Range Rover Evoque
Evoque ble en stor snakkis da den kom. Ryktene om at fru Beckham skulle ha designet bilen florerte, men ble etter hvert moderert til at hun hadde kommet med forslag til design og farge på svært små detaljer i interiøret.
Bilen ble basert på Freelander-plattformen, men frykt ikke. Det sier bare noe om størrelsen, og ikke kvalitet. Evoque til under 250.000 vil nok ha noen år på baken, men oppleves likevel relativt moderne.
Bilen ble også produsert med forhjulstrekk, men man går selvsagt for firehjulsdrift. Der fikk man kobling fra Haldex (4), og når dette ble koblet mot Land Rovers hekserier på «off-road teknologi», ble den lille trendy bilen overraskende god når man stakk av hovedveiene.
Tar vi utgangspunkt i 2,2-liters diesel på 150 hester, får man 400 Nm, akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 9,6 sekunder, og toppfart på 182 km/t.
Til tross for å ha et av de beste design på markedet, er det i terreng bilen imponerer mest. På landevei er den ikke veldig glad i å bli kjørt hardt. Land Rover har utstyrt «baby Range Roveren» med masse sikkerhetsutstyr og leketøy betjent via touchskjerm i et påkostet interiør.
Verd å nevne:
- Forbruket er 0,65 liter på mila, og utslippet er 174 g/km.
- Evoque fås også med tre dører, og forhjulstrekk.
- Lengde/Bredde/Høyde er 436/195/266 centimeter. Akselavstand er 266 centimeter.
- Evoque TD4 4WD veier 1715 kg.
- Bagasjerommet er på 420 liter. Legger man ned seter, får man 1445 liter.
- Bakkeklaring på 21,5 centimeter.
- Man får flere utstyrsnivå, Pure, Prestige og Dynamic.
- Evoque scorer svært godt på sikkerhet. Fem av fem stjerner av EuroNCAP.
- Priser varier fra like under 190.000 til 250.000 for 2012-2014-modeller.
Pluss: Ekstremt god i terreng, fantastisk design, mye utstyr.
Minus: Svikter litt på dynamisk kjøring på landevei, lite benplass i bakseter for høye personer.
Ha hodet med deg hvis disse frister!
1: VW Tiguan
En kjøreglad SUV med god plassutnyttelse, smarte løsninger og bra firehjulsdrift. Likevel er det en del å se opp for.
Lav motortemperatur på dieselmotorene som gir lite varme fra varmeapparatet når det kaldt ute er noe VW sliter med.
Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort, så sjekk disse.
Når det er veldig kaldt ute kan bilene stoppe på grunn av en EGR-ventil som fryser. Her er det en software-oppdatering som må til for å løse problemene.
På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten (den elektrisk/hydrauliske styremodulen) til girkassen et problem.
2: Porsche Cayenne
Det er klart man blir sugen på Porsche-SUV når de har blitt så billige. Vi snakker om den aldrende første generasjonen her. God plass, Porsche-emblem, svært gode kjøreegenskaper og rask er argumenter for.
Argumenter mot er delepriser, timepriser på verksted, problemer med luftfjæring, automatgirkassen, turboer, clutcher og øvrig elektrisk anlegg. Vi påstår ikke at du skal styre unna – men ha med deg hodet. Dette kan nemlig bli dyrt!