-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jeep: Trendsetter
Jeep er blitt et symbol på en gruppe biler
Først publisert i BIL 7 - 2004.
Jeep eies av DaimlerChrysler og bilen er stort sett uendret siden 1980-tallet. Det er to hovedmodeller – Cherokee og Grand Cherokee. Mens Cherokee i utgangspunktet er en bil med bakhjulsdrift der man kan koble inn firehjulstrekk og lavere utveksling, har Grand Cherokee permanent firehjulstrekk. De fleste bilene er levert med automatgear og bensinmotor. De siste årene er også bilene levert med diesel. Mest etterspurt i bruktmarkedet er bilene registrert som varebil. Da er prisene mye lavere og man får masse fin bil for pengene.
Ikke unaturlig er Jeepene særlig populære for de som vil ha en god trekkvogn for tilhenger. Der er bilen suveren og det er også noe bileierne roser. Men de er mindre fornøyd med drivstofforbruket, kostnader ved reparasjon, plassen i baksetet og komforten på god vei.
Brukte Jeep er ulike – noen er brukt mye i terrenget, mens andre er bare bykjørt. Jeep er meget robust konstruert, men det er helt nødvendig med ekstra grundig kontroll. Bilene er langt fra feilfrie, og de er meget dyre å reparere. En Jeep krever ofte bruk av merkeverksteder med særlig kompetanse for slike biler.
På Cherokee slites drivknutene raskt og det er ikke uvanlig at de må skiftes ved hver 50.000 km. Sjekk også ekstra grundig for oljelekkasje fra motoren og gearboks.
Skifte av eksosanlegg er dyrt og på eldre biler er skifte av katalysator ofte nødvendig, regn med rundt 20.000 kroner.
Det er også en del feil på bremser foran og bak. Problemer med sentral-låsen og elektriske vinduer har ofte sammenheng med feil i elektriske kabler. Det er ofte svært lite feil på bilens automat- gearkasse.
De fleste brukte Jeep finnes hos landets Jeep-forhandlere. Det har vært en del skifte av forhandlere den siste tiden, særlig etter at importen ble overført fra Møllergruppen til Bertel O. Steen gruppen. I dag er forhandlerne godt etablert og de har gode kunnskaper om Jeep. Alle forhandlere har en eller flere brukte Jeep og som de fleste biler i denne klassen er det store prisforskjeller. Jeep er mest etterspurt som bruktbil om høsten og vinteren, da alle ønsker seg firehjulstrekk.
Jeep Grand Cherokee har langt høyere bruktpriser enn Jeep Cherokee. For 150.000 kroner kan du få en eldre Jeep Cherokee (årsmodell 1991 til 1994), mens du må opp til 200.000 kroner for en Grand Cherokee med bakseter.
Årgang 1999 har priser på Cherokee på rundt 270.000 kroner, mens prisene på Grand Cherokee ligger ofte på rundt 400.000 kroner. Er bilene registrert som varebil er prisene redusert med det halve.