-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën ZX
Den som er på jakt etter en rimelig bil i kompaktklassen, bør ha Citroën ZX på sin handleliste.
Først publisert i BIL 4 - 1999.
Etter å ha skrevet om franske biler en liten stund, oppdager man plutselig at enkelte formuleringer til stadighet går igjen. De siste årene har vi ofte skrevet at ditt eller datt bil er enkel og uten "franske" løsninger. Som om det skulle være noen overraskelse. Faktisk er franske biler det siste tiåret blitt forbausende uspennende og ordinære. Det er bare våre fordommer som ikke helt har fulgt med tiden. Citroëns deltager i kompaktklassen, Citroën ZX, er i så tilfelle ikke noe unntak. Den er nemlig svært ordinær i sin utforming og valg av tekniske løsninger. ZX kom på markedet i 1991 og ble avløst av Xsara i 1997.
God plass
ZX er ikke utstyrt med Citroëns hydrauliske fjæring. Derimot har den et kompakt bakhjulsoppheng med liggende støtdempere, langsgående bærearmer og torsjonfjærer. Dermed blir det god plass i bagasjerommet.
På Aura-modellene kan baksetet reguleres 11 cm frem eller tilbake. Du kan dermed velge mellom benplass for baksetepassasjerene eller bagasjeplass. Ulempen er at bilene med denne løsningen ikke får helt flatt gulv når man legger ned baksetet. Sitteputen til baksetet kan nemlig ikke vippes frem. De andre utgavene av ZX har mer tradisjonelle bakseteløsninger.
ZX finnes som kombi med tre eller fem dører. Fra 1995 til 1997 ble det også solgt en stasjonsvogn i Norge. Tre- og femdørsmodellene er like lange med sine 407 cm, mens stasjonsvognen er 20 cm lengre.
Mye motor
Det er flere motorer å velge mellom hvis du vurderer en ZX. Minst er 1,4-literen med 75 hester. Den er best for dem som kjører mye alene. I bytrafikk er motoren frisk, men den mister fort pusten hvis du hiver inn litt last. En 1,6-liter var i salg det første året, men ble raskt erstattet av en 1,8-liter med åtte ventiler og 103 hester eller 16 ventiler og 112 hester. Den siste motoren gjør ZX, takket være den lave vekten, i stand til å hevde seg i GTI-klassen. Men det finnes også en ekte GTI, nemlig 2,0 16V med 155 hk.
På grunn av den høye prisen forsvant denne modellen fort fra prislisten og ble i 1993 erstattet av en toliter med mer beskjedne 122 hester. De første årene var også 1,9 Volcane et alternativ for dem som ønsket en kraftig motor. Denne hadde i likhet med toliteren 122 hk. Citroën kunne også tilby to dieselmotorer på 1,9-liter og henholdsvis 90 eller 65 hester med eller uten turbo.
På ett område lever ZX opp til fordommene om franske biler. Både i tester i tidligere utgaver av Bil, og i brev fra lesere, roses ZX for kjøreegenskaper og komfort. Eiere av stasjonsvogner er særlig fornøyd.
ZX finnes i flere utstyrsvarianter. På noen modeller skilles det mellom X og SX, hvor X har minst utstyr. Men oftere vil man støte på modellbetegnelsene Reflex, Avantage, Aura eller Volcane. De finere modellene har blant annet elektriske vindusheiser, sentrallås, elektrisk regulerbare speil og bedre setetrekk. Fra og med 1995-modellen ble kollisjonspute på førersiden standard. 1,9 Volcane hadde blokkeringsfrie bremser fra første stund. Men de andre modellene fikk ikke dette som standard før i 1996, med unntak av 1,4i X som hele tiden ble solgt uten ABS.
Sjekk bremsene
Bortsett fra bremsesystemet er det som regel lite feil på en brukt ZX. Mesteparten av karosseriet er galvanisert og bakluken er laget av plast. Rust er derfor en relativt sjelden foreteelse.
Skal du kjøpe brukt ZX bør du derimot gå over bremsene grundig. I følge Statens Bilprovning AB i Sverige og tyske TÜV er det ikke uvanlig med dårlig eller ingen bremsevirkning på bakhjulene. Det forekommer
også kast i bremseskivene foran og parkeringsbremsen virker ofte dårlig. Feilstatistikken fra de ovennevnte organisasjoner viser at 5-10 prosent av de kontrollerte bilene hadde feil eller mangler ved bremsesystemet.
Av mindre irritasjonsmomenter kan vi nevne at ZX har bare en sentralt plassert vindusvisker. Øvre venstre del av frontruten blir dermed ikke tørket ren. Sitter du høyt, er det litt irriterende.
Lavere pris
Ser vi på ZX i forhold til for eksempel VW Golf, er det ofte mulig å oppdrive en to år nyere ZX for de samme pengene som den tyske bilen koster. Dette skyldes til dels at ZX også var en relativt rimelig bil som ny, dels at den har hatt litt større verditap. Hvilket kommer bruktbilkjøperen til gode. Femdørs kombi og stasjonsvogn er de mest populære modellene. ZX befant seg i skyggen av VW Golf i hele sin levetid. Bare 5840 biler ble solgt fra 1991 til og med 1997. Men det er ikke alltid at popularitet, eller mangel på sådan, sier noen om en bils egentlige kvaliteter.