-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bruktbil: Honda Civic (2006-2011)
Et skarpt utseende, gode kjøreegenskaper og hyggelig prisnivå bør gjøre Honda Civic verdt en kikk.
Først publisert i Bil 11-2015.
Åttende generasjon Honda Civic sjokkerte mange da den ble introdusert i 2005. Et veldig futuristisk utseende, med lykteglass i full bredde foran, og delt bakrute med integrert spoiler.
Bakruta er ikke veldig praktisk, og hemmer utsynet bakover, men totalt sett står designen seg overraskende bra.
I mine øyne deler denne generasjonen Honda Civic og forrige generasjon BMW 5-serie (E60) den egenskapen at de både ser moderne ut den dag i dag, og er penere enn dagens utgaver.
Denne generasjonen Civic kom både som 3- og 5-dørs, men aldri stasjonsvogn – selv om tidligere generasjoner Civic kunne tilby det.
Synd, kanskje, men Honda solgte likevel bra med Civic. De hadde et mål om å selge 500 biler det første fulle året – det ble godt over 600.
Ved introduksjonen i Norge var det en 1,8-liters bensinmotor med 140 hestekrefter som var tingen. En 1,4-liter med 83 hester var også på blokka, men ikke veldig spennende.
140-hesteren var sprek, men veldig avhengig av turtall. En 2,2-liters diesel dukket opp ikke så alt for lenge etter lanseringen, også den med 140 hestekrefter. En trekkvillig og sterk maskin, men som ikke solgte i så store antall man kanskje skulle tro. Dette var nok på grunn av datidens avgifter, som gjorde dieselmotoren uforholdsmessig dyr.
Toppen av kransekaka var naturligvis Civic Type R. Med 201 hestekrefter, gjemt heeelt øverst i turtallsregisteret (makseffekt på 7800 omdreininger!) på VTEC-motoren var dette et fantastisk høydepunkt for Civic.
Uansett hvilken motor man måtte gå for, leverte Civic kjøreegenskaper som inspirerte til å ta en litt lengre vei hjem enn normalt. Dessverre gikk det litt utover komforten, men man får ikke i pose og sekk.
Går man for Type R-varianten, trekkes dette til det ekstreme, naturlig nok. Men selv de som har kjørt Golf GTI og andre tilsvarende biler, vil kanskje bli overrasket over nettopp hvor stiv Civic Type R faktisk var.
SØK I VÅRT TESTARKIV MED MER ENN 3000 ARTIKLER
Honda har i mange år vært kjent for skuddsikker kvalitet. Spesielt motorene lovprises jevnlig for sin holdbarhet og tekniske kvalitet, og Civic er absolutt ikke noe unntak.
Dekra rangerer chassis, motor og karosseri som langt over gjennomsnittet i klassen, mens bremser og elektronikk er på det jevne.
Det store lykteglasset i snuten er på sin side utsatt for steinsprut, med påfølgende fuktinntrengning, men senere modeller kom også med en mer tradisjonell grill i fronten som reduserer dette problemet noe.
Clutchen på dieselbiler er et av ytterst få tekniske problem potensielle Civic-kjøpere bør se opp for. Kjenn at det føles tight og fin, og ikke slurer veldig.
Det rapporteres også om at interiørdetaljene ikke er like solide som drivverket, så sjekk at stoler og knapper er like hele før et eventuelt kjøp.
–-
Dette skrev vi:
Bil 5/2006:
Når det er sagt, bilen gir et tillitvekkende og solid kjøreinntrykk. Styringen er direkte og gir god respons fra underlaget. Hjulopphenget, basert på konvensjonell konstruksjon, er lagt i klart sportslig retning, og bilen trives utmerket ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier.
BilNorge 24.1.2009:
Civic [Type R] er entusiastbilen. Om tenner og tupé sitter aldri så godt, blir støybildet kombinert med nesten manglende fjæringskomfort fort for spesielt interesserte. Motoren krever at du utnytter turtallet. Maks effekt finner du på 7.800 omdreininger – og under 4000 skjer det svært lite. Det krever rett og slett en porsjon entusiasme og vilje til å overse at det blir slitsomt i lengden.
–-
Honda Civic 1,8
Motor
1798 ccm, R4 bensin
Effekt
140 hk/174 Nm
Drivlinje
6M, forhjulsdrift
Fart
0-100 8,9 sek., toppfart 205 km/t
Forbruk
0,64 l/mil, 148 g/km CO2
Dimensjoner (LxBxH)
425x176x146 cm
Bagasjeromsvolum
455-1350 l
–-
(grill)
De spesielle frontlyktene var veldig futuristisk, men er mottagelig for steinsprut
(bakdører)
Legg merke til de elegant integrerte dørhendlene på bakdørene
(motor)
Skuddsikre motorer kjennetegner Hondaer flest, så også Civic
(Interiør)
Sjekk at interiøret ikke er slitt, det holder ikke like godt som motorene
–-
Bruktbilutvalg:
På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 14 Honda Civic av åttende generasjon til salgs. Både diesel og bensin er representert, med bensinbilene i flertall. Her er det både 1,4- og 1,8-litere tilgjengelig, og en som fanget mitt øye var en knall orange 1,4-liter med godt utstyrsnivå til 119.000 kroner.
En ikke fullt så fargespenstig 1,8-liter med manuell girkasse og 79.000 kilometer på telleren kan bli din for 138.800 kroner.