Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Sikkerhetsminus
Civic hadde elendige kollisjonstester fram til modellskiftet i 1995, da den begynte å nærme seg middels nivå. I NCAP-testen fra 1998 fikk den tre av fire oppnåelige stjerner, men den tredje stjernen ble overstrøket på grunn av fare for livstruende brystskader ved sidekollisjon. Bilen hadde to kollisjonsputer. Kupéen tålte frontkollisjon godt. Rattet trengte litt inn. Ben, føtter og ankler var utsatt for skader. Etter siste modellskifte i 2001 er Civic blant klassens beste.

Civic 1995
Motor:
1,4/75 hk. 165 km/t. 0–100 km/t: 13,9 sek. 0,66 liter/mil.
1,4/90 hk: 172 km/t. 13,1 sek. 0,70 liter.
1.5/90 hk VTEC: 173 km/t. 13,0 sek. 0,61 liter.
1,5/114 hk VTEC: 188 km/t. 10,2 sek. 0,59 liter.
1,6/126 hk VTEC: 197 km/t. 9,9 sek. 0,77 liter.
1,6/160 hk VTEC VTi: 207 km/t. 8,0 sek. 0,78 liter.
Lengde/bredde/høyde og bagasjevolum: Tredørs: 419/170/138 cm. 225–600 liter. Firedørs: 446/170/139 cm. 410 liter. Femdørs: 432/170/139 cm. 380-830 liter. St.vogn (fra 1998): 443/170/144 cm. 415–1312 liter. Coupé: 446/170/138 cm. 405 liter.
Akselavstand: 262 cm.

Fra år til år
1995: Femdørs Civic, bygd i England, lanseres på våren. Tre- og firedørs fra Japan fra høsten.
1996: Coupé fra USA i salg i Norge. 1,6/105 hk. 190 km/t. 10,1 sek. 0,66 liter.
1998: Aerodeck stasjonsvogn fra Japan. Coupé utgår.
1999: Femdørs utgår.
2001: Ny generasjon Civic.

Powered by Labrador CMS