-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat Ibiza/Cordoba 1993-1999
Seat satser hardt for å bli store i Norge. Vi ser nærmer på brukte Seat, og om de er verdt å satse på.
Først publisert i BIL 10 - 2000.
Seat Ibiza og Cordoba er to søskenmodeller fra Seat. Bilene er stort sett like, for Cordoba er bare en Ibiza med fire dører og større bagasjerom. Ibiza ble introdusert i 1993 og Cordoba året etter. Bilene markerer VWs inntreden i det spanske selskapet og Ibiza/Cordoba er derfor i stor grad basert på VW Polo. Motorer, understell og deler av interiøret er felles med den tyske modellen. Den tyske innflytelsen medførte også et kraftig løft, både i bilenes design og ikke minst i kvalitet. I 1997 ble modellrekken utvidet med Cordoba Vario, en stasjonsvogn hvor en dyp lasteterskel gjør den litt mer upraktisk en vanlige stasjonsvogner med flatt gulv.
Tredørs Ibiza er med en lengde på 381 cm en typisk bil for to. Fem dører gjør den mer praktisk, men lite bagasjerom og dårlig benplass i baksetet gjør den lite attraktiv for familien. Cordoba har større bagasjerom, men lider av en litt trang lukeåpning. Store gjenstander, som for eksempel barnevogner, kan være kronglete å få på plass. Fra 1994 er det solgt mellom 500 og 1.000 biler i året, med en liten overvekt av Cordoba.
Tysk kvalitet
Seats eldre modeller har et rykte som litt skranglete blikkbokser, noe som kanskje skyldes sydenturisters opplevelser med leiebiler. Men med Ibiza og Cordoba startet Seat opphentingen. Ser vi bort i fra årsmodellene 93 og 94 som ifølge Svensk Bilprovning har mye problemer med bakbremsene, er de to bilene ikke mer plaget med feil enn gjennomsnittsbilen.
Rustbeskyttelsen får også god karakter av TÜV i Tyskland. Både bensin- og dieselmotorer skal ha oljeskift hver 15.000 km og service minst en gang i året eller hver 30.000 km.
Motorutvalget har økt med årene, spesielt etterhvert som Seat har satset på et mer ungdommelig image og introdusert flere motorsterke modeller. Minst motor er enliteren med 50 hk, deretter øker det på med forskjellige bensinmotorer opp til Ibiza GTi med 115 hk. For både Ibiza og Cordobas del har de fleste kjøperne valgt 1,4-literen med 60 hk. Siden vekten på Ibiza og Cordoba holder seg under tonnet, er denne motoren grei til daglig bruk. Men du må forvente at den vil slite på en ferietur med bilen full av bagasje. Den minste dieselmotoren er en 1,9-liter med 64 hk og de to siste årene har man også fått Cordoba med 1,9-liters TDi motor med 90 hk.
Vi nevner at Ibiza og Cordoba har fått en ansiktsløfting i år med ny front, nytt interiør og nye sterkere motorer i toppmodellene. Men det er litt tidlig å lete etter disse bilene på bruktmarkedet.
Testet i Bil
Vi har testet både Ibiza og Cordoba mot passende konkurrenter tidligere. For begges del får de ekstra poeng for kvalitet og utstyr. Cordoba scorer også ekstra for et stort bagasjerom, mens begge bilene har dårligere benplass i baksetet enn konkurrentene. Kjøreegenskapene er også gode. Man må være nøye med dekkvalget, for på grov asfalt trenger hjulstøyen lett gjennom. Frem til 1997 var CLX den rimeligste varianten, mens GLX har mer utstyr, som for eksempel elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil og sentrallås. Fra og med 1997 bruker Seat SE/SEX for å skille mellom utstyrsvariantene. To kollisjonsputer har hele tiden vært standard på Ibiza og Cordoba, mens ABS-bremser ikke er standard de første årene. Det er et absolutt pluss hvis bilen har dette utstyret. Ønsker du klimaanlegg var dette bare tilvalg på modeller med 1,8-liters motor.
Bruktprisene til Seat Ibiza og Cordoba følger stort sett, eller ligger litt under, prisen til tilsvarende motoriserte VW Polo. Utstyrsnivået er det lite å utsette på og rust trenger man heller ikke bekymre seg for hvis bilen har vært normalt vedlikeholdt. De eldste Ibiza-modellene med 60 hk motor kan du finne hos forhandler for 70.000-80.000 kroner hvis det er snakk om velholdte biler med rundt 60.000 km kjørelengde. Cordoba er litt "større" og kjøres i snitt lengre. Normal kjørelengde for en 1994-modell vil derfor ligge rundt 90.000 km. Prisen hos forhandler vil likevel normalt være 5.000–10.000 høyere enn for Ibiza. Skulle du dumpe bort i den gamle modellen av Ibiza fra før 1993, bør du være forberedt på det meste av feil, mangler og mye rust. Skulle du falle for en av disse, bør du derfor sjekke den svært grundig.