-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SUV-en som ikke er SUV
Lyst på SUV, men ikke SUV-SUV? Lyst på morsomme kjøreegenskaper, men likevel plass til en liten familie? Lyst på noe som ikke er tysk, men likevel litt tysk? Mini Countryman er svaret.
Først publisert i Bil 1-2018.
Vi har alle hørt klisjeen: «Mini? Pøh, æ’kke mye mini lenger». Nei, dagens Mini-modeller – selv de minste – er betraktelig større enn den originale genistreken til Sir Alec Issigonis fra 1959, men hva kan man forvente når en småbil skal produseres med moderne krav til sikkerhet og komfort? Da blir den naturlig nok stor.
Mini Countryman var kanskje den modellen som ble det sterkeste symbolet på den «moderne, oppblåste Mini». Bilen var den første Mini-modellen som brøt firemeters-grensa da den ble lansert i 2010, men det er ingen grunn til at Countryman skal være et utstøtt medlem i Mini-familien.
Selv om proporsjonene på Countryman kanskje er litt rar, har den beholdt mye av moro-faktoren Mini er så kjent for.
Under skallet på Countryman finner vi drivlinjene som Mini-modeller ellers, men med mulighet for All4-systemet – firehjulsdriften som har sitt opphav i BMWs xDrive. Ved normal kjøring fordeles kraften til alle hjul, men bakhjulene kan kobles helt ut dersom forholdene tilsier det. Motorveikjøring, for eksempel.
Glem One
Motormessig er både diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, med Countryman One som innstegsmodeller. De har en 98-hesters 1,6-liters bensinmotor eller 90-hesters dieselmotor (One D), og er generelt greit å styre unna. Det blir for puslete i den store bilen.
Hakket opp på bensinstigen finner vi Cooper. Den har den samme 1,6-motoren, men med 122 hester, og her kan du også få All4 – både med automat og manuelt gir.Derfra er det et stort steg opp til Cooper S, med hele 184 hestekrefter (190 i facelift-utgaven) – men morofaktoren øker for så vidt proporsjonelt.
Dieselmotorene følger det samme sporet, med Cooper D (112 hk) og Cooper SD (143 hk). All4 og automat er tilgjengelig om hverandre på alle Cooper-varianter, både bensin og diesel – og herlig nok kan du altså få All4 og manuelt gir om du vil. Artig.
Villbassen
Er du skikkelig rabagast kan du gå for en John Cooper Works-utgave av Countryman. Da får du 218 hestekrefter og All4 – og også her kan du velge mellom to eller tre pedaler i fotbrønnen. Dette er en skikkelig kruttønne, men mange av disse finner du ikke på det norske bruktbilmarkedet. I skrivende stund er det ingen, verken på BilNorges bruktbilsøk (se egen boks) eller Finn.no. Blir JCW-suget stort nok finnes det tross alt et greit utvalg i Tyskland, fra 200.000 kroner og oppover (pluss importavgifter).
Som Mini-modeller flest var det flust av muligheter for personalisering også for Countryman. Man skulle derfor tro at det var et voldsomt utvalg av fargekombinasjoner på bruktmarkedet, men dette er jo Norge, tross alt, så de fleste bilene er grå, sort og hvit, med noen hederlige innslag av rødt.
Middels kvalitet
Kvalitetsmessig hevder ikke Countryman seg spesielt godt, skal vi tro den tyske bransjeorganisasjonen Dekra. Chassis/styring og bremser får høy score, mens motor, drivverk og elektronikk scorer gjennomsnittlig for sin klasse. Karosseri og interiør scorer derimot merkbart under snittet.
Tidlige utgaver med All4 slet også med svak clutch, noe som ble rettet på i 2012. Ser du på en tidlig All4-modell, er det viktig å kjenne om bitepunktet for clutchen er tydelig eller vagt.
Kromdelene – som egentlig vare er lakkert plast – har også hatt en tendens til å miste lakken. Sjekk også at aluminiumsfelgene er hele og fine. Aluminiumskorrosjon er en gjenganger.
Ta en god kikk i motorrommet, gjerne med lommelykt, og se etter oljelekkasjer. Oljepumpa kan ha lekkasje, og overdreven svetting kan være et tegn på det. Lytt også godt til motoren. Rasler det? Det kan være registerkjedet som holder på å ta kveld.
–
Dette skrev vi:
Bil 4-2015:
Fjorårets oppgraderte Mini Countryman bygges fortsatt på den gamle Mini-plattformen og har derfor det digre speedometeret midtmontert på dashbordet. Alle de blanke vippebryterne som for ti år siden skulle gi Mini-kjøperne en myk overgang fra original til ny Mini, er ikke like funksjonelle i 2015. Men bevares, jeg vet at mange vil være uenig med meg, og interiøret gir i det minste særpreg i en tid da nøktern funksjonalitet ofte oppleves gjespende kjedelig.
BilNorge 27.08.2010:
Noe som er helt nytt på Countryman, er en praktisk midtkonsoll som strekker seg i hele interiørets lengde, fra dashbordet til bakseteryggen.Den fungerer i seg selv som en praktisk oppbevaringsenhet for dippedutter, men tillater også påmontering av hjelpemidler som flaskeholdere, askebegre, iPod- og telefonholdere og mye annet skreddersydd utstyr.Som sagt strekker konsollen seg gjennom hele interiøret – Countryman er nemlig utstyrt med fire separate seter hvor også baksetene kan skyves i lengderetningen (+/- 13 cm) og har ryggstøtter som kan tiltes.Men ikke la deg skremme dersom du trenger fem seter – du kan få den med hel baksetebenk.
–
Fakta
Cooper SD All4
Motor
1995 ccm, R4 turbodiesel
Effekt
143 hk/305 Nm
Drivlinje
6M, firhjulsdrift
Forbruk
0,48 l/mil, 126 g/km CO2
Fart
0-100 9,6 sek., toppfart 192 km/t
Dimensjoner
410/178/156 cm
Bagasjerom
350-1170 l
–
Bulletpoints
(generell)
Bilen er stor til å være Mini, men plassutnyttelsen er ikke den beste.
(motor)
Se opp for overdreven oljesvetting og raslelyder fra registerkjede.
(hjul)
Alu-felgene har en tendens til å få lakkbobler på grunn av korrosjon.
(interiør)
Baksetene kunne fås som to individuelle seter eller tre-seters benk.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad