-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Skoda Felicia
Felicia gir mye bil for pengene, men vitser får du ikke lenger med på kjøpet.
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Selv om det er Skoda Octavia som har begravet Skodavitsene for godt, var Felicia den første av de "nye" Skodaene etter at Volkswagenkonsernet kjøpte den tsjekkiske fabrikken. Likevel er innslaget av VW i Felicia beskjedent i motsetning til i Octavia, som er en mer eller mindre velkamuflert utgave av Golf.
De av leserne som har skrevet til oss, forteller at pris og verdi for pengene er hovedgrunnen til at de valgte Skoda. Det virker også som eierne er fornøyd med mangelen på status. En Felicia signaliserer at du er sparsom, men ikke gjerrig. Felicia er med sine 388 cm noe mindre en bilene i kompaktklassen, men samtidig litt for stor til å være småbil. Femdørs kombikupé har plass til en liten familie og dens behov, men trenger du lasterom, er stasjonsvognen et nødvendig alternativ. Den er 35 cm lengre. Bagasjerommet i kombikupéen tar bare 272 liter, men du kan felle ned det delte baksetet. I førersetet er det god plass og selv storvokste vil finne seg vel til rette, men enkelte vil finne korsryggstøtten for dårlig.
Satser på sikkerhet
Til å være en rimelig bil, er Felicia relativt velutstyrt der det teller. Kollisjonspute på førerplassen og på passasjerplass er standard fra årsmodell 1996. Det samme er blokkeringsfrie bremser, ABS. Elektriske vindusheiser eller justering av sidespeil må man greie seg uten. Servostyring er ikke standard, og en del vil nok savne det ved lukeparkering.
Vi har testet Felicia i Bil 8/95. Den gang var konklusjonen at Skoda hadde gjort en overbevisende jobb med bilen, men at det var rom for forbedringer, spesielt på områdene støy og fjæringskomfort. Når det gjelder støy ga "vår" Felicia et litt bedre inntrykk. Motoren var også piggere enn inntrykket fra 1995. Det skyldes nok at vår pent brukte bil har rukket å rulle nærmere 25.000 km slik at motoren er skikkelig innkjørt. Interiøret i Felicia er enkelt og oversiktlig. Plasten ser litt grå og kjedelig ut, men er neppe av dårligere kvalitet enn i andre biler. I 1998, samtidig med lanseringen av Octavia, fikk Felicia en liten ansiktsløfting med ny og større grill.
Leserne våre har lite å utsette på driftssikkerheten til bilen. NAF har ikke Felicia i sin liste over feil og mangler ved brukte biler. Tyske ADAC sier derimot at feil i tenningssystemet på grunn av fuktighet ikke er uvanlig. Man bør også være på vakt mot lekkasjer i kjølesystemet. ADACs statistikk er ikke nødvendigvis helt riktig for Norge, ettersom kjøremønsteret i Tyskland er forskjellig fra her hjemme.
Eieren av bilen som pryder disse sidene, opplevde at servopumpen røk før bilen knapt hadde rukket å rulle ut av salgshallen. Den ble byttet på garantien. Det samme ble en lekk slange i innsuget. Deretter har bilen oppført seg eksemplarisk. Deleprisene på Skoda er overkommelige, og på grunn av bilens oversiktlige konstruksjon, er det enkelt å utføre småvedlikehold selv.
Favorit i økonomiklassen
Felicia ble introdusert i 1995 og var en direkte etterfølger til Skoda Favorit. De to bilene har en god del til felles. Blant annet deler de motor og hjuloppheng. Under panseret i Felicia 1,3 sitter det derfor en nærmere 25 år gammel konstruksjon med 68 hester. Alderen tynger ikke for mye, og motoren er nå selvfølgelig kraftig modernisert. Den er ikke glad i høye turtall, men drar villig opp til 4.000 o/min. Likevel må man må bruke gearspaken flittig, for et dreiemoment på 100 Nm er ikke all verden. Er du på jakt etter stasjonsvognen, bør du absolutt finne en med 1,6-liters motor. Det er en VW-motor som er velkjent fra Golf. 75 hester og 25% høyere dreiemoment gjør det enklere å være sjåfør. Den gir også mindre lyd fra seg og bruker ikke mer bensin. Skoda oppgir forbruket til å ligge på 0,54 l/mil ved langkjøring og 0,8 l/mil ved bykjøring. Det er tall som stemmer med lesernes erfaringer. På bruktmarkedet må du regne med å betale mellom ti og tyve tusenlapper ekstra for 1,6-literen. Vil du ha stasjonsvogn, er den tilsvarende dyrere enn femdørs kombi.
Siden 1995 er det solgt litt over 5.000 Felicia i Norge, vel 40% av disse er stasjonsvogner. De som velger Felicia, kjøper bil for egne penger. De fleste eierne beholder derfor bilen lengre enn firmakunder normalt gjør. Du må regne med å lete litt for å finne en passende Felicia. På den annen side gir dette rimelig bilhold. Felica koster lite som ny og verditap i både kroner og prosent er beskjedent. Konklusjonen blir derfor: Hvorfor gå da, når man kan kjøre Skoda.