Ford Fiesta: Liten og enkel klassiker

Småbiler er etterspurt som bruktbil og Fords populære Fiesta er ikke noe unntak.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Dagens Fiesta ble lansert i 1996 og er en omfattende oppdatering av 1989-modellen. Karosseri, motor, hjuloppheng og fjæring ble skiftet ut
for å bringe den opp på nivå med mer moderne konkurrenter. Men skal du handle brukt Fiesta, er det mer sannsynlig at du støter på det som nå heter Fiesta Classic. Den ble som sagt lansert i 1989, men fikk en liten ansiktsløftning i 1991.

Fiesta Classic har en rommelig kupé hvor voksne sitter godt også i baksetet, så lenge ryggen deres ikke er alt for lang. Men det kan bli vanskelig å få med seg bagasjen til fire mennesker med et bagasjerommet på snaue 250 liter.

Klassisk småbil
Fiesta fås både med tre og fem dører. I 3-dørs utgaven er det bare ryggen på forsetene som vipper frem. Derfor kan det være litt trangt å komme seg på plass bak hvis forsetene er skjøvet langt tilbake. Standardutstyret i Fiesta har aldri vært overdådig, men kunden kunne be om servostyring, ABS, metallic lakk m.m. Kollisjonsputer kom i 1994. Fiestaen er for øvrig såpass lett på rattet at servostyring ikke er noe stort savn.

Under panseret finner man enten en 1,1-liter på 50 hk, 1,3-liter på 60 hk eller en 1,4-liter på 71 hk. Man fikk også en "nesten-GTI" i form av XR2i med en 1,6-liter på 104 hk. Den gjør unna 0-100 km/t på 10 sekunder. Den samme fartsøkning bruker 1,1-literen 18 sekunder på. Sistnevnte føles likevel kvikk nok når du er alene i bilen. Det hjelper nemlig at bilen ikke veier mer enn 830 kg. Men skal du kjøre ofte med passasjerer og last, er 1,4-literen absolutt å anbefale.

Da Bil testet 1.1 CL i 1989, fikk kjøreegenskaper, komfort, praktiske løsninger og en rommelig kupé testlaget til å smile. Høyt støynivå, spesielt fra dekkene, trakk geipen ned.

Ford med feil
Vi har tatt med oss en 1991-modell Fiesta 1.1 til NAFs teststasjon på Ulven i Oslo for å se nærmere på Fordens sterke og svake sider. Test-Fiestaen nærmet seg 100.000 kjørte kilometer, og har hatt to eiere. Teknikeren hos NAF fant fort en del vanlige Fiesta-feil på bilen. Bremsene tok ujevnt, det var rustet hull i eksosanlegget og styringen gikk ujevnt på grunn av skade på tannstaget. Det siste skyldes nok en liten smell i høyresiden foran. Ikke uvanlig for biler som kjøres mest i tett bytrafikk. Rusten hadde også begynt å sette seg under bakre del av bilen, selv om det ennå ikke var alvorlig.

I følge NAFs bruktbilundersøkelse har Fiesta gjennomsnittlig med feil, men det er store variasjoner mellom modellene. Derfor er det viktig å kontrollere bilen godt før du slår til. Alt vedrørende bremsene kan være slitt eller belemret med feil. Småbiler kjøres ikke så langt på ett år, men holder ofte til i byer. Hyppig start og mye småkjøring over trikkeskinner og brostein tar på motor, drivverk og fjæring. Styrestag og hjullagre er derfor ofte slitt. Oljeforbruket kan også være høyt på grunn av slitte ventiltetninger. Gearkassen kan være slitt, for de minste motorene krever flittig bruk av gearspaken for å holde farten oppe.

Siden rustbeskyttelsen ikke er den beste på alle modeller, er det viktig å ta en ekstra titt under bilen, spesielt bakre del.

Få biler
Det er ikke så enkelt å få tak i gode små biler til en fornuftig pris, heller ikke Fiesta. Spesielt småbiler rundt 100.000 kroner skal være vanskelig å oppdrive. Småbiler er ofte familens bil nummer to eller kjøpes av enslige (oftest kvinner). Bilene skifter derfor eier mindre ofte en større biler hvor firmakjøperne dominerer. En velholdt Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Toyota Starlet eller VW Polo holder seg derfor også svært godt i pris.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS