Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCI AWD Titanium

Arbeiderklasse-Aston?

Nei, det er å dra strikken litt langt, selv om Mondeo fikk klare likheter til Aston Martin i designet. Fjerde generasjon Mondeo var klar i 2014 – allerede noe forsinket. Men den hadde aldri vært bedre.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.

Motor og kjøreegenskaper
Fjerde generasjon Mondeo fikk et helt nytt og spennende utseende da den kom. Spesielt gjelder dette fronten, som uten tvil har hentet en hel del inspirasjon fra det mange mener er verdens peneste sportsbiler; Aston Martin.

Egentlig ikke så rart hvis man kan sin Ford-historie. De har nemlig vært eiere av Aston Martin-merkevaren. Kanskje med unntak av hekken på stasjonsvognen, skiller fjerde generasjon Mondeo seg kraftig fra alle tidligere modeller – og man kan trygt kalle den for den peneste i rekken.

Under panseret på testbilen, sitter en 2-liters turbodiesel som yter 180 hestekrefter og 400 Nm. Disse tallene sørger for at sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på like over ti sekunder, og den klarer fint å trekke to tonn hengervekt.

Motoren, som for øvrig er overraskende stillegående for diesel å være, er koblet mot en automatkasse via en dobbelclutch som igjen sørger for svært komfortable girskift.

Man får også Ford sitt AWD-system som er et firehjulstrekksystem, som kan variere kraften mellom for- og bakhjul. Ved behov, kan den sende 100 prosent av kraften til for- eller bakaksel.

På veien, er Mondeo svært god. Kanskje har Ford byttet bort skarpe veiegenskaper mot litt mer komfort, men dette er uansett ikke bilen man kjøper for å dra på «trackdays». Til tross for at den har blitt noe slankere på vektskålen, føles den tung som i «premiumforstand».

I sportmodus blir girkassen raskere, og hjulopphenget strammere. Generasjon 4 fikk blant annet nytt bakhjulsoppheng i form av multilink, og hjelper både under aktiv kjøring, men også til å fremheve følelsen av komfort.

Testbilen er godt utstyrt med blant annet dynamiske LED-lys som automatisk veksler mellom nær-/fjernlys ved møtende trafikk, DAB, blåtann, parkeringsvarmer, skiltleser, kollisjonsassistent, og adaptiv cruisecontrol.

Man får også Sync 2-systemet, som gir deg mulighet for stemmestyring av multimediaanlegget, berøringsskjerm, oppblåsbare setebelter bak, blindsonevarsler, og så videre. Med andre ord, er det veldig mye utstyr for en pris mange har råd til.

Økonomi
I skrivende stund, ser vi at den billigste Mondeo av denne generasjon ligger ute til 109 846 kroner. Det er en forhjulstrekker 1,5-liter HDCI. Testbilen er en 2016 2-liter TDCI AWD i Titanium-utstyrsnivå. Denne skal de ha 329 900 kroner for.

Livet på innsiden
1: Mer komfort enn fart: Ford roet ned de knivskarpe veiegenskapene, og fokuserte mer på komfort med 4. generasjon Mondeo.
2: Lekker: Spesielt grillen er mistenkelig lik Aston Martin, og det øvrige design på lykter og karosseri gjør bilen veldig lekker.
3: Moderne: LED-lykter som er intelligente og kjenner igjen bymiljø, hvor de da endrer lyskjeglen og skifter automatisk mellom nær- og fjernlys ved behov.
4: Funksjon og form: Ford klarte å lage lekre linjer, uten at det gikk på bekostning av plassutnyttelsen.
5+6: Hygge: I førerstolen trives man godt. Bra sidestøtte, med kanskje noe kort sittepute. Stolene er justerbare, og bak rattet har man girvelgere om man liker slikt.
7: Informert: Det digitale instrumentet gir deg full oversikt over det meste man trenger å vite, som retning man kjører, rekkevidde, skiltgjenkjenning osv.
8: Logisk: Menyen og oppsettet av berøringsskjermen er lett å bruke, selv for de som liker knapper aller best.
9: Godt med plass: Undertegnede er 187 cm, og hadde ingen problem med plass til hode eller ben. Mondeo ble 2,5 centimeter bredere og 3 centimeter lenger i generasjon 4.
10: Enkelt: Lav lastehøyde er en kjempefordel. Her er det 525 liter til rådighet med setene oppe. Legger du ned disse, har man 1630 liter.

Sjekkpunkter Mondeo:
Shakin’: Sjekk bremseskiver som har en tendens til å «slå seg skeive». Da opplever man risting ved bremsing.
Blåser: Klimaanlegget har hatt trøbbel, men Ford har liggende en løsning på dette. Man rapporterer denne kjente feilen og får det fikset på garanti.

Pluss og minus Mondeo:
+ Mye bil for pengene
+ Plass
+ Utstyr

- Kjedelig design på stasjonsvogn bakfra. Litt kort sittepute i forsetene.

Ford Mondeo 2016 2-liter TDCI AWD Titanium

Pris: Fra 329 900
Motor: 2-liter R4 diesel.
Effekt: 180 hk - 400 Nm
Toppfart: 225 km/t.
0-100: 9.3 sekunder
Forbruk: 0.52 l/mil.
Utslipp CO2: 134 g/km.
Vekt: 1589 kg.
Bagasjerom: 525/1630 l.
Lengde: 4871 mm.
Akselavstand: 2850 mm.

Det beste valget:
Gå etter lommeboka! Selv i de billigste utgavene kan man få godt med utstyr. Har man råd, er naturligvis en AWD Titanium den perfekte helårsbilen.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med Mitsubishi Galant fra begynnelsen av 2000-tallet? Disse har nå blitt nesten «gratis», har greit med plass og et lekkert utseende.

Du som vant lottopotten:
Audi RS6 bikker fort millionen, men man får da kanskje en av de aller råeste stasjonsvognene på markedet med 600+ hestekrefter, et overlegent firehjulstrekksystem, mer utstyr enn man klarer å bruke, og alt er pakket inn i en helt ordinær familiebil med grei plass.

Styr unna denne!
Du vet det gjerne – men vi gjentar det; Alfa Romeo 156 skal du ikke falle for fristelsen å kjøpe. Her går alt som kan gå galt, galt.

Sikkerhet:
Ford Mondeo scoret 86, 82, 66 og 66 prosent på beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og sikkerhetsutstyr ved NCAP i 2015.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS