-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo: FOR Daglig bruk
God plass, lite feil og stort utvalg av brukte biler er status for Fords bestselger.
Først publisert i BIL 11 - 1998.
Ford Mondeo ble lansert i 1993 som avløser for den bakhjulsdrevne Sierra. Sierra vakte voldsom oppsikt da den ble lansert i 1983. Med sitt, etter den tidens målestokk, svært aerodynamiske og runde karosseri, måtte den tåle nidord som "såpestykke på hjul". Men den ble en suksess for Ford. Da Mondeo ble lansert, skilte den seg i langt mindre grad fra sine konkurrenter, men den ble raskt en bestselger, særlig blant firmabilkundene. Dette kan bruktbilkjøperne nyte godt av i dag, for utvalget av brukte Mondeo er stort selv om mange har rullet et anseelig antall kilometer.
Både NAF, Statens Bilprovning i Sverige og tyske TÜV gir Mondeo karakteren "mindre feil enn gjennomsnittet". Det ene svake punktet er hovedlysene. NAF har også bemerket feil ved eksosanlegg, batteri, gearkasse og hjullagre på noen årsmodeller. Problemer med sotansamlinger i motor forekom også på noen 1994-modeller. Men Ford Motor Norge sier dette problemet skal være ordnet på de bilene som ble rammet.
Vi lot NAF se nærmere på en 95-model 2,0 GLX stasjonsvogn som var kjørt 120.000 kilometer. Bortsett fra småbulker, riper og matt lakk, fant ikke NAF noen mangler ved bilen. Unntaket var frontlyktene hvor lykteglasset var gulnet og uklart.
Stort utvalg
Utvalget av brukte Ford Mondeo er som sagt stort. Men står du og titter på bilene i bruktbilhallen, er det sannsynlig at de fleste bilene er tidligere leasingbiler. Dette behøver nødvendigvis ikke være negativt, men ikke alle biler behandles like pent når det er firmaet som betaler utgiftene. Høy kjørelengde er også vanlig, noe som bør gjenspeiles i prisen. Ford Mondeo finnes også som 5-dørs kombi og sedan, men det er stasjonsvognen som i særklasse er mest populær.
Plassen i Mondeo stasjonsvogn er det ingenting å utsette på. Den laster 540 liter (VDA) opp til vinduskanten med bakseteryggen oppe. Gulvet er flatt og hjulhusene tar ikke opp unødig plass i bagasjerommet. Nyttelasten er også tilstrekkelig. 540 kg last i tillegg til sjåføren holder for de fleste.
Verken sedan eller 5-dørs kombi kan by på samme plass i bagasjerommet. 350 liter er alt du får plass til, men så er de også 15 cm kortere enn stasjonsvognen som måler 463 cm.
I 1996 gjennomgikk Mondeo en liten ansiktsløfting. Den fikk en ny front med oval grill og nye og bedre lykter. Stasjonsvognen ble 4 cm lengre, mens sedanutgaven økte med 7 cm. Det ble gjort en del mindre endringer på understellet, mens noen mindre motorendringer ga lavere bensinforbruk.
Røffe motorer
Du kan velge mellom tre bensinmotorer med fire sylindre; en 1,6-liter på 90 hester, en 1,8-liter på 115, eller en 2,0-liter på 126 hester. Motorene er ikke Mondeos sterkeste side. Du får mer støy og vibrasjoner og høyere bensinforbruk enn hos konkurrentene. V6eren på 2,5 liter og 170 byr derimot på en helt annen kjøreopplevelse.
En 1,8-liters turbodiesel på 90 hester sitter i vel seks prosent av de 25.000 Mondeoene som er solgt frem til 1998.
Utstyrsnivået på Mondeo varierer, og bilen er solgt med en rekke forskjellige utstyrspakker. Blokkeringsfrie bremser og to kollisjonsputer er standard på alle modeller. Elektronisk antispinn, Traction Control, er standard på biler med 2,0- og 2,5-liters motor. I 1995 ble det standard på 1,8-literen, mens biler med 1,6-liters motor ikke har antispinn. Klimaanlegg finnes også på en rekke modeller. Skal du handle Mondeo, bør du finne en bil som har det meste av dette utstyret. For det første får du mer glede av bilen, og i tillegg vil den være lettere å selge videre. Vurderer du en "skrapet " Mondeo, bør dette komme til uttrykk i prisen.
Mondeo føles atskillig større og tyngre enn den er. Den er litt tung på rattet og reagerer ikke så raskt når du trykker på gasspedalen. Den som ønsker en spennende kjøremaskin, må derfor lete andre steder. Derimot bør en Ford Mondeo kunne tilby et rimelig problemfritt bilhold for den som ønsker en rommelig og praktisk bil uten for mye glitter og fjas.