Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe

Fornuftig pakkesel

Romslig og med få feil, det gjør Hyundai Santa Fe til et interessant bruktbilvalg.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 2/3-2013.

Som en blanding av amerikansk og europeisk SUV-kultur kom Hyundai med sin første generasjon Santa Fe i 2002. Omtrent midtveis i 2006 kom en helt ny generasjon på banen – her hjemme ble den populær både som vare- og personbil.

Mens den første generasjonen hadde en litt svak toliters diesel, ble det mer trøkk da den nye bilen kom med 2,2-liter på 150 hester. Det finnes også en V6-bensinmotor, men den er så godt som ikkeeksisterende i Norge.

Ryddig

På plass bak rattet er det lett å finne seg til rette. Santa Fe har gode seter foran, og to voksne sitter også greit i baksetet. Det midterste setet er nok best egnet for små barn – og skal du ha mer enn to barneseter bør du ha en syvseter og bruke også den bakerste seteraden.

Instrumenter, hendler og brytere er lettleste og enkle å bruke. Du føler at du kjører en relativt stor bil som resultat av at du sitter relativt høyt. Den føles mer som en SUV enn crossover når du er ute på veien. Innslaget av trepaneler kan gi deg en viss trang til å spille country & western på stereoen, men det er mulig det går over.

Velger du en syvseter, er den ekstra seteraden relativt trang. Den er definitivt best egnet for barn. Når de er slått opp stjeler de mye av bagasjeplassen, slik at du stort sett må velge mellom folk og bagasje. Med setene nede svelger Santa Fe unna godt med bagasje – 775 liter er særdeles romslig og burde gjøre jobben for selv den mest krevende familie.

Stødig

Det er godt mulig å kjenne at Hyundai har hatt USA i tankene da Santa Fe ble designet. Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare, men med klar vekt mot komfort, og bilen krenger litt om du presser den gjennom svingene. Langturkomforten er derimot strålende, og støynivået absolutt godkjent for en bil som denne.

Firehjulsdriftsystemet er av typen der bilen primært drar med forhjulene frem til de spinner, og bakhjulene trår til for å bidra. Du kan elektronisk sperre kreftene 50/50 mellom akslene ved behov – men det er ingen form for lavserie eller mekanisk sperre. For de fleste vil den nok likevel gi tilstrekkelig fremkommelighet til å forsere det meste av hytteveier. Bakkeklaringen er også god.

Hyundai Santa Fe ble testet av EuroNCAP året den ble lansert, og hentet da med seg fire stjerner.

Driftsikker

Undersøkelser fra ADAC og Svensk Bilprovning viser at Hyundai Santa Fe er en bil som scorer omtrent midt på treet. De feilene som dukker opp er stort sett av typen slitedeler. Slitasje i forstilling er ikke helt uvanlig, særlig på eldre biler. Ta bilen på en prøvetur der du finner ujevnt underlag og lytt etter typiske klakkelyder.

Det kan også være lurt å sjekke parkeringsbrems. Om mulig, forsøk å sjekke ut så mye som mulig om historikken på bilen. Biler med hengerfeste kan ha blitt brukt til å trekke campingvogn eller annen henger, noe som gir større belasting på dempere og hjuloppheng bak. Rust har så langt vist seg å ikke være noe stort problem, sjekk likevel under reservehjulet og kanaler.

Så langt ser bruktbilprisene på Santa Fe ut til å holde seg rimelig godt, men med tredje generasjon på markedet er det normalt en viss bevegelse.

Fakta om Hyundai Santa Fe

Powered by Labrador CMS