Jaguar S-type
Jaguar S-type

Realiser luksusdrømmen

En brukt Jaguar S-type kan gjøre deg til luksusbileier for kompaktbilpenger – men sjekk bilens historie.

Publisert Sist oppdatert

Jaguar S-type kom på markedet i 1999 og det var delte meninger om utseendet som helt klart spilte på det engelske merkets sekstitallsmodeller.

Den har blitt oppgradert, først i 2002 da man ga den nye seter og dashbord, og så igjen i 2005 da man oppgraderte utseendet på bilen utvendig.

Billigst og mest vanlig på bruktmarkedet er en treliters V6 bensinmotor på 238 hestekrefter. I tillegg finnes S-type med en 2,5-liters V6er med 218 hester, en 4.2 liters V8er både med og uten kompressor, og ikke minst den 2,7-liters V6-dieselen som vi fortsatt finner i arvtageren XF.

Komfortmaskin

Kjøreopplevelsen i S-type er fremragende. Støynivået er lavt og V6-motoren er absolutt sterk nok til å understreke luksusopplevelsen denne bilen gir.

Chassiset er et av Jaguarens sterkeste kort – det er velbalansert og gir deg like flotte kjøreopplevelser på svingete norske landeveier som på en langtur nedover i Europa.

Bakhjulstrekk er absolutt riktig på en bil som denne, og bortsett fra på de første årsmodellene er antispinn standard, noe som kan være greit på vinterføre.

Klassisk Jaguar

Komforten i forsetene er svært god, interiøret er klassisk engelsk og preget av hud og trepaneler. På grunn av det buede taket passer baksetet best for personer under 1,80 m – kanskje ikke det man forbinder med en luksussedan.

På den annen side – dette er en bil du gjerne vil kjøre selv. Bagasjeplassen er ikke innrettet mot barnefamilien, men det er ikke noe problem å reise på en helgetur for fire personer om man skulle ønske det.

Se opp

Tallene fra Svensk Bilprovning viser at S-type kommer bedre ut på feilstatistikker enn gjennomsnittbilen. Det gjør at du faktisk kan kjøre denne bilen innenfor et vedlikeholdsbudsjett som du kan leve med.

Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at en del S-types er importert til Norge, og at en del av dem, i likhet med andre merker, kan være utsatt for juks med kilometerstand.

Det finnes eksempler på biler som har vært kollisjonsskadet og har blitt fikset opp og solgt, uten at du får vite noe om det. Servicehefter er heller ikke nødvendigvis noen garanti for at bilen er i orden.

Derfor er det smart å sjekke med Jaguar Norge om de kjenner historien til bilen, eller at du ettergår den historien som du blir presentert.

Sjekk

Det er slitedeler som hjullager, spindler, bremseskiver som dukker opp på listene over ting man bør sjekke. Sjekk også for lekkasjer ved ekspansjonstanken og i slangene til kjølesystemet.

En overopphetet motor kan føre til et seriøst motorhavari som gjør at drømmen forvandles til et mareritt.

Automatkassen skal i følge enkelte undersøkelser være en svakhet ved tidligere årsmodeller.

Sjekk funksjonen på girkassen. Dersom det er vanskelig å få den i gir eller det slurer, kan ny kasse være eneste løsning. Ingen billig fornøyelse.

(Artikkelen er først publisert i bladet BIL nr 6 – 2009)

Sjekk:

  • Automatkasse
  • Kjøleanlegg
  • Bremseskiver

Sikkerhet

NHTSA (Amerikansk kollisjonstest 1-5)

**** (1999)

Jaguar på BilNorge.no:

Se alle tester av Jaguar

Søk etter brukt Jaguar på BilNorge.no

Priser og data for nye Jaguar

Dette skrev bladet BIL:

S-type 3.0 V6: Testlaget var skjønt enige om at valget ville blitt Jaguar S-Type hvis hjertet fikk bestemme. Bilen har karakter, sjarm og egenart – og en bil til nærmere 800.000 kroner bør være noe mer enn «bare» et transportmiddel. (Bil 9/1999)

S-type R: Når svingen åpner og jeg har sikt til neste sving, legger jeg pedalen i bånn. Andregearet tar raskt slutt, ZF-kassen legger silkemykt inn tredje og løftet fortsetter, fjerde – bølgen fortsetter å rulle og det virker som kraften aldri tar slutt.

Neste sving kommer brutalt fort og jeg hiver meg på bremsene. De kraftige Brembo-kalipperne klemmer rundt 365 mm skiver så det river i kroppen, samtidig legger jeg inn andregearet. (Bil 5/2002)

S-type 2.7 Diesel: Det er ikke optimal sittekomfort i baksetet, i tillegg til takhøyden gjelder det også benplassen.

Til tross for at S-Type har lengst akselavstand av de tre, har den trangest kupé (både i lengde og bredde).

Bagasjerommet er ikke en moderne bil verdig, selv om fleksibiliteten er økt ved at bakseteryggen nå kan legges ned, er volumet beskjedent og utformingen gjør det vanskelig å utnytte plassen effektivt. (Bil 4/2005)

Powered by Labrador CMS