Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna

Evig eies kun et dårlig rykte

Bruktbilprisene på Renault Laguna er svært lave, men er den virkelig en russisk bruktbilrulett?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 1-2014.

Første generasjon Renault Laguna kom allerede i 1994, deretter kom en ny bil i 2001 og 2007.

Bil har valgt å se på tredje generasjon, som i all hovedsak har blitt solgt som stasjonsvogn i Norge.

I motsetning til tidligere generasjoner av Laguna, der svært mange ble solgt med bensinmotor, er det den lille effektive 1,5 dieselen som dominerer. Ellers finnes den også med toliters diesel og en 140-hesters bensinmotor med samme volum. Fordelen med toliterdieselen er at den har kjede i stedet for registerreim.

Stabil
Laguna kjører som du forventer av en familiebil i denne klassen. Likevel liker den ikke å bli utsatt for altfor tøffe utfordringer. «Når bilen utfordres med mer krevende rattbevegelser, blir det litt for mykt til å gi full tillit», skrev vi da den ble testet i 2008.

Ute på landeveien ruller den stabilt og fint, styringen er oppdatert sammenlignet med de foregående generasjonene. Uansett er det ingen tvil om at det er komfort som har stått øverst på prioriteringslista. Støynivået er også godt innenfor godkjent.

Ryddet opp
Renault tok en skikkelig opprydning i forbindelse med lanseringen av tredje generasjon Laguna. Oversiktlig hadde frem til dette ikke vært et ord som hadde vært hyppig brukt, men her tok franskmennene tak.

Komforten i forsetene er bra, selv om lårstøtten kunne vært bedre. I baksetet har plassen blitt bedre, men siden sittehøyden er relativt lav, er det litt klønete for de største av oss å komme seg inn. Når du først er på plass, er det lite å klage over.

Lasteplassen i bagasjerommet er relativt dyp, men ikke så bred – og til tross for at volumet er oppgitt til 524 liter, gjør utformingen at det er andre biler i dette segmentet som er mer praktiske om du skal ha med deg barnevogn.

Sikker
En av mange årsaker til at Laguna har dratt med seg et dårlig rykte, er trolig at kollisjonssikkerheten for første generasjon var katastrofal med bare tre stjerner. Allerede i 2001 steg dette til fem og for tredje generasjon økte Laguna scoren fra 33 til 36 poeng, noe som må sies å være meget bra.

Rustbeskyttelsen er, i følge svenske undersøkelser, bedre enn gjennomsnittet. Det anbefales likevel gjerne å ha skvettlapper bak forhjulene, fordi utformingen av dørtersklene er slik at det lett kan oppstå steinsprut på disse.

Betydelig bedre
Ryktet til Laguna henger først og fremst igjen fra den første generasjonen som var svært dårlig. Ifølge Svensk Bilprovning ble tre av fire biler ikke godkjent ved kontroll, og problemer med styreledd, bremser og elektronikk gjorde eierne svært fortvilet.

Allerede for andre generasjon Laguna var mange av problemene fikset, men før tredje generasjon ble det gitt klar beskjed fra ledelsen i Renault om at kvaliteten på bilene måtte opp. Ikke minst hjuloppheng og andre chassisdeler er kraftig forbedret. Resultatene har ikke latt vente på seg.

Undersøkelser fra tyske Dekra viser at Laguna scorer bedre enn gjennomsnittet, og det meste som blir bemerket er mer tradisjonelle bruktbilproblemer som bremser.

Riktignok rapportertes det fortsatt om enkelte elektronikkproblemer, men først og fremst knyttet til nøkkelkortene og vindusheiserne, men ikke i nærheten av de problemene som har gitt Laguna ryktet sitt.

Salgsapparatet til Renault har vært svært varierende i Norge de siste årene, med skiftende importørløsninger, så utvalget av brukte Laguna er ikke like godt som for mange andre biler i denne klassen.

Er du imidlertid ute etter en stasjonsvogn med god komfort, sørger det tidligere omtalte ryktet for at prisene er presset godt nedover, noe som selvsagt er fint for deg som bruktbilkjøper.

Powered by Labrador CMS