-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Laguna: Stor bil til lav pris
Aldri har tilbudet vært større, og mange forhandlere har alt for mange brukte biler til salgs.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Det gjelder særlig tre år gamle biler – årsmodell 2002 som ble solgt som firmabil og nå er kommet i retur etter tre års leasingavtale. Det har vært stort verditap på disse bilene, og derfor er det mulig nå å finne gode biler til lave priser. Det er nemlig tydelig prispress og kjøpers marked der prisene kan diskuteres. Gå inn på www.bilnorge.no og se på bruktbiler – og du finner enormt mange Laguna.
Lavest pris er det på Laguna sedan (5-dørs kombi) da stasjonsvogna er meget ettertraktet. Diesel er også mer etterspurt – og vanskeligere å finne i bruktmarkedet. Laguna kom som et frisk pust fra Renault og modellen har løftet statusen for merket. Bilen ble lansert som kombi i 1994 og året etter kom stasjonsvogna. Det er denne som ble mest populær. I første fase var det bare en prisforskjell på 7000 kroner mellom sedan og stasjonsvogna, men i bruktmarkedet er det større prisforskjell.
Litt svak motor
Komforten i Laguna er strålende og bilen har meget god kvalitet. NAFs Bruktbilrapport gir ikke bilen flere feil enn andre like gamle biler. Det mange eiere klager på er at 90-hesters motoren kan virke litt svak. Det gjelder særlig stasjonsvogna når den får en del last.
Mange klager også over at Laguna er vanskelig å selge som bruktbil. Bilen virker ikke attraktiv i bruktmarkedet og mange har forsøkt i måneder å annonsere bil for salg uten at de lykkes. Mange ikke-Renault forhandlere vegrer seg for å ta Laguna i innbytte.
Ikke mye rust
I gamle dager var det gjerne slik at franske biler var kraftig utsatt for rustangrep. Det er ikke tilfellet med Laguna som faktisk roses for lite rustangrep.
Pass på
Bremseslanger og bremsepumper er et svakt punkt og bør ekstra grundig sjekkes. Slanger gjelder særlig for eldre modeller. Det er også viktig å sjekke bremsebelegget og bremseventiler.
Kjølesystemet har også mange eiere klaget over – at bilen ikke blir skikkelig varm om vinteren.
Låser og beslag er et tilbakevendende problem på mange biler. Laguna har moderne låsesystem som må sjekkes. Det samme at vinduene går lett opp og ned (særlig elektriske vinduer).
Eksosanlegg med katalysator bør sjekkes. Det er dyrt å skifte.
På eldre biler har det vært en del oljelekkasje.
Priser og tilbud
Renault Laguna er en bil der kjøperen kan bestemme prisen. Markedet svømmer over av brukte biler og de ser ut til å være meget tungsolgte. Mange biler har hatt lang ståtid – det betyr ofte at selgeren er åpen for pruting.
Dette er gjennomsnittpriser for biler inkludert reg.-avgift: