-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sommerflørten man har råd til
Mazda MX-5 – bare navnet vekker kjørelysten. Som bruktbil er MX-5 både holdbar, og prisgunstig.
Først publisert i Bil 6-2016.
Det er få drømmebiler som er så oppnåelig som en Mazda MX-5.
En fin tredjegenerasjons MX-5 – eller NC, som den kalles – kan plukkes opp for under 200.000 på privatmarkedet, noe som gjør at MX-5 oppfyller de tre magiske kravene «billig», «holdbar» og «morsom».
Hva mer kan man ønske?
NC-generasjonen tok MX-5 inn i en ny tidsalder. NB var i bunn og grunn bare en kraftig oppgradering av NA, men NC var en helt ny bil tvers i gjennom. Blant annet fikk komforten seg et løft – sannsynligvis mye takket være multilink bakaksel – og med både antispinn og stabilitetskontroll fikk MX-5 plutselig enkle førerassistanser også.
Lettere å leve med
Mens enkelte var glad for den økte komforten i NC, var det mange purister som rynket på nesen av det også. Hvorfor skulle MX-5 bli komfortabel? Det er jo først og fremst en kjøremaskin?
Vel, jeg kan love deg at dersom du bor på landets sørligere breddegrader, og har planer om å oppleve Lofoten, så er transportetappen(e) langt enklere i en NC.
Ståltak var ikke et tema for NA og NB. Riktignok kunne man kjøpe hardtop å montere på selv, men NC kunne kjøpes med foldbart ståltak i stedet for stofftak. Ikke uventet ble dette populært i Norge. Ståltaket medfører en liten vektstraff, men igjen; det kan være veldig kjekt å ha.
To motorer ble tilbudt i NC: En 1,8-liter og en 2,0-liter. Begge selvpustende bensinmotorer, med henholdsvis 126 og 160 hestekrefter. Begge motorene har registerkjede.
Uavhengig av motor er NC en kjøreglad bil, akkurat som MX-5 skal være, men den lille ekstra piffen, for eksempel ved forbikjøringer, kan gjøre at det er verdt å lete litt ekstra etter en 2-liter. Prisforskjellen på bruktmarkedet er ikke avskrekkende, og 2-literen kunne fås med seks-trinns manuell.
OBS-punkter:
Da MX-5 ble lansert for første gang, var det etter britisk oppskrift: Kompakt roadster, med mye kjøreglede til lav pris. Men japanerne klarte også å bygge skikkelige holdbare biler, så MX-5 er generelt trygge kjøp kvalitetsmessig.
Det er likevel noen ting man bør være obs på.
Sjekk olja. Når olja helt til max på peilepinnen? Hvis ikke bør den etterfylles eller skiftes. Selv om det ligger innenfor markeringene på peilepinnen, kan det være for lite.
Når motoren startes, skal motorgangen være helt jevn, og eksosen fri for farget røyk.
Har bilen vært modifisert? NA og NB har vært veldig populære modifikasjonsobjekter, og i utlandet er også NC det. Sjekk om det har vært gjort noe teknisk med motoren i løpet av bilens levetid. Det er mer sannsynlig at modifikasjonene har problemer enn motoren selv.
Også understell er populært å «fikse litt på», og selv om mange bruker kvalitetsdeler når de senker NC-en sin; sjekk at ting står i vognkortet.
Skummel fukt?
Sjekk også under gulvmattene for fukt. Plastpanelet mellom panseret og frontruta kan lekke vann, noe som kan gjøre sikringsboksen våt. Det er det ingen som ønsker. Dersom det lekker vil vannet etter hvert ende opp i gulvet i interiøret – noe som heller ikke er bra.
Og, som japanske biler ellers; sjekk rust! Hjulbuer og panser kan ha rust- eller korrosjonsproblemer – og om mulig, få gjerne bilen på løftebukk for å se nøye under.
MX-5 NC fikk en facelift i 2008. En mer aggressiv front er den enkleste måten å oppdage en ansiktsløftet modell. Motorene forble uendret.
God cab-sesong!
–
Dette skrev vi:
BilNorge 27.06.2011
Presis styring, kontante girskift og et harmonisk understell er nøkkelfaktorer i en MX-5 som har et meget sportslig chassis, uten at det blir for stivt. Føler du at du kommer litt for fort inn i en sving, så ikke panikkbrems, men vri på rattet, og nyt hvordan bilen lystrer din kommando.
Bil 6/2006
Motoren er meget kvikk, og trives virkelig når den får turtall å jobbe med. Rødmerkingen starter ved 6800 o/min., og maskineriet hveser som en tiger når dette nivået nærmer seg. Rekkefireren er koblet sammen med en presis sekstrinns gearkasse som overfører kraften til bakhjulene.
–
Motor
1798 ccm R4, bensin
Effekt
126 hk/167 Nm
Drivlinje
5M, bakhjulsdrift
Forbruk
0,70 l/mil, 167 g/km CO2
Fart
0-100 9,9 sek., toppfart 198 km/t
Bagasjeromsvolum
150 l
Dimensjoner (L/B/H)
402/172/126 cm
–
For å se hvor mange Mazda MX-5 norske merkeforhandlere har til salgs akkurat nå, kan du klikke her. På BilNorges bruktbilsøk finner du tusenvis av biler til salgs fra norske merkeforhandlere.