Mercedes-Benz SLK

Mye kjøreglede og lite trøbbel – slik er Mercedes’ lille roadster. Bruktprisen ligger høyt, men så holder den også på verdien.

Publisert Sist oppdatert

SLK
SLK

Først publisert i BIL 6 - 2003.

Prisen på slike biler faller aldri til bunns. Prislisten må bare betraktes som veiledende. Tilstand og kilometerstand betyr ofte mer enn årgangen. Prisen på fabrikkny SLK er også spesiell. Faktisk koster den
ikke mer i dag enn den gjorde ved lanseringen i 1996.Ståltaket som forsvinner i bagasjerommet med et knappetrykk vakte oppsikt. Det gjør bilen vinterduglig, samtidig som den digre bakruten gir mye bedre sikt enn i kalesje-roadstere. Ulempen er at bagasjerommet krymper fra 348 til 145 liter.

Ingen rakett
Mercedes tilbyr vanligvis enormt motorutvalg, men SLK har en kort meny. Grunnutgaven SLK 200 kom med toliters motor på 136 hk som gir ganske moderate fartsressurser. SLK 230 med kompressor og 193 hk spurter atskillig friskere, og ligger gjerne 50.000 kroner høyere i pris.

Fra 2000 fikk SLK 200 også kompressor, og effekten økte til 163 hk uten at nyprisen føk i været. Vekten økte 170 kilo, så noe av futten ble spist opp. Samtidig kom SLK 320 med seks sylindre og 218 hk, men den står sjelden i norske bruktbilhaller. I Tyskland fins en AMG-utgave av denne med 354 hk.

Mønstergyldig
Mercedes-Benz står for kvalitet, og SLK er fabrikkens bestemann i feilstatistikken.I den tyske Dekraundersøkelsen, der seks millioner biler ble sjekket i fjor, er den nummer 3 i pålitelighet blant samtlige fem år gamle biler, bare slått av Porsche Boxster og 911.82 prosent SLK var feilfrie, mens snittet for alle biler var 66 prosent.

Ingenting å klage på? Jo, oljelekkasje fra kardangen er typisk. Auto Motor und Sports test over 100.000 km viste tidlig clutchslitasje. Bærekulene i forstillingen slites tidlig.

Knirking fra taket er en skjønnhetsfeil, men vedlikehold kan hjelpe. Den kompliserte hevemekanismen arbeider feilfritt. Ulyd fra forsetene er også typisk på tidlige årganger.

SLKs gode allmenntilstand har sammenheng med at slike biler ofte lever et lett liv. De tas ut til koseturer om sommeren, og får stå beskyttet i garasjen når styggvær, dårlig føre og veisalt truer.

Solskinnsbil
Det betyr at det går an å finne eldre biler med lav kilometerstand. Vårt eksempel er en 97-modell SLK 200 med bare 41.000 kilometer på telleren, til salgs privat for 280.000 kroner pluss registrering. Den har “som nytt skinninteriør, men ellers bare normalutstyr. Eieren kjøpte den bruktimportert i 1999.

NAF-mann Øyvind Opheim får en prøvetur, og pirker på litt skjev rattstilling. Taket knirker og knarker. Fjæringen er kontant,og dekk med dimensjon 225/45x17 (originaltilbehør) slår hardere enn grunnutrustningen.

Inn i testhallen: Perfekte bremser, perfekt utslipp, ikke antydning til rust, altså solid grunnkondisjon.

Men ikke helt perfekt: Venstre side er omlakkert etter skade, og førerdøra har litt ru lakkoverflate. Kardangen lekker olje. Venstre bærekule har litt slakk. Og det var det.

Prisen er OK, vurderer Opheim. Det fins billigere SLK’er fra 1997, men da har de gått mye lenger.

Snill på veien
Hvor skal vi plassere SLK i roadster-landskapet? Den er ikke knallhard, direkte og morsom som en Mazda MX-5, men så er da også komforten flere klasser bedre. SLK virker mer dynamisk enn de snille versjonene av BMW Z3. SLK er tung i fronten og understyrer tydelig, men ikke plagsomt mye. Snekkestyringen er mer diffus enn tannstang, men vi snakker om små marginer. Karosseristrukturen er stiv og solid.

Rart med Mercedes og seter. Kostbare luksusbiler, men først de siste årene ble det viktig å sitte godt i dem. Fram til 2000 hadde SLK enkle seter som ga dårlig side- og korsryggstøtte.

Betjeningen går greit, selv om den eneste ratthendelen blir nokså overlesset når alle lys- og pusserfunksjoner skal presses inn. Gearskiftet er tydelig, men ikke spesielt smidig. Taket er og blir en velsignelse. Du slipper å dra opp glidelåser og træle med trykknapper fra teltindustrien. Trykk på knappen på midtkonsolen, så ordnes alt på 25 korte sekunder. Det er like morsomt hver gang.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS