-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møt sola med stjerne
Lite er bedre enn å hilse våren velkommen med cabriolet, enten man har ny cab, gammel cab – eller noe midt imellom, som for eksempel Mercedes-Benz SLK.
Først publisert i Bil 7 - 2017.
Oppskriften er «old-school»: Motor foran, drivhjul bak og to seter imellom – med taket stuet godt vekk.
Resultatet er en god gammeldags roadster. Slik som Mercedes SLK. Dette er andre generasjon SLK, internkode R171, lansert i 2004 og tatt ut av produksjon i 2011.
En slik oppskrift blir det som regel mye moro av, og pussig nok har jeg sett tre SLK-er bare det siste døgnet – dagen etter at jeg bestemte meg for å skrive om nettopp SLK til dette nummerets bruktbilspalte.
Og ut av samtlige SLK-er har jeg sett føreren stige ut med et smil om munnen. Det må da være godt for noe. Sjelden smiler jeg så bredt i hvert fall, som når jeg kan felle ned taket og suse av gårde til musikken av vind i trærne og fuglekvitter.
I en SLK felles taket naturlig nok elektrisk – det gjøres på 20 sekunder – og R171-modellen var den første bilen som fikk Mercedes’ Airscarf-løsning. Luftedyser i nakkestøtten blåser varmluft i nakke og bakhode på fører og passasjer. I dag er dette en komfortfunksjon i alle Mercedes-cabrioleter – og flere merker til.
Denne funksjonen kan være gull verdt, ettersom et av ankepunktene til SLK da den ble lansert i 2004 var en unødvendig trekkfull kabin. Bare pass på; det er mange som har opplevd problemer med sin Airscarf-løsning. Heldigvis finnes det gode ressurser på internett (slkworld.com, blant annet) for å fikse det meste.
Mye motor
SLK er en cabriolet med ståltak, noe som gir litt ekstra komfort på vinterdagene det rett og slett er for kaldt å felle det ned. Ulempen er naturligvis økt vekt.
Noe av det gøyeste med SLK er bredden i motorutvalget. Samtlige motorer er bensinmotorer (hurra!), og strekker seg fra en 1,8-liter med 163 hestekrefter til en hårete V8-er med opptil 400 hestekrefter.
Minstemann heter SLK 200 Kompressor (og er nok den du vil komme oftest over i det norske bruktmarkedet), mens den drøyeste er SLK 55 AMG. Den drøyeste av de drøye er AMG Black Series, produsert mellom 2006 og 2008 – men de er det ikke mange av i Norge.
Selv ikke med et kjapt søk på den tyske bruktbildatabasen Mobile.de, fant jeg noen Black Series-utgaver av R171.
Fortvil ikke, for SLK 200 K er ingen sinke i trafikken. Med 163 hestekrefter (184 etter facelift) gjorde den unna 0-100 på 8,3 sekunder (7,9 sek.). Den lille bilen er langt unna å matche MX-5 i lite vekt (1350 kilo) og er således ikke den mest kjøreglade lille-cabrioleten på markedet. Også den mer direkte konkurrenten BMW Z4 tilbyr mer kjøreglede enn SLK.
Cruiser, ikke racer
Bilen kom med manuell girkasse som standard, men de fleste valgte å oppgradere til automatgir. Det kler nok bilen godt. Styringen var hentet fra datidens C-klasse, og innbød ikke til de villeste kjøreopplevelsene, men heller fin cruising på gode veier.
Kvalitetsmessig er R171 godt nytt. Ifølge Dekra gjør SLK det godt for sin type bil. De fleste delpunkter i deres undersøkelser viser gjennomsnittlig kvalitet, med positivt fortegn for motor/drivverk, karosseri og interiør.
Motorer og girkasser kom fra Mercedes’ øvrige småbiler, så deler bør ikke være noe problem.
Enkelte har opplevd problemer med kompressoren, men det hører med til sjeldenhetene. De nevnte Airscarf-problemene er også noe å se opp for, og sjekk som alltid at all elektronikk fungerer.
Ikke minst gjelder det taket. Det elektrisk foldbare taket er en komplisert mekanisme, men et tak som ikke vil bevege på seg behøver ikke være verdens ende. Noe så enkelt som en lekkasje på grunn av en dårlig pakning i hydraulikksystemet kan være nok til at taket «sitter fast».
–
Dette skrev vi:
Bil 9-2004:
Førermiljøet er trivelig, og det er både bedre plass og bedre finish enn i forrige modell, i det hele tatt preges interiøret av høyere kvalitetsfølelse. Ståltaket foldes opp eller ned i løpet av 20 sekunder, og det stjeler forbausende lite bagasjeplass. Det smarte taket bidrar selvfølgelig til å øke bilens bruksverdi – når en cab er nesten like godt isolert mot støy, kulde og snølast som en vanlig personbil, er en av motforestillingene fjernet fra norske kunders side.
BilNorge.no 4/11/2004:
(Duell mot BMW Z4) Mens BMW normalt appellerer til de som ønsker en sportlig bil, heller Mercedes tradisjonelt i mer komfortabel retning. Så er også tilfelle for de to roadsterne, men inntrykket av SLK får minus i boka på ujevn asfalt hvor den takler tversgående skjøter og ujevnheter i asfalten langt dårligere enn sin konkurrent. Riktignok var den utstyrt med sportsunderstell og 40-profil dekk, men det samme var tilfelle med vår Z4.
–
Fakta
Motor
1796 ccm R4, kompressorbensin
Effekt
163 hk/240 Nm
Drivlinje
5A, bakhjulsdrift
Forbruk
0,88 l/mil, 211 g/km CO2
Dimensjoner (L/B/H)
409/178/130 cm
Vekt
1350 kg
Fart
0-100 8,3 sek., toppfart 226 km/t