-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MG kommer tilbake
Det er ikke usannsynlig at vi snart vil møte en MG i Norge igjen. Den siste ble nyregistrert i 2006.
Da engelsk bilindustri brøt sammen, totalt, rundt år 2000 – det var den gang BMW beholdt Rover-navnet da de solgte MG-Rover – var det en del kjente og kjære merkevarenavn som gikk i bøtta forever – eller kanskje ikke.
Nå er det nemlig mulig at vi snart har MG på plass igjen.
Merket har eksistert forholdsvis kontinuerlig i England – uten særlig profil riktignok – men eieren av merkevare har holdt både konstruksjonsavdelingen i England, og en liten produksjonsvirksomhet i live siden 2000.
Det er litt komplisert dette her, men MG-navnet hang på en eller annen måte igjen etter at BMW solgte Rover-navnet til indiske Tata (som eier Land Rover) på 2000-tallet.
I 2005 kjøpte imidlertid Nanjing Automobile Group rettighetene til MG-navnet, og etter at NAC fusjonerte med Shanghai Automobile Industry Corporation i 2011, dukker den første nye, ikke-engelske MG-en opp.
Men det er verdt å nevne at SAIC var såpass frustrere over at de ikke fikk kjøpt Rover-navnet at det lanserte sitt eget merkenavn: Roewe. Men nå har de altså det ekte MG-navnet også.
Det er vel sannsynligvis en ny SUV derfra vi kommer til å se om ikke så lenge. Men mens vi venter på den, kan vi jo se på noen av de andre kjære engelske merkenavnene.
Austin er faktisk et annet kjent merke som også fulgte med i dragsuget da SAIC kjøpte opp store deler av Rover-gruppen
Wolseley også – bilen med en logo på toppen av radiatoren, opplyst innenfra, som dukker opp i politisammenheng på så mange engelske politifilmer.
Vanden Plas, egentlig spesialkarosserimaker, men etterhånden mislykket jåle-merke for bl.a. Mini (!) hører også med i denne historien. SAIC eier den, men ikke for det amerikanske markedet. Der er det Jaguar Land Rover som fremdeles har rettighetene.
Og da kan vi jo avslutte det kapitlet – ganske opplagt for folk som husker litt tilbake med Morris. Det var også et av de merkene som visnet, først under British Motor Company, deretter under British Leyland og til sist under Austin Rover. Også Morris eies av SAIC i dag.
Hillman er et annet navn vi kan trekke frem. Det forsvant i realiteten i 1967 da Chrysler tok over Rootes, og i 1976 bygde de den siste Hillman. Men i 1979 solgte de ut til Peugeot, så i dag er det PSA som eier den merkevaren.
Daimler har vært veldig selvstendig helt fra 1902 til Jaguar kjøpte dem opp (inklusive BSA) i 2006. Merkevaren ble brukt på spesielle modeller inntil 2007, og eies fremdeles av Tata som kjøpte Jaguar i 2008. Hvis de ikke snart fornyer merkevaren, vil tyske Daimler muligens ha grunnlag for å protestere.
Roen som husker Riley?
Navnet ble trukket frem da BMW vurderte om de skulle fortsette å produsere en versjon av det som den gang het Rover 75. Det ble ikke noe av, men BMW beholdt faktisk retten til dette merkevarenavnet.
Akkurat som de beholdt Rover-navnet da de solgte MG Rover i 2000. Men så viste det seg at i alt rotet på den tiden hadde Ford rettighetene til å kjøpe Rover-merkevaren. Det gjorde de, og satt på privilegiet inntil de solgte det til Tata, sammen med Jaguar, i 2008.
Triumph, derimot, ble beholdt av BMW, og også her var det snakk om at navnet skulle gjenopplives. Alle vet vel at det har fremdeles ikke skjedd.
Det er mange andre engelske bilmerker som også kan være verdt å håpe på å få se igjen – men ikke hold pusten mens du venter.
Jensen ble for eksempel kjøpt av noen som gjerne ville ta vare på minnene, men ikke særlig aktivitet der nå.
Og min personlige favoritt, Jowett, er nok også klin dau! De var altfor avanserte, lettvekt, strømlinjer, flat firer, utrolige kjøreegenskaper – bygde sin siste bil i 1954.
Fabrikken ble solgt til International Harvester, så vidt jeg vet sover merkevarenavnet i IH-favnen også. Ikke noe håp om at det kommer en virkelig smart bil derfra nei.
Men altså – sett deg tilbake og vent på en ny MG.
Kinesisk riktignok, men en MG.