-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Primera: Pålitelig kjøremaskin
Den er kanskje litt anonym, men søker du billig og enkelt bilhold og kjøreegenskaper i særklasse, kommer du neppe utenom Nissan Primera. Størst i klassen er den ikke, men den har nok av andre kvaliteter til å hamle opp med mange av sine konkurrenter. Prisforskjellen mellom de ulike modellene på bruktmarkedet er nokså stor og ikke alle modellene kan forsvare sin prislapp.
Først publisert i BIL 6 - 1997.
Da Primera ble lansert i 1990 lot vi oss imponere, spesielt av kjøreegenskapene. Men også det faktum at en japansk bilprodusent tilnærmet seg "europeiske " linjer var nytt og spennende. Dessuten er
Nissan Primera en velutstyrt bil. Like imponert var vi derimot ikke over plassutnyttelsen. Riktignok var den adskillig bedre enn hos forgjengeren, men sammenlignet med mange av konkurrentene, er plassutnyttelsen moderat. I forsetet er det god plass, men i baksetet er det trangere. Et bagasjevolum på 480 liter i sedan og kombikupé var heller ikke nok til å heve Nissan Primera over gjennomsnittet hva plassutnyttelse angår. Primera er en nokså sportslig avstemt bil. Det får også fjæringskomforten lide under. Spesielt over små, skarpe dumper kjennes støt og slag godt.
Nissan Primera overtok etter Bluebird i 1990 og ble den første personbilen Nissan utviklet for produksjon i Europa, nærmere bestemt i England. Sedanen og kombikupéen produseres i Sunderland, mens stasjonsvognen kommer fra Japan. Det første året ble bilen levert med 1,6- eller 2-liters motor på henholdsvis 90 og 115 hk. I tillegg hadde en egen GT-versjon en 16-ventilers utgave av 2-literen på 150 hk. I 1991 ble en 2-liters diesel på 75 hk tilgjengelig i sedan og stasjonsvogn, en kombinasjon som skulle vise seg å bli særlig populær blant drosjesjåfører. Nissan Primera har også blitt produsert med firehjulstrekk, men på grunn av høy pris valgte Nissan-importøren å ikke ta inn denne bilen til Norge. I ettertid har det imidlertid blitt bruktimportert noen få slike biler, hovedsakelig fra Sveits. Firehjulstrekkerne ble utelukkende levert med 2-liters bensinmotor.
Stasjonsvogn forskjellig
I 1993 øket motorytelsene. 1,6-literen fikk 102 hk, mens 2-literen fikk 125 hk. Begge motoren har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Stasjonsvognen fortsatte med den enklere motoren på 115 hk med enkel overliggende kamaksel. Det er ikke den eneste forskjellen mellom sedan/kombi og stasjonsvogn. Stasjonsvognen har et annet og enklere hjuloppheng enn de to andre modellene. Nissan hentet et avansert hjuloppheng fra 300SX med fjærben, nedre triangelarm og en øvre støttearm samt stabilisatorstag foran, mens bakhjulsopphenget er av litt enklere type og består av fjærben, to tverrgående bærearmer og en foroverrettet støttearm samt stabilisatorstag.
I stasjonsvognen brukes fjærben, triangelarmer og stabilisatorstag foran, mens bakhjulsopphenget består av skrufjærer, støtdempere og foroverrettede bærearmer samt torsjonaksel. Dette bakhjulsopphenget er nokså kompakt og krever ikke store hjulkasser som stjeler plass i bagasjerommet. Men torsjonakselen krever likevel sitt og gulvet i bagasjerommet er derfor nokså høyt. Resultatet er likevel et bagasjevolum på 752 l. (VDA), som må sies å være svært akseptabelt.
Nesten feilfri
I likhet med en del av sine japanske kolleger, er Nissan Primera noe av det mest uproblematiske man kan eie. Bilen har svært sjelden feil og mangler og de fleste barnesykdommene ble luket vekk etter første produksjonsår. 1990 og -91 modellene hadde feil på den elektriske bensinpumpen, men den ble endret i februar 1991 og erstatning ble satt inn i alle biler fra den aktuelle perioden. Høsten 1991 ble også tennpluggene endret på grunn av en svak keramikkfot. Senere samme høst ble bilens tenningstransistor endret. Også disse feilene er rettet opp på hele bilparken.
Noen småfeil kan man imidlertid oppleve. På enkelte biler kan tomgangen være ujevn og høy og på biler med lang kjørelengde kan man oppleve klapring og ulyder i dashbordet. Enkelte biler har også småproblemer med dørlåsene. De kan bli hengende i låst eller ulåst stilling og krever derfor oppmerksomhet og smøring. Kjørelengder på 20-
30.000 km i året er ikke uvanlig på brukte Primera. Dette er biler som kjøres mye og langt og det kan gi seg utslag i slitte støtdempere og fjærer. Primera har vært populær som drosje, spesielt kombinasjonen stasjonsvogn/dieselmotor. I likhet med de fleste biler med lang kjørelengde, krever disse ekstra grundig teknisk kontroll.
Sikkert kjøp
Vårt testeksemplar, en 2.0 LX kombi fra 1991, hadde knappe 12.000 kilometer kjørelengde pr. år, altså et stykke under gjennomsnittet for modellen. Totalt hadde bilen gått omlag 70.000 kilometer. Bilen skulle selges via forhandler i Oslo-området, og forhandleren forlangte 134.000 kroner. Det er 4.000 kroner over "listepris ", men bilen hadde en del tilleggsutsyr, blant annet RDS-radio og elektrisk soltak. Bilen viste seg dessuten å være i god teknisk stand med to unntak. For det første gikk den litt ujevnt på tomgang, for det andre hadde den rust på hengselen i overkant av bakluken.
Det største problemet var imidlertid at bilen var svært så godt innrøkt, og selv for en som er vant med røyklukt var det ubehagelig å sette seg inn i bilen. Når bilen ble ferdig klargjort burde disse problemene være redusert til et minimum, og forhandleren burde neppe ha store problemer med å forsvare prislappen – minus prutningsmonnet, selvfølgelig.
Våre bruktbiltestere har opplevd få feil og mangler med sine Primeraer, og inntrykket av at dette er en bil som velges av folk som kjører langt og ofte bekreftes av våre innskrivere. Faktisk har ingen av våre testere en årlig kjørelengde under 20.000 kilometer. Kun en tester har opplevd noe ekstraordinært, da dynamoen og en føler til motorstyringen røk da han skulle gi nødhjelp med startkabler. Skaden ble dekket over bruktbilgarantien, og våre testere er svært godt fornøyd med verkstedene og service generelt.
Rimelig drift
På grunn av sitt gode rykte er Primera vel ansett av forsikringsselskapene og kan vise til en av markedets laveste forsikringskostnader. At bilen er lite utsatt for innbrudd og dessuten har svært få nødstopp, sørger for det. Dessuten har Primera rimelig service, men intervallene er tettere enn hos mange. Aller helst skal den innom verksted ved hver 15.000 km. Mange av konkurrentene nøyer seg med service-intervaller på 20.000 km. Deleprisene ligger i et normalt prisleie, elektriske komponenter er litt dyrere enn gjennomsnittet, mens karosserideler er langt rimeligere hos Primera enn hos mange av dens konkurrenter.
En ny Primera faller fort i pris de første årene. Deretter flater det ut. Fra bilen er tre år gammel, ligger verditapet rundt 10.00 kroner i året avhengig av modell. Av samtlige Primera–modeller er kombikupéen den desidert dyreste. Det skyldes i første rekke at det er adskillig større utvalg av brukte sedaner. På en 1992-modell kan prisforskjellen være 20.000 kroner i kombikupéens disfavør og kombikupéen havner derfor på omtrent samme nivå som en stasjonsvogn. Når det gjelder motorstørrelser våger vi påstanden om at 1,6-literen er overpriset. I mange tilfeller er en 1.6 GS/Business like dyr som en 2.0 LX/GX. Forskjellen i utstyrsnivå pleier ikke å ha allverdens betydning for bruktbilprisene og til en Primera passer 2-literen absolutt best.
Diesel-motoren er også kraftig overpriset. I mange tilfeller er den like dyr som en 2-liters bensinmotor og i enkelte tilfeller sågar dyrere. Det er den ikke verdt, selv om den byr på hyggelig drivstofføkonomi. Er du på jakt etter valuta for pengene, er vårt stalltips å fokusere på en Primera 2.0 LX eller Top-line sedan.
Om man sammenligner med Primeraens hovedkonkurrenter, Mazda 626, Peugeot 405 og Toyota Carina, er det i alle fall liten tvil om at en Primera 2.0 LX sedan faller heldig ut. Bare Peugeoten er billigere for en
sammenlignbar modell, men man sparer neppe mer enn 10 – 15.000 kroner på å velge en fransk løve fremfor en japansk samurai. Både Mazda 626 og Toyota Carina havner på rundt 150.000 kroner for en sammenlignbar sedan. Det er 20.000 mer enn tilsvarende Primera. Nissan blir derfor en av de billigste japanerne i denne klassen på bruktmarkedet.
I likhet med forrige måneds testbil, Mitsubishi Galant, lever Nissan Primera en nokså anonym tilværelse i bruktbilmarkedet. Resultatet er lavere priser enn man kan forvente om man sammenligner med andre tilsvarende biler. Med friske kjøreegenskaper og høy driftssikkerhet har i alle fall Primera ingen vansker med å forsvare prislappen.