Volkswagen Polo 1994-1999

Norges mest solgte småbil er også et sikkert bruktbilkjøp. Men du betaler litt ekstra for kvalitet og image.

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 2000.

I år kommer Volkswagen Polo i en ny modell, men det er bare snakk om mindre endringer på utseendet og noen nye motorer. Først om to år kommer det en helt ny modell som erstatning for dagens modell som har vært i salg siden november 1994. Før den tid var det bare tre dører på Polo, men da femdørsutgaven ble innført ble denne raskt bestselgeren og fire av fem Polo har egen dør til baksetene.

Polo er en typisk småbil og tilbyr god plass for to voksne med bagasje. Baksetet er bare greit for to voksne over kortere distanser. Mest fordi benplassen er moderat. Men det hjelper at du kan stikke tåspissene inn
under forsetene. På grunn av sitt ranke utseende ser Polo høy ut, men målebåndet avslører at den ikke er høyere enn konkurrentene. Bagasjerommet rommer 245 liter. Det er verken bedre eller dårligere enn konkurrentene. To – tre store vesker går greit på plass under hattehyllen, men ikke så mye mer. En høy lasteterskel er et lite minus og gjør det slitsomt å løfte ut tunge gjenstander. Både ryggen og sitteputen i baksetet er delt på noen modeller. I en sammenligningstest i fjor vinter møtte Polo motstand fra Peugeot 206 og Renault Clio. Biler med noen år nyere konstruksjon enn Polo. Den lille tyskeren fikk kritikk for mer støy og hardere fjæring. Clio ble vårt valg på grunn av komforten. Mens Polo på den annen side fikk ros for å være lettkjørt. Kontante og trygge kjøreegenskaper gjør Polo enkel å kjøre på vinterføre. To harde konkurrenter fra 1996 er Ford Fiesta og Opel Corsa. I denne testen plasserte Polo seg i midten, med Fiesta som vårt førstevalg den gang. Mest på grunn av litt kvikkere motor og noe bedre komfort og plass foran. Men Poloen var rommeligere i baksetet. Men forskjellene mellom de tre bilene var små og alle tre bilene fungerer godt som hverdagstransport.

Mer motor ønskes
Frem til 1996 kunne du velge mellom en motor med enliters sylindervolum og 45 hk, eller en 1,3-liter med 54 hk. Fra og med 1996 fikk enliteren 5 hk mer og 1,3-literen vokste til en 1,4-liter. Avhengig av om det er åtte eller seksten ventiler i topplokket, yter den 60 eller 100 hk. Under panseret i Polo finner du også Volkswagens velprøvde 1,6-liter på 75 hk. Førstevalget til kundene var likevel 1,4-literen på 60 hk, og det er denne varianten det er størst utvalg av. Liker du å kjøre sparsomt finnes også en 1,9-liters dieselmotor med 64 hk. Men denne var såpass dyr som ny, at den totale spareeffekten ble heller beskjeden. Både 50- og 60 hk-motorene er lettkjørte, men henger ikke med på landeveien når du laster opp bilen. VW Polo og konkurrentene er typiske nummer to biler. Men er du alene, fungerer de også bra nok på langturer. Bensinforbruket er moderat og på langkjøring kan du holde deg under halvliteren på mila hvis du velger 1,4-literen.

Få feil og mangler
På denne generasjonen av Polo er det lite feil. Er bilen velholdt og service fulgt, bør det være få problemer med å kjøpe den som brukt. VW Polo skal på service hvert år, eller hver 15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Dieselmotoren har også en registerrem som skal byttes hver 60.000 km. Priser på deler og service er gjennomsnittlige. Det er normalt lite rust på så nye VW-modeller, men på de eldste utgavene bør du ta en ekstra titt rundt gummilisten på dørene. Noen biler har rustangrep under listen. Av få kommentarer på bilen finner vi at Svensk Bilprovning ofte gir anmerkning på bremsene. Ellers gir de bilen god attest, og karakteren mindre feil enn gjennomsnittet.

Høye priser
Polo ble i år erstattet av en "nesten ny" modell. Om to å kommer en helt ny modell og dagens versjon vil da få stempel som gammelbil. Hvilket som regel dytter ned prisen på det som plutselig blir "den gamle" modellen. Men den tid, den sorg.

Denne utgaven av Polo har så langt holdt seg godt i verdi. Går du til forhandlere på Østlandet finner du ett år gamle biler hvor prisforlangende ligger tett opp til nybilprisen. Hos en merkeforhandler må du betale godt for bilens gode navn og rykte. Privat kjøp er rimeligere. Så lenge bilen ser velholdt ut er det liten fare for å kjøpe katta i sekken med en Polo.

Husk at omregistreringsavgiften kommer i tillegg til prisen dere blir enige om. Er Poloen nesten ny må du ut med 8.750 kroner. Deretter synker avgiften for hvert år ned til 3.750 kroner hvis Poloen er en 1996-modell eller eldre. Et utfylt servicehefte er en selvfølge og for å være på den sikre siden kan du ta bilen med på en NAF-test. Særlig bør du være på utkikk etter kollisjonskader som er dårlig reparert. Det svekker bilens evne til å stå i mot rust og nye kollisjoner. Biler i denne størrelsen ruller i snitt 12.000 km i året. Våre prisantydninger tar også utgangspunkt i dette som årlig kjørelengde.

Høy sikkerhet
Da Polo ble lansert satte den en ny standard for sikkerhet i småbilklassen. I dag har andre produsenter nådd igjen Volkswagen, men fremdeles er dette en sikker bil. Til å være en småbil, vel og merke. To kollisjonsputer og beltestrammere er standard. ABSbremser er standard på alle modeller, med unntak for enliteren med 50 hk. Servostyring er standard på utstyrsvariantene Komfort Pluss, Sport og Colour Concept. Poloen er lett på rattet, men skal du kjøre mye i byen vil servostyringen gjøre arbeidet lettere.

Polo har et godt image, mye takket være et tidløst utseende. Den er også blant de sikreste bilene i småbilklassen. Det er lite feil og du kan forvente lavt verditap. Men bilen er dyr som brukt. Du gjør derfor lurt i å sjekke priser flere steder og stå på krava når du pruter.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS