-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bruktbil med ballsal i baksetet
Det er mange gode kvaliteter med Skoda Superb, men få som får så mye oppmerksomhet som bakseteplassen.
Først publisert i Bil 10-2015.
Det er bare noen dager siden jeg sist ble kjørt rundt i en Superb som drosje. Det er nesten vanskelig å tenke seg bedre drosjebil for tre passasjerer enn nettopp Skodas størstemann, for her er det maks plass og maks komfort – for alt annet enn maks penger.
Første generasjon Superb dukket opp i 2001, basert på en strukket Passat-plattform benyttet i Kina. Generasjon to ble avduket på Geneve-utstillingen i 2008, og ble erstattet tidligere i år.
Generasjon to ble bygget rundt en strukket Octavia-plattform (eller PQ46, for alle plattformnerdene der ute!), og skapte først overskrifter for sin spesielle bakluke, som både kunne åpnes som en kombi (med hele bakruta) eller som en sedan (bare koffertlokket).
Naturligvis ble forgjengerens store salgspunkt videreført: Den enorme bakseteplassen. Det er ikke bare «danseplass» – det er «ballsal»!
Kanskje kan man tro at det skulle gå utover bagasjeplassen, men neida. Andre generasjon Superb har tverrstilt motor, noe som åpner opp for enda mer kupéplass enn forgjengeren (med langsmontert motor) – i tillegg til godt med bagasjeplass.
595 liter i kombien, og 633 liter i stasjonsvogna er solide tall – for ikke å snakke om 1865 liter om du legger ned baksetene i stasjonsvogna.
Som biler ellers fra Volkswagen-konsernet, kunne Superb-kundene velge i en rekke motor-, drivhjul- og girkasse-alternativer: Diesel og bensin, trekk foran eller på alle fire, og manuell eller automat (DSG dobbelt-clutch).
Blant høydepunktene finner vi 1,6-liters diesel med DSG (økonomisk høydepunkt), 170-hesters diesel med DSG og 4x4 (alt-mulig-høydepunkt) og en 3,6-liters sekssylindret bensinmotor med 260 hestekrefter, 4x4 og DSG (høydepunkt-høydepunkt).
Personlig ville jeg lett etter kombinasjonen 170 hesters diesel med 4x4 og DSG, som stasjonsvogn. Motoren passer Superb veldig godt, og det komfortable uttrykket til Skoda-limo’n forsterkes bare med automatgir. 4x4 burde også gi et ekstra salgsargument – skulle den tiden komme.
For skinnet kan bedra; selv om Superb kanskje ikke ser så spennende ut på papiret, er det en bileiere fort blir glad i.
En oppjekket variant av Superb dukket også opp etter hvert, med den klassiske «offroad»-behandlingen bestående av et utendørsaktig navn, plastplater på karosseriet og en smule høyere bakkeklaring.
Superb fikk en facelift for bare to år siden.
Kvalitetsmessig holder Superb seg veldig godt. I følge Dekra holder både chassis, karosseri, drivverk og interiør seg langt bedre enn gjennomsnittet, mens elektronikken er helt på det jevne. Det utbroderes blant annet med at grøftelysene både kan være feiljusterte og punkterte (at de tar inn fuktighet).
Den store bilen kan også tære ekstra på bremser, så de bør også sjekkes nøye.
–-
Dette skrev vi:
Bil 7/2008:
Denne gangen satte jeg meg i baksetet først. Det var overdådig. Beinplass som man må opp i langakselavstandutgaver av medlemmer av luksussegmentet for å oppleve maken til. Selv med forsetet i aller bakerste var dette p-l-a-s-s. Samtidig som hele interiøret er preget både av god smak (selv om jeg kunne klart meg uten innslag av ved og flis i topputgaven) og glimrende materialvalg.
BilNorge 15.10.2009:
Støynivået i Superb stasjonsvogn er lavt, selv godt opp over norske motorveihastigheter.
BilNorge 27.06.2013:
Stasjonsvogna er helt klart den som fremstår som mest attraktiv, både visuelt og ikke minst med sin enorme innvendige plass.
–-
Skoda Superb 2.0 TDI 4x4 DSG
Motor
1968 ccm, R4 turbodiesel
Effekt
170 hk/350 Nm
Drivlinje
6A, firehjulsdrift
Fart
0-100 9,1 sek., toppfart 217 km/t
Forbruk
0,65 l/mil, 169 g/km CO2
Dimensjoner (LxBxH)
484x182x151 cm
Bagasjeromsvolum
633-1865 l
–
(baksetet)
Bakseteplassen er presidenter verdig.
(bagasjerom)
Bagasjerommet matcher baksetet. Det er enormt.
(panser)
Utvalget i drivlinjer er stort, og strekker seg helt til 260 hk!
(grøftelys)
Gå over elektronikken før bruktkjøp av Superb. Tåkelysene kan være punktert.
–-
Bruktbilutvalg:
På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 84 Skoda Superb av andre generasjon, hvorav rundt halvparten har automatgir. En tredel har 4x4, de fleste av disse med automat. Prisene starter på drøyt 150.000 kroner, for en sedanutgave med 1,9-liters motor (136 hk) og manuell girkasse.
En stasjonsvogn med 140-hesters diesel, automat og 4x4 finnes med en prislapp på 240.000 kroner – men da med mange kilometer på klokka. For en mer «fornuftig» kilometerstand (men se deg ikke blind på den!) snakker vi 300.000 kroner og oppover for denne kombinasjonen.