-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V70 1993-1999
De fleste forbinder ordene stor og sikker med Volvos herregårdsvogn, V70. Siden en ny modell har dukket opp hos forhandlerne, tar vi en nærmere kikk på den gamle.
Først publisert i BIL 8 - 2000.
Volvo V70 ble introdusert i 1997, men er en fortsettelse av Volvo 850 som ble lansert i 1993. Hos Volvo er det stasjonsvogn som teller, og det er solgt nesten fem herregårdsvogner, som Volvo liker å kalle det, for hver firedørs sedan som har rullet ut av butikklokalene.
Sikkerhet som selger
Sikkerhet har vært et av Volvos sterke salgsargumenter og 850/V70 fortsetter den trenden. Volvo var spesielt opptatt av beskyttelse ved kollisjoner fra siden da de utviklet 850. Og SIPS (Side Impact Protection System) var en av forkortelsene som dukket opp sammen med denne modellen. Kraftige dørterskler, forsterkninger i dørene, skumputer og solide setefester skal fordele kreftene bedre hvis bilen blir truffet i siden. Fra 1997 er fire kollisjonsputer standard.
Da Volvo lanserte 850, gikk de over til femsylindrede motorer og satset enda mer aktivt på turbolading for toppmodellene. T-5 modellene satte standarden og Volvo fikk stor oppmerksomhet da de stilte opp i British Touring Car Championship (BTCC) med en stasjonsvogn. Foreløpig har det toppet seg med V70R som har permanent firehjulsdrift for å holde kontroll på de 265 hk. Dermed er man et langt skritt unna Volvo 240 og gubbebilimagen.
Den minste motoren med 126 hk vil nok de fleste oppleve som litt kraftløs til en stor stasjonsvogn. Men halvparten av kundene valgte likevel denne motoren. Med toliters sylindervolum passet den bra til de norske bilavgiftene og fikk derfor en hyggelig pris. Den litt større 2,5-literen med 144-hesteren nyter godt av dreiemoment på 206 Nm ved 3.600 o/min, mot den miste motoren sine 170 Nm ved høye 4800 o/min. Tre av ti biler ble solgt med 2,5-literen. I tillegg til disse to motorene finner man seks andre motorer med turbo som topper seg med den før nevnte avgangsmodellen V70R.
Volvo 850 var første store Volvo med forhjulsdrift og tverrstilt motor. I 1997 lanserte man Volvo V70 som var en moderat overhaling av 850. Navneskiftet var et ledd i hele oppussingen av Volvos image og overgangen til S/V betegnelser på alle bilene. V70 er litt rundere i formen foran enn 850, men bakparten ble ikke endret og har baklysene plassert oppover sidestolpene. Panseret har derimot fått et kileformet utbuling på midten. Dashbordet ble henter fra C70 Coupé og fargevalget ble friskere og lysere. For ytterligere å øke sikkerheten forsterket Volvo Bstolpen, forbedret beltestrammerne og satte inn en ny rattstamme som oppfører seg snillere i en kollisjon.
Mye å velge i
Med V70 satset Volvo også mer aktivt på firehjulsdrift eller AWD (All Wheel Drive) som det står bak på bilene. AWD-modellene bruker en viskosekobling for å fordele kraften mellom for- og bakhjul. Den er satt opp slik at under normal kjøring går 95% av trekkraften til forhjulene. Cross Country (XC) er en spesialmodell med 2,6 cm større bakkeklaring og litt ekstra kosmetikk i form av brede sideskjørt og litt annet interiør. Teknisk er XC identisk med en ordinær AWD.
Volvo er ikke så spandable med standardutstyr, klimaanlegg er for eksempel ikke standard i noen modeller. Utstyrsnivået i bruktbilene kan derfor variere kraftig alt etter den tidligere eierens lommebok og smak.
Svensk Bilprovning gir Volvo 850/V70 karakteren færre feil enn gjennomsnittet. Samme resultat finner vi hos tyske TÜV og ADAC. Det som dukker opp på noen biler og som kan være verdt en ekstra kontroll, er slitasje på foringer i forstillingen, samt rustne og fastlåste bakbremser. Alle Volvo V70 skal ha oljeskift og service hver 15.000 km. For modeller frem til og med 1998 skal registerremmen byttes hver 120.000 km eller etter åtte år.
Populær bil
Volvo V70 er en dyr bil som ny og populær på bruktmarkedet. Du kan derfor ikke vente deg noen røverkjøp. Du må regne med å strekke deg over 200.000 kroner for de rimeligste modellene. Volvo 850 er noe rimeligere, men også for denne vil du oppleve at merkeforhandleren krever opp mot 200.000 for modellen med de minste motorene og kjørelengde rundt 100.000 km. Det er ofte stor forskjell mellom hva en merkeforhandler tar for en bil, og hva han er villig til å gi i innbytte for
samme bil. Mest økonomisk er det både å kjøpe og selge privat, men dette innebærer alltid litt mer usikkerhet og egenarbeid.
Bruktimporten av Volvo 850/V70 har økt med 150% prosent hittil i år sammenlignet med i fjor. Det er et sikkert tegn på at bilene er populære. De fleste bruktimporterte bilene kommer fra Sverige og er relativt nye. Bilforhandlerne sier 2,5-literen med 144 hk er absolutt mest populær, mens den lille 2-literen er litt vanskeligere å få solgt. Som for andre dyre og motorsterke biler har turbovariantene av V70 stort verdifall de første årene. Disse modellene kan derfor gi gode bruktkjøp.