-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Brukt bobilglede
Å kjøpe brukt bobil er ikke helt det samme som å kjøpe en vanlig bil.
For det første er det ikke bilen som er viktig.
- Selve bilen er bygget på solide varebilchassis, og er konstruert for å holde hundretusenvis av kilometer, sier Fred Karlsen, salgssjef hos Askjems Camping-Center i Sem utenfor Tønsberg.
Askjems er en av de største bobil- og campingvogn-forhandlerne i Norge, og har en stor bruktbilhall med biler i alle prisklasser.
- Jeg vil anslå at rundt 80 prosent av alle bobiler på det norske markedet er basert på Fiat-chassis, sier Karlsen.
Med andre ord; selve bilen er ofte ikke det vesentligste.
Det som skiller bobilene fra hverandre er boenheten, og der kan det være store variasjoner.
- Vi pleier å stille de samme spørsmålene uansett om kundene er på jakt etter bruktbil eller nybil, sier Karlsen.
Nøkkelspørsmålet er om bilen skal være over eller under tre og et halvt tonn. Der går nemlig grensen for hva man har lov til å kjøre på ordinært bilførerkort.
Færre og færre har i dag førerkort for tyngre kjøretøy enn 3,5 tonn, og derfor har bilene som akkurat sniker seg under denne grensen, blitt veldig populære de siste årene.
Planløsning?
En bil under 3,5 tonn går også som personbil i landets mange bomstasjoner – en bil registrert som lett lastebil må betale minst dobbel takst, ofte også trippel. Men pass på dersom du er på en av kystens ferger; der går det en grense på seks meter, som mange bobiler (også under 3,5 tonn) overskrider. Men billettørene på fergene er skarp på øyemålet, og vil som regel spørre om bilens lengde dersom de er i tvil.
Deretter må man finne ut av hva slags type bil man er interessert i. Halv-integrert, hel-integrert eller alkove-bil? Halv-integrerte biler er det hotteste nå, og betyr at bilen beholder den tradisjonelle varebilfronten, men at det er full åpning mellom førerhuset på bilen og boenheten.
Så kommer valget om planløsning.
- For noen år siden ble det veldig populært med løsningen hvor man har badet bakerst, sier Karlsen.
Det sørget for et bad med ganske kurant størrelse, både i bredde og høyde. Ulempen er at det går utover bagasjeplassen. Derfor har denne trenden blitt forbigått av full-størrelse-sengen bakerst.
- Det er den «optimale» planløsningen slik vi ser det, sier Karlsen.
Da får man et enormt bagasjerom bakerst i bilen, under sengen – som enten kan brukes som to enkeltsenger eller som en stor dobbeltseng.
Kostnadsbomben
Utover dette er det mange smådetaljer som viser seg å være populært – ikke minst stort kjøleskap med separat fryser.
- Og en del eldre biler kan ha setetrekk som er veldig umoderne i dag, smiler Karlsen. - Flere av bruktbilene vi omsetter trekker vi om dersom vi får liten respons på dem, sier han.
Men uansett planløsning, kjøleskap og setetrekk; den virkelige konstadsmessige bomben dukker opp uavhengig av slike «trivialiteter»: Fukt og råte.
- Det er boenhetens bruksstand som er fokuset når vi snakker om brukte bobiler, sier Karlsen. - Sjekk fuktnivået i bilen, for det kan ha utviklet seg til råte. Det er et spøkelse! advarer han. - Fukt dannes i alle bobiler over tid – det er egentlig uunngåelig. Men det betyr ikke at den bør få utvikle seg. Fukten må behandles fortløpende, sier Karlsen.
Bilteknisk
Men selv om ikke selve bilen er det viktigste, er det et par ting å merke seg ved den også.
Rundt 2007 kom siste generasjon Fiat Ducato, så rent bilteknisk er det lite som skiller en 2008-modell fra en 2014-modell. Foran årets sesong fikk modellen en facelift, men det har ikke mye påvirkning på bruktbilene så langt.
Men generasjonsskiftet i 2007 har mye å si prismessig.
Kilometerstanden er sjeldent et problem for bobiler. I følge Karlsen kjører bobiler i Norge sjeldent særlig mer enn 10.000 kilometer i året. Småtteri for varebilchassis som Fiat Ducato.
Men Karlsen påpeker at et bobilkjøp ikke er som et «vanlig» bruktbilkjøp:
- I en bobil er det så mange forskjellige elementer som kan gå gærent, som ikke relaterer seg til selve bilen.
Men godt holdte bobiler holder seg stort sett godt i pris.