Ni nye konsepter fra Generalen

På denne tiden i fjor sa general Motors fra at de skulle bombe kommende bilutstillinger med konsept-biler. Det viste seg å bli så stor suksess at dette øvelsen gjentas nå. En forhåndspresentasjon forteller om ni kommende designforslg som skal spres ut over neste års bilutstillinger.

Publisert

Derfor er det enda en grunn til å ønske GM velkommen på banen, det er moro med slik showbiz innsats. Og det er en stor variasjon i buketten av konsepter de skal vise.

GM forteller at utvalget som skal presenteres dels er skapt spesielt for de forskjellige utstillingene og målgruppene, og dels er de hentet fra de rundt 130 interne konseptene som til enhver tid blir studert i organisasjonen.

Den første som skal vises er en firehjulsdrevet Chevrolet Boreggo, som faktisk er inspirert av Paris-Dakar spesialistene. Den er bygget på et Subaru Legacy understell, og er en to-seter med muligheter for to ekstra seter på planet. Klar til neste års første utstilling, i Los Angeles.

På Detroit-utstillingen kommer det fem nye: Cadillac Vizon, Buick Bengal, GMC Terracroos, Oldsmobile O4 og et eller annet fra GMs studio i Brasil.

Vizon er en konkurrent til X5 og M-Klasse, litt større enn tyskerne. Bengal er en lite to-seter uten tak, som kan bli grunnlaget for en produksjonscoupé derfra om ti år. Terracross er en mellomklasse SUV, bygd på GMs nye globale Epsilon plattform. O4-navnet betyr Open og 4-seter og er også bygget på Epsilon. Mens den lille fra Brasil vil bli en SUV bygget på Gamma (Corsa) plattformen.

Dessuten vil Isuzu (49% er eid av GM) vise sin GBX der, en SUV som designsjef Stephen Jennes sier er inspirert av de gamle vill-vest stagecoach’ene.

En bil blir spart til Chicago-utstillingen: der skal Pontiac vise sin REV, firehjulsdrift, høyderegulerbar opphengning og skyvedører. På New York utstillingen i april skal et konsept på Hummer H2 presenteres. Den nye, mindre Hummer H2 komme i produksjon i 2003, så denne modellen skal se enda lenger frem.

Den eneste modellen som skal debutere i Europa er Opels Signum2 (bildet). Den beskrives som en utvikling av den opprinnelige Signum som debuterte i Frankfurt i 1997. Igjen er det fleksible løsninger (spesielt interiørt) som er sentrale i designet.

Det som skal bli interessant er å se om GMs nye franske designsjef allerede har rukket å sette sitt preg på Generalens design-filosifi.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS