-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Buicks kinesiske PHEV
Uten særlige fanfarer debuterer en Asia-designet plugin-hybrid fra Buick på bilutstillingen i Guangzhou.
Se på denne bilen – det er ikke mye Buick over den. Her har designerne i PATAC (Pan Asia Technical Automotive Center er GM’s kinesiske konstruksjons- og designsenter som de deler med SAIC) blitt helt kinesiske.
Det finnes vel ikke en eneste flat plate på karosserisidene, her er det kurver og kanter i alle retninger, og Buicks merkevare, fossefall-grillen, er blitt sterkt komprimert og omgitt av slisser med LED-lys. Det hele ender opp som en sterkt misforstått siste-generasjons Toyota.
Kanskje den ender opp som produksjonsmodell? Nå skal ikke jeg felle noen dom over akkurat den biten – kinesisk smak har jeg vel egentlig aldri forstått, bortsett fra at jeg etterhånden fatter at det hjelper å være dramatisk og utadvendt.
Gamle minner
Velite, som bilen er døpt, er akkurat det.
Navnet minnet meg forresten på noe, og det er de utroligste ting BilNorges fritekstsøk bringer frem i lyset. For mer enn 12 år siden viste Buick en annen Velite, http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=22491 også den en konseptbil, men du store verden så mye vakrere den lett diskrete toseters cabrioleten var.
Dagens firedørs crossover står og skriker, der den gamle sto og nynnet.
Nå har ikke GM sluppet altfor mange detaljer ennå. For eksempel aner jeg ikke hvordan den ser ut bakfra.
Interiørbilder har de heller ikke sluppet, på tross av at de lover at det er elegant, er full av gjenbrukte materialer og at den er en tydelig pekepinn på hvordan fremtidige interiører i ny-energi-bikler vil se ut.
Og det er åpenbart ny-energi som er et stikkord her, selv om det mangler detaljer her også.
Plug-in
Den har en ny generasjon plug-in elektrisk drivlinje med høy ytelse og benytter en li-ion batteripakke med (enda en gang!) høy ytelse. Intelligente kontrollfunksjoner sikrer maksimal ytelse og lavest mulig forbruk under alle forhold.
Det eneste som er litt interessant er det som kommer nå: «Denne avanserte teknologien vil bli brukt i Buicks kommende PHEV-modell».
Og her må jeg skrive en huskelapp til meg selv, for denne gangen bør jeg vel følge med. Det har nemlig dukket opp en LaCrosse hybrid tidligere i år, som fullstendig har gått under radaren.
Min i hvert fall.
Det bør ikke den nye gjøre. Kanskje vi allerede ser den i Detroit?
At Velite fungerer som en mobil nettverkssentral og at den har mange automatiske funksjoner, er selvsagt. Vis meg en konseptbil i dag som ikke er og har det.
Men det som skal bli spennende er å se hvordan Generalen skal følge etter de andre store produsentene og virkelig kaste seg ut i «ny energi».