-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor Buick-innsats i Kina
Rett foran Shanghai-utstillingen viste Buick en ny, kinesisk Park Avenue. Bare for å lure oss – det var konseptbilen Riviera som ble utstillingens dronning.
Vel var det andre konseptbiler der, både Audi og BMW hadde noen dramatiske innslag – men disse kom utenfra. Buicken i Park Avenue, eller som konsept-Riviera, er ekte hjemmestrikkede. Utviklet på GMs PATAC-senter i Shanghai og utviklet for å bli bygget hos SAIC.
La oss gjøre unna Park Avenue først. En produksjonsbil som skal tilfredsstille alle Kinas enorme limousine-krav. Med andre ord en klassisk amerikaner, bygget på GMs nye bakhjulsdrift-arkitektur, med en V6 motor på enten 2,8 eller 3,6 liter – som av en eller annen grunn kan startes opp på 60 meters hold inntil 20 minutter før man skal av gårde. Tomgang er vel ikke akkurat hva Kina, eller verden, trenger.
Litt over 3 meter akselavstand, mer enn 5 meter lang og 1,9 meter bred – du kan trygt si at den merkes i landskapet. Og eliten kan nyte luksuriøst skinn-og-ved interiør, mens elite-sjåføren har tilgang på alt som finnes av power- og servo-.
Nå er sikkert Park Avenue et glimrende produkt for GM i Kina, men Riviera er allikevel ganske meget mer spennende. Akkurat som Park Avenue er dette et eldgammelt merkenavn i GM-familien (Riviera ble vel brukt første gang i midten av 50-årene?) men der slutter også likheten.
Riviera er en radikal bil, med nesten to meter brede måkevingedører og en fantastisk form der du finner en spennende blanding av positive og negative kurver, men der du også kan kjenne igjen elementer fra Buicks Y-job i 1938 og de fantastiske drømmebilene fra 60-årene. James Shyr er ansvarlig for bilen, han er designsjef på PATAC og han har en rekke lokale designere med seg.
Men det er ikke bare designen som er både oppsiktsvekkende og lokal. Det som ligger under er enda mer spennende. Detaljene er få, men det dreier seg om et flunkende nytt hybrid-system som skal i produksjon neste år, og som skal benyttes aktivt og i stor målestokk som et av Bejing-OLs mange miljø-argumenter.
Dessverre må vi nok regne med at produksjonsskallet over den nye drivlinjen blir litt mindre spennende når det forlater samlebåndet.