-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: BYD Han 4x4
Billig kinesisk luksus
Der lillebror i BYD-familien, Atto 3, prises i stiveste laget, gir store og påkostede Han mye for pengene. Men tilhenger trekker den ikke.
Antallet elbiler å velge blant øker nærmest for hver uke, hvorav mange kommer fra Kina. I fjor vår besto valgmulighetene av 81 ulike modeller, ett år senere er det økt til 109. Med store og premiumpåkostede Han utvider BYD modellprogrammet.
Kinesiske BYD feide inn i Norge i 2021. Den store SUV-en Tang gjorde umiddelbar suksess og er til nå registrert i drøyt 2.700 eksemplarer. Parallelt har Tesla med Model 3 bygd aksept for de klassiske sedaner, hvilket også har åpnet veibommen for kinesiske sedaner med elektrisk drivlinje hvor BYD Han er en av dem det er verd å se nærmere på.
Trekker ikke tilhenger
Han er på alle måter en tradisjonell sedan, nesten fem meter lang og med tungt vektlagt baksekomfort. Samtidig skinner det gjennom i Han hvor forskjellig kinesiske krav målt mot norske er til stor bil.
Eksempelvis trekker ikke Han tilhenger, hvilket nærmest står til stryk i Norge. Ei heller kan baksetet legges ned, og det gjør at nok en gruppe norske kunder snur ryggen til Han. Bilen burde og kunne hatt frunk, men har det ikke. Til gjengjeld har den skiluke. Bagasjerom på 410 liter synes også snaut tatt bilens størrelse i betraktning.
Man kan du leve med disse ulempene, har Han virkelig mye å by på, som eksempelvis motorkraft og akselerasjon på nivå med illsinte og lavbygde italienere. Gjennom de brede bakdørene stiges det inn til – i testbilen – lekkert lysebrunt skinn med elektrisk regulerbare rygger, eget klimapanel og strålende plass til to med 78 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør. Om tre må sitte i baksetet, så går også det greit. 92 cm takhøyde i bakkant av de to glasstakene hvor det fremste kan åpnes er nærmest for industristandard å regne.
Baksetebil
Baksetets standard viser at i Kina sitter gjerne eieren selv i baksetet, og helst på høyde side hvorfra passasjerforsetet også kan vinkel- og lengdereguleres med knapper på venstre side av seteryggen
Baksetets standard viser at i Kina sitter gjerne eieren selv i baksetet, og helst på høyre side hvorfra passasjerforsetet også kan vinkel- og lengdereguleres med knapper på venstre side av seteryggen.
Komforten foran står ikke på noen måte tilbake for passasjerkomforten bak. Her er varme og kjøling i setene og varme i rattet. Materialvalget gjennom hele bilen peker mot premium/luksus, Dynaudio sørger for godt lydbilde, skjermene er store og grafikken bra. Ryggekameraenes kvalitet og de store skjermbildene gjør bilen enkel å parkere. I det hele tatt skal det mye til for ikke å trives i BYD Han, og den gode dørlyden tok bort savnet av softclose-funksjon.
I skjermgryten
Dessverre har også kineserne falt i skjermgryten. Selv med den store skjermen (den kan ikke dreies 90 grader som på Tang og Atto 3) og headupdisplay, tas oppmerksomheten bort fra veien selv ved minste temperaturregulering. Selv varme/kjøling i setene og rattvarmen aktiveres via dashbordskjermen.
Den adaptive fartsholderen derimot styres greit fra rattet, men det skader ikke om BYD finjusterer radarfunksjonen så den bremser litt mykere. Tidvis kuttet den også helt umotivert ut under kjøring.
Lydvolumet styres med rullehjul både på rattet og midtkonsollen, men fordi Kina knapt har hørt om DAB, lastes funksjonen i BYD Han ned via nettet med hyppige radioavbrudd inntil bilen finner igjen kanalen. Irriterende.
Kraftfull
Med 509 hk/700 Nm kraft tilgjengelig, 245 hk på forhjulene og 272 hk på bakhjulene, sparker BYD Han fra som en sportsbil uten på noen måte å være mer enn middels sportslig. Styrepresisjonen holder mål, men hjuloppheng/fjæring/demping har ikke god nok kapasitet til å håndtere de enorme kreftene på underholdende veier. For å tøyle kreftene lyser det Brembo fra bremsecaliperne på forhjulene, men for å spare noen Yuan fant BYD bremseteknologi til bakhjulene i egne hyller.
Bevares, det lyser av den samlede Han-pakken, den er kjøremessig bare ikke helt på BMW-nivå.
Kaviar til pølsepris
Med sommertemperatur i luften bør det være mulig å kjøre fra Strømmen til Lade – uten å lade underveis
Men det er så visst ikke prisen heller. 626.800 kroner for testbilen er gunstig med tanke på hvor påkostet den er, hvor gode setene er å sitte i og hvor lite veistøy det er inne i bilen, så her blir det langt fra feil å hente fram det litt slitte munnhellet om champagne og kaviar til øl- og pølsepriser. Med elektrisk regulerbart ratt som trekkes vekk fra føreren når bilen forlates og kontrastrik skjerm koblet til svært god kameradekning som gjør den fem meter lange og drøyt 1,9 meter brede bilen overraskende lettparkert, kan jeg leve med at den ikke har luftfjæring.
Greier 500 km
BYD Han leveres med Blade-batterier, 85,4 kWt kapasitet og løfte om over 500 km rekkevidde ved edruelig forhold til høyrepedalen. For første gang i en elektrisk bil har testrekkevidden vært svært nær den oppgitte på 521 km med et langkjøringsforbruk, tidvis på 110 km vei, på 16,8 kWt. Med sommertemperatur i luften bør det være mulig å kjøre fra Strømmen til Lade – uten å lade underveis.
Blade-batterienes svakhet er forholdsvis lav ladefart, oppgitt til maks 120 kW på Han. I test med temperert batteri tok det 53 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet.
Det skal mye til for ikke å trives i BYD Han: Den gode dørlyden tar bort savnet av softclose-funksjon
BYD Han kan brukes som strømkilde hvor det via adapter lar seg gjøre å ta ut inntil 3 kWt.
OPPSUMMERT
Svært prisgunstig, påkostet og motorsterk og stor 4x4 elbil med lavt forbruk og lang rekkevidde. En av de beste fra Kina så langt.
BYD Han 4x4
Pris fra | Kr. 614 900 |
Pris testbil | Kr. 626 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 245 hk |
Motor bak | 272 hk |
Samlet ytelse | 509 hk - 700 Nm |
Batteri (netto) | 85,4 kWt |
Lading DC/AC | 120/6,6 kW |
Lading 10-80 % (test) | 53 min |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,9 sekunder |
Toppfart | 185 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 18,5/16,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP/test) | 521/512 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 499/191/150 cm |
Akselavstand | 292 cm |
Bilvekt | 2 250 kg |
Nyttelast | 335 kg |
Bakkeklaring | 12,5 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 410 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/200 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV |