-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor bil – store ambisjoner
BYD går elektrisk inn i Europa, og starter for sikkerhets skyld i Norge. SUV-en Tang er like stor som ambisjonene, hvilket betyr å bli godt synlig på norske veier i løpet av høsten.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.
Kineserne påstår at de bygger drømmebilen din. Høsten vil vise om det stemmer. Og hvor kommer drømmene fra? BYD, som startet bilproduksjon så sent som i 2003, er ganske enkelt forkortelse for Build Your Dreams.
Vi er i Ekebergåsen i Oslo, og plassen foran den kjente restauranten er stappfull med biler. Alle helt like, kun fargen skiller dem. For endelig skal BYD lansere sin første personbil Europa, og siden den er elektrisk falt valget på Norge.
– Dette er begynnelsen på noe stort. Hvis vi ikke klarer å selge de 1500 bilene vi får innen årets utgang, så kan vi bare slutte og melde overgang til NAV, kommer det kontant fra Dunvold.
AMBISJONER
Alltid spissformulerte Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA, selskapet bak BYD Norge, har ambisjoner for det kinesiske bilmerket. Stoke-fan Dunvold mener det å lansere en så komplett SUV som Tang til 599.000 kroner, er som å score på åpent mål. Flere enn 1500 biler makter ikke BYD å levere i år.
Så hvordan skal et for de fleste ukjent merke nå fram til kunder som etter hvert begynner å få ganske mange elbilmodeller å velge blant?
Vel, Polestar og MG kom fra intet og ble i løpet av ett år blant de store billeverandørene i Norge. Og mange nordmenn har for lengst stiftet bekjentskap med BYD uten at de sannsynligvis er klar over det. Bare å se ut av vinduet. Hvis bussen som passerer utenfor er elektrisk, så står ganske sikkert navnet BYD i fronten på den.
FØRSTEINNTRYKKET
Jeg har kjørt mange nye, elektriske bilmodeller det siste året. Ikke alle ser ut til å bli like stor suksess som Polestar og MG, men BYD har gjort seg flid med detaljene, og det lille førsteinntrykket etter noen urbane kilometere i Oslo-gryta sier meg at Tang ikke står tilbake for noen andre elbiler i dette prissjiktet, snarere tvert om:
* 4,87 meter lang sjuseter
* Digert bagasjerom
* Firehjulsdrift
* 516 hk gjør bilen styggrask
* Trekker 1500 kg tung tilhenger
* Rekkevidde minst 400 km
HELE PAKKEN
Siden RSA begynte å jobbe med å få bilen til Norge i fjor er interiøret endret og utstyrspakken økt, men prisen den samme. Sitteputer foran som kan forlenges, og rattet lengde- og høydereguleres elektrisk.
Dashbordskjermen på 12,8 tommer gir et skarpt og godt bilde, ikke minst til ryggekameraet og de fire kameraene som i fugleperspektiv plasserer bilen i trafikkbildet. Skjermen gir assosiasjoner til Tesla Model 3, men med et lett trykk på en rattknapp dreies skjermen 90 grader og blir i høydeformat som i Tesla S og X. Selvfølgelig ganske unyttig, men det er ofte akkurat slike små og uvesentlige detaljer som blir en snakkis.
Materialvalg og opplevelse inne i bilen grenser mot premium.
Om det var noe jeg savnet? Headup display.
EGENPRODUSERT
Blade-batteriet, som BYD bygger selv, hevder de er bilindustriens sikreste batteri i forhold til brann, og dets kompakthet frigjør plass til de som oppholder seg i bilen. Batteriet inneholder heller ikke nikkel eller kadmium.
Bruttokapasitet på 86,4 kWt holder til rundt 400 kilometer WLTP-kjøring og en del mer om bilen kjøres i bytrafikk. Ladefart på 7 kW hjemme holder for de aller fleste, men 110 kW DC hurtiglading er i underkant av hva som forventes av en stor el-SUV i 2021. Den burde vært på 150 kW eller mer for eksempelvis å kunne måle seg med Tesla. For bilens viktigste utfordrer kan bli Tesla Model Y, som lanseres i det dette bladet dumper ned i din postkasse.
VI SYNES
Stor og svært interessant el-SUV som har alle muligheter til å lykkes i Norge.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris billigste | Kr. 599 000 |
Pris testbil | Kr. 607 900 |
Motortype | Elektrisk |
Samlet ytelse | 516 hk - 680 Nm |
Batteri (brutto) | 86,4 kWt |
Lading DC/AC | 110/7 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,6 sek |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Energiforbruk, oppgitt | 21,6 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 400 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 487/195/173 cm |
Akselavstand | 282 cm |
Bilvekt | 2489 kg |
Bakkeklaring | 19,0 cm |
Tilhengervekt | 1500 kg |
Bagasjerom bak | 235/940/1655 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |