-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BYD Sealion 7 går rett i strupen på Tesla Model Y
Tesla-utfordrer til 469.900 kroner
Med Sealion 7 går BYD til angrep på Teslas bestselger og priser den nærmest på krona likt. Spørsmålet er om dette er nok til å utfordre Model Y som i fjor var verdens mest kjøpte bilmodell.
Det hersker ingen tvil om at Tesla Model Y har stått modell for BYD Sealion 7 og at det nettopp er fjorårets bestselger i verden som BYD går til angrep på. Den kinesiske bilprodusenten raser fram i et forrykende tempo og kan komme til å passere både Ford og Honda i størrelse i år, og puster den tidligere kjempen og verdensmesteren General Motors i nakken.
Kampanjepris på 469.900 kroner pluss frakt/levering loves kunder som signerer kontrakt før årsskiftet. Den er naturligvis satt ut fra at Tesla Model Y med firehjulsdrift og lang rekkevidde nå koster 483.429 kroner levert hos Tesla. Men Tesla-prisen inkluderer enn så lenge tilhengerfeste, det koster ekstra hos BYD, og enda viktigere: Teslas ladeinfrastruktur befinner seg flere år foran konkurrentene, BYD inkludert.
Har ambisjoner
Det mangler ikke på ambisjoner hos importør RSA med konsernsjef Frank Dunvold som hærsjef. Med å antyde å antyde et volum på 5.000 biler i løpet av to til tre år, og at fem prosents markedsandel vil være naturlig for BYD på sikt, er likevel fortsatt ganske langt unna Teslas 25.408 biler i fjor hvorav drøyt 23.000 Model Y. Året før registrerte Tesla noe over 17.000 Model Y i Norge, og ligger an til det samme i år.
Så kanskje er det Volkswagen i Norge som bør se opp for BYD som lanserer modeller i høyt tempo og i løpet av 2025 håper på bedre grep i det europeiske markedet med produksjonsfasiliteter Ungarn.
Produksjon i Ungarn
Kampanjepris på 469.900 kroner pluss frakt/levering loves kunder som signerer kontrakt før årsskiftet.
– Produksjonen vil være fleksibel i forhold til modeller, er alt BYDs salgsdirektør for nordre del av Europa, Edison Yim, vil si om fabrikken i Ungarn. Yim legger imidlertid ikke skjul på at BYD også skal inn i markedet for B-klasse biler i løpet av 2025 med en bil som så langt går under navnet Baby-Dolphin.
Sealion 7 bygges over en ganske ny teknisk lest, e-Platform 3.0, som den deler med den forholdsvis nylig lanserte sedanmodellen Seal. Sånn sett er Sealion 7 SUV-varianten av broren.
Bare én modell
BYD gjør det ukomplisert å velge Sealion-variant. Dunvold satset på toppmodellen, droppet forhjulsdrift og standard utstyrspakke, for det velger norske kunder stort sett bort. Tesla selger eksempelvis klart mest av varianten med firehjulsdrift og lang rekkevidde, så en motsvarende variant er tilbudet fra BYD. Det betyr at den tohjuldrevne ikke tas til Norge. Tilbake er varianten med 530 hk, 91,3 kWt batteripakke og drøyt 500 km rekkevidde. Bilen trekker primært på bakhjulene, akkurat som Model Y.
Fortsatt sørger BYD for å produsere det meste til sine biler inhouse, så også Sealion henter energien fra et Blade-batteri, men nå oppgradert til 230 kW ladefart.
Mye plass
Lengde på 4,83 meter betyr bra innvendig plass, men like fullt imponerer Sealion 7 i baksetet. Bak 180 cm høye undertegnede var det hele 78 cm til den vinkeljusterbare bakseteryggen og 96 cm før hodet nådde trekket under det 2,1 kvadratmeter store glasstaket.
BYD har allerede noen hundre biler på plass i Norge.
BYD Sealion 7
Pris fra* | Kr. 469 900 |
Motor foran | 218 hk |
Motor bak | 313 hk |
Samlet ytelse | 530 hk |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,5 sek |
Toppfart | 215 km/t |
Batteri | 91,3 kWt |
Lading DC/AC | 230 kW/11 kW |
Ladefart 10-80% | 24 min |
Rekkevidde (WLTP) | 502 km |
V2L/230V | Ja |
Dimensjoner (L/B/H) | 483/193/162 cm |
Akselavstand | 293 cm |
Bilvekt | 2 450 kg |
Nyttelast | 320 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | 78 liter |
Bagasjerom bak | 520 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering |