En stolt Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak med merkets tredje elbil, C-HR+. I tillegg lanseres nå en oppdatert bZ4X, Urban Cruiser og det gis hint om en elektrisk Land Cruiser.

Klart signal til konkurrentene - Toyota ønsker å dominere markedet

Verdens største bilprodusent har store ambisjoner for elbilsatsingen. Nå lanserer Toyota elbiler med velkjente modellnavn.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har bare hatt bZ4X å tilby de norske elbilkundene, men den har solgt godt. Så langt i år er den faktisk Norges klart mest solgte modell, med en markedsandel på hele 9 %, ifølge OFV.

Hele 1.872 nye bZ4X er registrert hittil i 2025, mye takket være en god ordrereserve inn i året.

Toyota har vært store på salg av hybridbiler i Norge, men dette har avtatt kraftig etter flere avgiftsskjerpelser fra myndighetene.

I sterk kontrast til tidligere, har Toyota blitt et «enmodell-merke» hittil i 2025.

Men det skal det bli en endring på nå. Omsider får Toyota flere elektriske modeller å selge

Nyheter i kø 

Toyota har allerede lansert elbilen Urban Cruiser, som skal leveres til kunder fra september i år. Rekkevidden på Urban Cruiser med firehjulstrekk er estimert til 350 km WLTP. 

Toyota mener selv at denne rekkevidden skal holde til å møte kundenes daglige behov. Om norske kunder er enige gjenstår å se, men treffer de på pris kan dette bli en spennende bil.

Toyota håper å selge 5.000 Urban Curiser på et helt år. De første kundebilene leveres trolig fra september.

Neste elbil ut er C-HR+ som ble presentert under Toyota-arrangementet Kenshiki Forum 2025 i Brussel.

C-HR+ posisjoneres som en sporty «coupé-SUV» og er i likhet med bZ4X basert på den dedikerte e-TNGA-plattformen.

C-HR+ kommer både i forhjulstrekk og firehjulstrekk og du kan velge mellom to batteripakker, 57,7 kWh og 77 kWh. Firehjulstrekk blir tilgjengelig med den største batteripakken i en versjon med 343 hestekrefter. Dette blir trolig den mest populære utgaven for Norge.

600 km rekkevidde?

Toyota C-HR+ blir en viktig modell i planen om å bli markedsledende i Norge.

Toyota opplyser at maksimal rekkevidde i henhold til WLTP er anslått til 600 km, men at dette er foreløpige tall og avhenger av endelige godkjenninger. Vi kan også anta at 600 km vil gjelde forhjulstrekk-utgaven.

Hurtiglading kan gjøres med opptil 150 kW ladeeffekt. Bilen kommer med standard 11 kW AC lading (hjemmelading) og kan oppgraderes til 22 kW-lader i varianten med høyeste utstyrsgrad.

Engasjerende kjøreegenskaper

I tillegg til å være en trygg og god bil skriver Toyota at C-HR+ skal by på engasjerende og morsomme kjøreegenskaper. Bilen leveres med krengningsstabilisator og den elektriske servostyringen har også blitt omprogrammert for bedre respons.

C-HR er et velkjent modellnavn i Toyotafamilien med over én million solgte eksemplarer i Europa over to generasjoner. Nye C-HR+ skal bygge videre på suksessen til dette modellnavnet, men det er en helt ny modell med unikt interiør og karosseri, skriver Toyota.

Leveringer mot slutten av året

Interiør C-HR+.

Prisene på C-HR+ kommer trolig til sommeren og modellen blir tilgjengelig for bestilling i september. De første leveringene til kunder blir allerede i desember, sier Toyota-sjefen i Norge, Piotr Pawlak.

Oppgradert bZ4X

Brosjyrematerialet på bZ4X må også snart oppdateres, for senere i år kommer modellen i fornyet utgave med større batteripakke, mer krefter og doblet tilhengervekt.

Med den nye store batteripakken skal rekkevidden økes til over 570 WLTP-kilometer.

- Den oppgraderte bZ4X skal lanseres til høsten, og kundebilene kommer noe senere enn Urban Cruiser, sier Toyota-sjefen Piotr Pawlak.

Han regner med levering fra oktober, uten at det er nøyaktig tidfestet ennå.

Pawlak forteller om flere viktige oppgraderinger på bilen som hittil i år står for hele 83 % av Toyota-volumet:

bZ4X blir oppgradert. Hittil i år er bilen Norges klart mest solgte modell, med en markedsandel på hele 9 %, ifølge OFV.

I tillegg til en ny batteripakke på 73,1 kWt brutto og en versjon med høyere effekt, kommer Pawlak med et viktig salgsargument for forhandlerne:

Doblet tilhengervekt, fra 750 til 1.500 kilo.

I år vil dagens bZ4X være Toyotas bestselger. Det er først neste år nykommerne vil sparke fra seg.

RAV4-etterfølger? 

Men det stopper ikke der:

Neste år er det en helt annen el-SUV, som blir offisiell allerede i høst, som skal toppe Toyota-salget.

- Vi tror vi vil få et svært bra volum på den neste modellen som kommer, røper Piotr Pawlak.

BilNorge.no erfarer at det faktisk vil dreie seg om en elektrisk RAV4-etterfølger.

Utleveringene av denne skal etter planen begynne i starten av 2026.

- Får vi se den elektriske RAV4 i år?

- Jeg kan ikke si så mye om det, svarer Pawlak.

- Men det jeg kan si er at vi i sommer kommer til å vise frem en ny elektrisk modell, som skal lanseres neste år fortsetter han – og er klar på at dette vil bli deres store volummodell.

I februar sa Pawlak til BilNytt.no at Toyota kanskje kan bli største bilmerke i Norge i 2026, med person- og varerbil samlet, og muligens størst på personbil alene i 2027.

Denne konseptbilen, Land Cruiser SE, ble vist under Kenshiki Forum og er etter det BilNorge.no forstår en av de nye elektriske modellene som kommer neste år.

Totalt skal Toyota lansere seks nye elbiler innen utgangen av 2026.

Pawlak vil ikke være helt konkret på hvilke modeller de to gjenværende lanseringene er.

Imidlertid ble det under Kenshiki Forum vist skisser som indikerer at den ene vil være en pickup – en «elektrisk Hilux».

Den andre, som ble vist som konseptbil, er en SUV på størrelse med Land Cruiser.

Oppgraderte bZ4X
Andrea Carlucci, visepresident i Toyota Motor Europa presenterer elbilnyhetene i Brussel.
En stolt Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak med merkets tredje elbil, C-HR+.
Nye C-HR+.
Nye C-HR+.
Nye C-HR+.
Nye C-HR+.
Denne konseptbilen, Land Cruiser SE, ble vist under Kenshiki Forum og er etter det BilNorge.no forstår en av de nye elektriske modellene som kommer neste år.
Powered by Labrador CMS