Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz C 220d All Terrain
Foto: Øivind Skar

Mercedes-Benz C 220d All Terrain

Er du på jakt etter en familiestor stasjonsvogn med firehjulsdrift, kan Mercedes C-klasse All Terrain være verd å se nærmere på. Så er du klar når villmarken kaller.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021

På skogstur med Mercedes C-klasse? I utgangspunktet en absurd tanke, men det fungerer ganske fint.

Ikke det at nye C-klasse All Terrain er helt G-wagen i framkommelighet, men bevares hvor bra den klatrer og tar seg fram om man har vett til å stoppe før bilen setter seg fast på et nærmest utilgjengelig sted.

I FRITT FALL
Jeg har nettopp kjørt ned en bakke så bratt at jeg ikke er sikker på om jeg hadde våget å gå ned den samme bakken eller kommet meg opp til fots uten å ha noe å holde meg i.

Kjørt er kanskje ikke rett uttrykk, for i noen billengder seilte Mercedesen nærmest fritt fall til elektronikken igjen fikk kontroll over hjulene.

Nå skal jeg opp den samme bakken. Jeg ser at dette kan bli en utfordring, slipper løs passe mengde moment og lar det stå til. Jeg hører elektronikken jobber febrilsk ettersom et av hjulene hele tiden slipper, men opp kom jeg – på første forsøk.

MOTE
Kanskje var Subaru først ute, men produsentenes fokus på framkommelighet med vanlige familiebiler der slike sjelden ferdes, går minst et par tiår tilbake.

Som merkevarebyggere med gode marginer for produsentene blir de samtidig stadig viktigere – enten det bare handler om staffasje, litt bedre bakkeklaring og større hjul, eller effektiv teknologi som faktisk gir betydelig bedre framkommelighet slik Mercedes nå har bygd inn i nyeste generasjon C-klasse som rulles ut i disse dager.

Her griper eksempelvis forhjulene med 45 prosent og bakhjulene med 55 prosent, og offroadprogrammet koblet til det digitale lyset sørger for at hindringer på siden av bilen lettere fanges opp.

Samtidig bør ikke framkommelighet gå på bekostning av komfort, og det gjør det slett ikke i C-klasse All Terrain. Med komfortfjæring forblir veiegenskaper og komfort intakt og C-klasse er virkelig nå blitt så komfortabel at den mest minner om en krympet S-klasse med luftfjæring.

Økt bakkeklaring med fire centimeter, trolig til 18 cm selv om Mercedes så langt ikke har oppgitt noe tall, gjør bilen mer terrengvennlig i betydningen av å ta seg fram på veier beregnet på andre kjøretøyer enn personbiler.

GODT SYNLIG
Mercedes-pakken inneholder endringer i front og hekk og skliplate foran for å «beskytte» mot den skarpe steinen du i farten ikke så.

I pakken ligger naturligvis også en rekke offroad-programmer, utforbakkeprogram som også virker under rygging samt instrumenter som varsler om stigning og krengning.

Før måtte man kjenne en bils byggemåte og hvordan de ulike teknikker fungerte for å ta seg best fram utenfor allfarvei. Nå handler det om å velge de rette programmene. Resten ordner forhåpentligvis elektronikken.

ENTUSIASTBIL
Informasjonsdirektør Audun Hermansen hos importøren vedgår at for fem år siden ville C-klasse All Terrain vært svært viktig i den norske Mercedes-porteføljen og trolig med et tusentalls kjøpere.

Etter elektrifiseringens inntog blir den fortsatt viktig, men i begrenset volum som nisjemodell for entusiastene.

C-klasse All Terrain debuterte på IAA-messen i München sist høst. Når den dukker opp i det norske billandskapet utpå nyåret, blir det som C 200 med 204 hk bensinmotor og C 220d med 200 hk dieselmotor, begge med 20 hk elektrisk boostfunksjon.

Skal bilen overleve på sikt tvinger ladehybride løsninger seg gjennom. Enn så lenge er jeg ikke et sekund i tvil om at valget bør handle om dieselutgaven på grunn av det høyere momentet i kombinasjon med lavere forbruk.

All Terrain-tillegget for C-klasse stasjonsvogn er ikke klart, men for storebror E 220d T ligger det på 52.000 kroner – og verd hver krone om hytteveien ikke har nylagt asfalt.

VI SYNES

C-klassens flotteste variant begrunnet i kombinasjonen av komfort og framkommelighet.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mercedes-Benz C 220d 4Matic All-Terrain

Motor:

1993 ccm/R4, turbo diesel

Effekt/moment:

200 hk/440 Nm

Drivlinje:

9A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

7,8 sek

Toppfart:

231 km/t

Forbruk:

0,49 - 0,56 l/mil

CO2/NOx:

129 - 147 g/km

Mål LxBxH:

476/182/150 cm

Akselavstand:

286 cm

Bakkeklaring:

18 cm

Bagasjerom:

490 - 1510 liter

Egenvekt:

1875 kg

Tilhengervekt:

Ikke oppgitt

Euro NCAP:

Ikke testet

Pris fra:

Ikke klar

Miljøklasse:

E

Powered by Labrador CMS