-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Du kjenner den selvsagt lett igjen som en Mercedes, men førsteinntrykket er at nykommeren er mer sportslig og leken enn sin forgjenger. Mercedes lover maksimal komfort og det avanserte MBUX infotainment-systemet tar deg med inn i fremtiden.
Viktigst med norske øyne er nok at den ladbare hybrider nå tar et kvantesprang med hensyn til rekkevidde takket være en batteripakke på hele 25,4 kWt.
Mens første generasjon ladbar C-Klasse hadde en realistisk rekkevidde på eldrift på rundt to mil, lover Mercedes nå 100 kilometer basert på WLTP-syklusen.
Det vil dekke det daglige behovet for svært mange som dermed vil kunne spare store beløp på drivstoff om de passer på å lade batteriene jevnlig. Mercedes åpner også for hurtiglading med kapasitet på inntil 55 kW mens om bord-laderen har en kapasitet på 11 kW.
Selvsagt kommer også et stor utvalg bensin- og dieselmotorer. Samtlige er firesylindrede med 48V mildhybrid teknikk, og effekten spenner fra 170 til 258 hestekrefter for bensinmotorene og fra 200 til 265 hk for dieselvariantene.
Andre generasjon MBUX som nylig ble lansert i S-Klassen har funnet veien til nye C-Klasse. Foran føreren sitter en 10,25-tommers skjerm som erstatter konvensjonelle instrumenter, men en større 12,3-tommer er også tilgjengelig.
Infotainment-systemet kontrolleres via en vertikal 9,5-tommers berøringsskjerm som standard, alternativt en 11,9-tommer for dem som syns standardskjermen er for liten.
Nye C-Klasse kan bestilles fra mars, og de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren.
Foreløpig har ikke Mercedes offentliggjort data for den ladbare hybriden som ligger litt frem i tid, men her er viktigste informasjon om bensin- og dieselmotorene.
(stasjonsvogn i parentes)
(stasjonsvogn i parentes)
Viktigste mål:
[1] Inkludert takrails
[2] Den ladbare hybriden har redusert bagasjekapasitet
C-Klasse | Sedan | Utg. modell | Diff. | Stasjonsvogn | Utg. modell | Diff. |
Lengde | 4751 | 4686 | +65 | 4751 | 4702 | +49 |
Bredde | 1820 | 1810 | +10 | 1820 | 1.80 | +10 |
Bredde med speilhus | 2033 | 2020 | +13 | 2033 | 2020 | +13 |
Høyde | 1438 | 1447 | -9 | 1455[1] | 1462 | -7 |
Akselavstand | 2865 | 2840 | +25 | 2865 | 2840 | +25 |
Sporvidde foran | 1582 | 1563 | +19 | 1582 | 1563 | +19 |
Sporvidde bak | 1594 | 1546 | +48 | 1594 | 1546 | +48 |
Luggage capacity acc. to [2]VDA (L) | 455 | 455 | 0 | 490-1510 | 460-1480 | +30/+30 |
C 220 d | C 300 d | ||
Motorvolum | Cc | 1992 | 1992 |
Effekt | Hk | 200 | 265 |
ved | o/min | 4200 | 4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 440 | 550 |
ved | o/min | 1800-2800 | 1800-2200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 5.6-4.9 (5.8-5.1) | 5.6-5.0 (5.8-5.1) |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 148-130 (152-134) | 148-131 (152-135) |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 7.3 (7.4) | 5.7 (5.8) |
Toppfart | km/t | 245 (242) | 250 (250) |
C 180 | C 200 | C 200 4MATIC | C 300 | C 300 4MATIC | ||
Motorvolum | cc | 1496 | 1496 | 1496 | 1999 | 1999 |
Effekt | hk | 170 | 204 | 204 | 258 | 258 |
ved | o/min | 5500-6100 | 5800-6100 | 5800-6100 | 5800 | 5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 250 | 300 | 300 | 400 | 400 |
ved | o/min | 1800-4000 | 1800-4000 | 1800-4000 | 2000-3200 | 2000-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 7.2-6.2 | 7.2-6.3 (7.4-6.5) | 7.6-6.6 | 7.4-6.6 | 7.9-7.0 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 163-141 | 163-143 (168-149) | 172-151 | 169-150 | 180-160 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 8.6 | 7.3 (7.5) | 7.1 | 6.0 | 6.0 |
Toppfart | km/t | 231 | 246 (240) | 241 | 250 | 250 |