C-klasse stasjonsvogn

Når Mercedes fra i sommer leverer C Klasse som stasjonsvogn her i landet, blir det en lenge etterlengtet modell – for både importøren og kundene – men ikke for konkurrentene.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1996.

I juni blir C Klasse stasjonsvogn lansert her i landet, biIen som fra Volvos side regnes som den største konkurrenten til deres herregårdsvogn. I løpet av det halvåret som da står igjen av 1996, kommer den norske importøren Bertel O. Steen A/S til å selge alt de får inn til landet av stasjonsvognen, nemlig 200 biler. Hos importøren blir det anslått at i et normalår, som de håper blir 1997, kan de selge over 800 eksemplarer.

De norske kundene, som er nesten like "stasjonsvogn-gærne " som svenskene, har vært sulteforet fra Mercedes’ side de seneste årene. Fra i sommer blir vareutvalget modernisert til gagns. Da kommer ikke bare stasjonsvognen i C Klasse, men også E Klasse med høy bakende blir tilgjengelig her i landet.

Fire motorer
Stasjonsvognen, som i Mercedes’ vokabular betegnes T-Model, blir tilgjengelig med fire motoralternativer; C 180 og C 200 med bensinmotor, C 220 diesel og C 250 turbodiesel, den sistnevnte med fem sylindere. Det er de to førstnevnte, med henholdsvis 1,8- og 2,0-liters motor, som vil stå for volumsalget her hjemme, men C 220 vil også være interessant, ikke minst som drosje.

Bil fikk anledning til å prøvekjøre alle motorvariantene på varierte veier i Portugal. Den svakeste bensinmotoren og dieselmotoren uten turbo er begge mer enn raske nok for det aller meste av normal kjøring på norske veier. Gearutvekslingen er godt tilpasset motoren og bilens vekt. Motorhastigheten ligger i underkant av 2500 omdreininger ved 80 km/t i femtegear. Men begge disse motorene kan føles litt tamme hvis du praktiserer hardkjøring på svingete vei –- da er det lite å gi på med ved utgangen av svingene. Er du på jakt etter det "lille ekstra" bør du punge ut med de nødvendige kronene for å få et nummer større motor.

Her er det imidlertid verdt å huske på at det nettopp er de relativt små motorene som har gjort Mercedes til en billigere bil etter at de nye avgiftene trådte i kraft fra årsskiftet. Når vi antar at prisforskjellene mellom ulike motorstørrelser blir de samme på stasjonsvognen som på sedanen, vil det koste 40.000 kroner å gå opp fra C 180 til C 200. For den summen får du 14 hestekrefter mer i motorstyrke og 20 Nm mer i dreiemoment.

Som andre Mercedes-modeller leveres også C Klassens stasjonsvogn i fire utgaver, eller utstyrsnivåer: Classic, Esprit, Sport og Elegance — i stigende standard og pris.

Fire utstyrsnivåer
Selv om grunnmodellen Classic er den billigste, kan den ikke akkurat sies å være spartansk utstyrt. Både vindusspylerdyser og utvendige speil er oppvarmede — og kollisjonsputer, ABSbremser, servostyring, sentrallås samt tåkelys foran og bak er standard.

Bortsett fra den bakre delen av bilen, er stasjonsvognen identisk med den velkjente sedanen i ett og alt, men stasjonsvognen er fem cm høyere. Målt etter VDA-standarden rommer lasterommet 1.510 liter når det lastes helt til taket. Hvis bagasjen ikke skal hindre sikten, det vil si at det lastes opp til underkant av bakvinduet, rommer bilen 465 liter. Tillatt nyttelast ligger mellom 550 og 580 kg, avhengig av motorversjon. Når bakluken er åpen, kan personer med høyde opp til 1,86 meter stå oppreist under den. Bakseteryggen kan legges fremover slik at det er plass til enten en eller to passasjerer bak.

Prisen vi har oppgitt i faktaboksen må tas med en liten klype salt, for den er ikke endelig kalkulert. Sedanutgaven av C 180 koster 298.000 kroner. Importøren anslår at stasjonsvognen vil koste ca 30.000 kroner mer, og dermed starter prisene på samme nivå som for Volvo 850 herregårdsvogn. En gang på høsten kan firehjulsdrift og automatgear leveres.

DETTE ER MERCEDES C KLASSE STASJONSVOGN:

Powered by Labrador CMS