Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes jakter på yngre kunder. Nye C-Klasse er utviklet spesielt med det for øyet, men uten at den velkjente Mercedes-følelsen er ofret. C-Klasse er en "stjernebil".

Publisert
PRØVEKJØRT: Mercedes jakter på yngre kunder. Nye C-Klasse er utviklet spesielt med det for øyet, men uten at den velkjente Mercedes-følelsen er ofret. C-Klasse er en "stjernebil".

C-Klasse
C-Klasse

Først publisert i BIL 6 - 2000.

V-sekseren har et nydelig fraspark og automatkassen sjalter silkemykt mens vi forserer stigningene på Taunus Hochalpenstrasse. Jeg sitter behagelig i gode skinnseter, har overblikk over en førerplass med et design som vi for noen år siden hadde vurdert som helt uaktuelt for en Mercedes. De tradisjonelt stramme linjene er ofret til fordel for kurver og elegant linjespill. Brytere og hendler er skreddersydd for å passe den nye designlinjen og gir C-Klasse et moderne og tiltalende førermiljø.

Ergonomien er det ikke noe i veien med. Parkeringsbremsen må du nok venne deg til hvis du er vant til håndbrekket mellom forsetene, her betjenes den med pedalen til venstre i fotbrønnen. Den tradisjonelle Mercedeshendelen på venstre side av rattstammen henger fortsatt med, og er akkurat like upraktisk i dag som den alltid har vært. Ellers er det ikke mye å sette fingere på her. Klimaanlegget er oversiktlig og enkelt å betjene. Det har separat regulering for høyre og venstre side og er et av de mest avanserte klimaanleggene på markedet, definitivt det mest avanserte i denne klassen.

Mye å velge blant
Radio/CD-spilleren er koblet sammen med et navigasjonssystem og telefon. En stor skjerm fungerer som informasjonsvindu for alle disse, men du kan også velge en rimeligere løsning med en vanlig radio. Også da kan du få navigasjonssystem som tilleggsutstyr. Radioens lille tekstvindu fungerer overraskende godt. Som tilleggsutstyr kan du også få stemmestyring av radio, CD-spiller og mobiltelefonen. C-Klasse gir et high-tech inntrykk. Tenningsnøkkelen er for eksempel elektronisk. I kombinasjon med elektrisk setejustering kan sete- og rattinnstilling programmeres i nøkkelen slik at flere brukere som har hver sin nøkkel kommer til ferdig innstilt førerplass.

Førermiljøet domineres ellers av det store og lettleste speedometeret. Til venstre finner du turtelleren, som nå ikke har rødmerking, mens du til høyre for speedometeret finner bensinmåleren. Midt i speedometeret er kilometerteller, tripteller og utetemperaturmåleren plassert, pluss at du her også har tekstvindu for feilmeldinger.

Mer plass
Spesielt i lyse farger er interiøret smakfullt, og du får da også bedre romfølelse. C-Klasse har riktignok vokst noen millimeter i forhold til forgjengeren, men plassutnyttelsen oppleves som vesentlig større enn 2,5 cm lengre akselavstand og 1,5 cm lengre karosseri tilsier. Spesielt med den kraftig V-sekseren under panseret oppleves C-Klasse som vesentlig større enn forventet. Om noen hadde sagt at dette var en E-Klasse, hadde jeg ikke stusset. Det er for øvrig ikke bare foran plassen er bedre, også i baksetet er det rommeligere.

Bagasjeplassen har også økt. Selv om Mercedes har valgt å hengsle bagasjelokket innvendig, stjeler ikke hengslene plass. Stor lukeåpning sørger for at det er enkelt å laste og losse. Ønsker du det, kan du droppe reservehjulet og velge en nødhjelppakke i stedet. Dermed står også en rommelig hjulbrønn til rådighet for bagasje.

Førsteklasses kjøreegenskaper
I Taunusfjellene får C 320 prøvd seg også i svingene, og det er ingen tvil om at Mercedes nok en gang har gjort en meget god jobb med kjøreegenskapene. Styreresponsen er fortsatt litt sedat, men den nye tannstangstyringen gir bedre styrefølelse og presisjon enn vi har vært vant til fra den kanten. De nye trearmede forhjulsopphengene og de nye bakhjulsopphengene med fem armer gir ikke bare god komfort. De sørger også for et meget god veigrep på dårlig vei. Bare tverrgående kanter slår litt hardere enn jeg hadde forventet. Små ujevnheter i asfalten takles meget behagelig og effektivt, og over de store ujevnhetene er C-Klassebilene både komfortable og stabile.

ESP er standard, det samme er Brems-Assist og elektronisk bremsekraftfordeler og antispinnregulering. På våt asfalt kan du aktivere ESP med litt uforsiktig omgang med gasspedalen. På tørr asfalt skal du virkelig ta i litt for at varsellampen som indikerer at ESP er aktivert, lyser opp. For vinterkjøreegenskapene er det derimot ingen tvil om at ESP har sin misjon.

Sterk diesel
Mens C 320 har en prislapp pålydende 656.200 kroner, er det i første omgang C200 Kompressor og C220 CDI med priser like under 400.000 kroner som vil friste norske Mercedes-kunder. Senere kommer så C180 med den meget gunstige prisen 339.900 kroner, en pris importøren er mektig imponert over. Tar vi utgangspunkt i prisen på dagens C180 og plusser på meravgiften for kraftigere motor og høyere vekt samt tillegg for mer utstyr, skulle den nye C 180 kostet cirka 365.000 kroner. C180 som nå har toliters motor, vil uten tvil bli bestselgeren blant CKlasse- modellene. Det er også store forventninger til C200 CDI som, når den senere i år, kommer vil koste 367.200 kroner.

Under presseintroduksjonen i Tyskland var ikke de to rimeligste modellene tilgjengelig for prøvekjøring, men både C220 CDI og C200 Kompressor var der. Spesielt C220 CDI ga et meget positivt inntrykk, og er etter min mening den beste bilen i den nye C-Klassen. God støydemping sørger for at den går stillere enn C200 Kompressor, spesielt når det gjelder veistøy, men også med tanke på motorstøy er den svært stille. Dessuten har dieselmotoren et imponerende dreiemoment på hele 315 Nm. Den oppleves derfor som sterkere enn C200 Kompressor når du først har kommet i fart. Når den også kan skilte med cirka 30% lavere drivstoffutgifter, er det mye som taler til fordel for C220 CDI

C200 Kompressor har riktignok 10 km/t høyere toppfart og er et sekund raskere fra 0 til 100 km/t, men det er bare av teoretisk verdi. Selv om bensinmotoren med kompressor kan skilte med 230 Nm dreiemoment, er ikke det nok til å hamle opp med dieselmotoren. Mercedes oppgir for eksempel akselerasjonen fra 60 til 100 km/t i femtegear for C200 Kompressor til 15,1 sekunder, mens C220 CDI gjør samme øvelse på 15 sekunder.

Mercedes-følelsen
Mercedes har lagt vekt på at nye C-Klasse skal utfordre BMW 3-serie når det gjelder dynamikk. Designmessig har de lykkes svært godt. Kjøreegenskapene er det heller ikke noe i veien med, men C-Klasse virker likevel litt mer satt en BMW 3-seriebilene. De som kommer fra eldre Mercedes-modeller vil straks kjenne seg igjen i de nye C-Klassebilene.

Mercedes-følelsen er der og er ikke til å ta feil av. En av grunnene til det ligger i gearskiftet for de manuelle gearkassene. Alle C-Klassemodellene med unntak av C320 leveres nå med sekstrinns manuell gearkasse som standard. Vi har aldri vært spesielt imponert over gearskiftet til Mercedes-kassene. Selv om den nye sekstrinnskassen er lett å sjalte, mangler den presisjonen vi kjenner fra for eksempel BMW 3-serie. Det blir ikke bedre av at det mellom forsetene er plassert et midtarmlene som stadig er i veien når du sjalter manuelt. Det er derfor lett å anbefale femtrinns automatkasse til både bensin- og dieselmotorene.

En av Mercedesbilenes styrke er den følelsen av sikkerhet de gir. Sikkerhet er viet stor oppmerksomhet i nye C-Klasse. ESP, Brake Assist, EBD og ABS sammen med de nye hjulopphengene sørger for meget god aktiv sikkerhet. Det nye karosseriet har bedre kollisjonssikkerhet, og deformasjonssonene foran og bak og deformasjons-egenskapene ved påkjørsler fra siden er beregnet nøyere enn i noen annen Mercedes. Hele ti kollisjonsputer er standard. Foruten de to foran er det sidekollisjonsputer og vindusputer både foran og bak.

Cirka 700 C-Klasse regner importøren med å selge i Norge i år. Med en prisleder til 339.900 kroner regner forhandlerne med å få en rekke fremmedmerker i innbytte. Dette er nemlig en bil som har et vesentlig bredere publikum enn forgjengeren. Sett baken nedpå førersetet i en av C-Klassemodellene og du vil forstå hvorfor.

DETTE ER MERCEDES C-Klasse:

<TD style=" PADDING-LEFT: 3.

C 180

C 200 Kompr.

C 240

C 320

C 200 CDI

C220CDI

C 270 CDI

Motor:

4-syl. rekke

4-syl. rekke

V6

V6

4-syl. rekke

4-syl. rekke

5-syl. rekke

Sylindervolum:

1998 ccm

1998 ccm

2597 ccm

3199 ccm

2148 ccm

2148 ccm

2685 ccm

Kompresjon:

10,6:1

9.5:1

10,5:1

10,0:1

18:01

18:01

18:01

KW(hk)/omdr.:

95(129)/5500

120(163)/5300

125(170)/5500

160(218)/6200

85(1116)/5800

105(143)/4200

125(170)/4200

Nm/omdr.:

185/3500

230/2500

240/4500

310/3000

250/1400

315/1800

370/1800

Egenvekt:

1455 kg

1490 kg

1535 kg

1565 kg

1505 kg

1520 kg

1600 kg

Tillatt totalvekt:

1935 kg

1970 kg

2015 kg

2045 kg

1985 kg

2000 kg

2080 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,0/11,6 sek

9,3/9,7 sek

9,2/9,5 sek

-/7,8 sek

12,1/12,1 sek

10,3/10,5 sek

8,9/9,1 sek

Toppfart:

210 km/t

230 km/t

235 km/t

245 km/t

203 km/t

220 km/t

230 km/t

Forbruk snitt:

0,93/0,90 l/mil

0,95/0,92 l/mil

1,08/1,04 l/mil

-/1,05 l/mil

0,61/0,67 l/mil

0,62/0,67 l/mil

0,69/0,72 l/mil

Powered by Labrador CMS