-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes C 220 CDI
"Common Rail" blir kalt morgendagens dieselinnsprøytingsteknikk. Stikkord for motorene er
Først publisert i BIL 8 - 1998.
Det er ikke overraskende at Mercedes er tidlig ute med å ta i bruk såkalt Common Rail-teknikk i sine dieselmotorer. På dette området har de en tradisjon å forsvare; Mercedes 260 D var i 1936 den første personbilen med dieselmotor – med 2,6 liters volum, 45 hk og en toppfart på 90 km/t. Mercedes råder imidlertid ikke grunnen helt alene når det gjelder Common Rail-teknikk. Alfa Romeo kaller sin motor JTD og leverer både 4- og 5-sylinders versjoner i Alfa 156. Også Opel er på banen med en motor utviklet i samarbeide med GM-partneren Isuzu, en V6-variant som vi foreløpig bare har kjørt i prototypen Opel Signum. Og PSA – Citroën og Peugeot – har også dieselmotorer med Common Rail.
Common Rail-prinsippet innebærer at drivstoffet føres frem til sylinderen i en "felles linje". I motsetning til vanlig drivstoffinnsprøyting hvor trykket bygges opp separat for hver sylinder i takt med stempelets arbeidssyklus, benyttes det altså her ett felles fordelerrør som står under et konstant trykk på opptil 1350 bar. Fordelingen til hver enkelt sylinder er elektronisk styrt via magnetventiler, eller injektorer som de kalles hos Mercedes. En fordel med dette systemet er at det er uavhengig av motorens belastning. Det betyr at det jobber med høyt trykk også ved lave turtall, og dette skal bidra til bedre forbrenning, lavere forbruk og renere avgasser.
Behagelig støynivå
2,2-literen fra Mercedes er basert på 4-ventilteknikk og er utstyrt med turbolader og ladeluftkjøler. Den viser seg å by på svært kultivert gange, nesten fri for vibrasjoner og med et støynivå som ligger nesten nede på bensinmotorens. Bak rattet i normale hastigheter på landeveien, er det vanskelig å høre noen forskjell på lydbildet i C220 CDI i forhold til om det sitter en bensinmotor under panseret. I de første par minuttene etter start og på tomgang etterlater likevel ikke motorstøyen noen tvil om at det her handler om diesel, spesielt ved start i kaldt vær. Men en av dieseldriftens tidligere små, negative detaljer er nå en saga blott, nemlig den irriterende ventetiden mens glødetråden forvarmer brennkammeret før start. Den er nå skrumpet inn til et skarve sekund.
På andre punkter enn motoren er det selvfølgelig ingen forskjell på CDI-utgaven og en bensindrevet C220. Vitale mål, understell, hjuloppheng og utstyrsvarianter er like. Dieselversjonen er noen få kilo tyngre, men det merkes ikke på kjøreegenskapene. Bilen har en komfortabel fjæring og stillearbeidende hjuloppheng, men heller ikke biler på dette nivået er helt fri for hjulstøy.
Bak rattet er det god "parkeringsplass " for venstrefoten, og også god støtte for høyrebenet. Instrumentene er eksemplarisk ordnet og brytere og hendler finnes innen behagelig rekkevidde. På ett punkt avsløres det at C-Klasse ikke er "ny": Vi savner justeringsmulighet på rattet.
MERCEDES C 220 CDI:
Motor: 4-sylindret dieselmotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 2151 ccm. 92 kW (125 hk) v/4200 o/min. 300 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 451,6 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 138,5 cm. Akselavstand: 269 cm. Sporvidde f/b: 151/148 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1440 kg. Tillatt totalvekt: 1890 kg.
Volum: Bagasjerom: 430 liter (VDA). Tank: 62 liter.
Aks. 0–100: 10,5 sek.
Toppfart: 198 km/t
Forbruk by: 0,82 l/mil
Forbruk landevei: 0,50 l/mil
Forbruk snitt: 0,61 l/mil
Pris: kr 366.700,-
(Forbruk i følge 93/116/EU)