Mercedes C-Klasse Sports Coupé

Med sitt utseende lever Sports Coupé så absolutt opp til navnet, kjøreegenskapene har Mercedes derimot lagt i mer komfortabel retning.

Publisert

C-Klasse Sports Coupé
C-Klasse Sports Coupé

Først publisert i BIL 3 - 2001.

Det er den karakteristiske utformingen av bakparten med den store bakluken, spoileren og baklysene som det oser sportslighet av. Mercedes har virkelig lykkes med å utforme en kupémodell med frisk og ungdommelig appell. Det store soltaket av glass er ytterligere et designelement som forsterker det sportslige preget. Soltaket, som Mercedes kaller panoramataket, hører imidlertid ikke med til standardutstyret, men betyr 14.000 kroner høyere pris og 32 kg høyere egenvekt.

Sammenlignet med C-Klasse sedan er det bakre overhenget redusert med 18 cm, noe som også reduserer bagasjeromvolumet 310 liter. Dette er neppe noen høy pris å betale for et sporty utseende, verre er det nok for storvokste kunder å akseptere at den innvendige takhøyden er redusert med 20 mm. En annen ting som er redusert sammenlignet med sedanen, er prisen – nøyaktig 15.000 kroner mindre er prislappen med tilsvarende motor.

Sports Coupé gir et langt friskere og lettere inntrykk enn den andre C-baserte kupéen, nemlig CLK. Dessuten kan ikke prisen sammenlignes på de to, i billigste utgave koster den etablerte CLKen 158.000 kroner mer enn nykommeren. Lanseringstidspunktet er nok ikke tilfeldig valgt, med Sports Coupé ønsker Mercedes å gi den nye BMW 3-serie Compact konkurranse, og er i salg to-tre måneder før BMWen.

Mest komfortabel
Selv om Mercedes har et ønske om å trekke til seg ungdommen, tror vi at de langt fleste Sports Coupékundene vil bli å finne blant de veletablerte. De har pengene til å kjøpe en slik bil, en annen ting er at kjøreegenskapene gir signaler om at komforten er prioritert fremfor det sportslige. Vi har mer tro på at en del kunder blir å finne i gruppen “unge til sinns”.

Ett av signalene om at den sportslige følelsen kunne vært tydeligere, får vi fra styringen. Den forholdsvis kraftige styreservoen gir oss lite respons fra underlaget. Hjuloppheng og fjæring understreker det komfortable. Standardoppsettet med 205/55-dekk på 16-tommers felg svelger skarpe ujevnheter mykt og komfortabelt – og støydempingen er upåklagelig mot både veien og motoren. Det er imidlertid kurant å skaffe en mer sportslig utgave av Sports Coupé, det er bare å bestille bilen med Evolution sportspakke og legge 16.000 kroner ekstra på disken. Pakken inneholder 17-tommers lettmetallfelg med 225/45-dekk, sportsfjæring med senksett og skinndetaljer i interiøret.

Sequentronic-debut
Hvis du er av den oppfatningen at en sportslig kupé må ha en sekser under panseret, blir du skuffet i dette tilfellet. Sports Coupé leveres bare med rekkefirere, en diesel- og tre bensinvarianter med C 180 med 129 hester som basismotor. De to største bensinmotorene er kompressorutgaver som yter henholdsvis 163 og 197 hk. Sistnevnte, med betegnelsen C 230 Kompressor, er Sport Coupé alene om, mens de andre tre motorene er felles med C-Klasse sedan. Hvis du sverger til høyt dreiemoment, kan du glede deg over at 220 CDI står på programmet. Denne “common rail”-dieselen byr på hele 315 Newtonmeter.

Motorene kan kombineres med tre ulike gearkasser: Sekstrinns manuell, femtrinns automat eller den helt nye varianten som debuterer i Sport Coupé; Sequentronic. Dette er en automatisert sekstrinns manuell gearkasse med mulighet for sekvensielt gearskift. Hvis du i alt vesentlig regner med å kjøre i automatmodus, er det bedre å velge den “ekte automatkassen, for Sequentronic-utgaven klarer ikke å sjalte like silkemykt som den. Vil du derimot gjerne ha en automatkasse for bykjøring og likevel stå for gearingen selv ved engasjert landeveiskjøring, er tillegget på 11.500 kroner vel verdt pengene.

DETTE ER MERCEDES C-KLASSE SPORTS COUPÉ:

Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Bagasjevolum:
Powered by Labrador CMS