-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes C-Klasse stasjonsvogn
Mer utstyr, bedre sikkerhet, ørlite mer plass og mer eleganse er de viktigste endringer fra forrige modell.
Først publisert i BIL 3 - 2001.
Utseendet på Mercedes nye stasjonsvogn understreker det seneste årets trend – hvor en elegant design prioriteres fremfor bagasjeplass. Halve bilen, det vil si fronten til og med fordørene, er identisk med sedanen. Dette gjelder også motorutvalg og interiørdesign.
Stasjonsvognen har litt større overheng bak, det vil si 15 mm mer enn sedanen, og utvendig lengde er også 25 mm mer enn på den tidligere stasjonsvognen. I og med at både sedanen og stasjonsvognen er utviklet samtidig, har stasjonsvognen fått et vellykket, særpreget utseende; varerommet er ikke en kasse som er hengt på etterpå. Øverst på den sterkt skrånende bakluken finner vi en diskret spoiler som også rommer det høytsittende bremselyset. En bakluke som er skråstilt så mye stjeler mye plass. Dette er kanskje ikke det store problemet når fleksibiliteten likevel er god. Bakseteryggene, som er delt 40/60, kan vippes ned mot sitteputen, eller hele setet felles ned ved at sitteputen først trekkes frem og vippes opp mot forseteryggen. Dermed blir gulvet helt flatt i en lengde på 169 cm samtidig som lastevolumet øker fra 470 til 1384 liter. Hvis også ryggen på passasjersetet foran legges ned, får du en maksimum lastelengde på hele 265 cm.
Sju motorvarianter blir etterhvert tilgjengelig, som på sedanen. Den billigste utgaven, C 180, kommer i august. De andre seks, det vil si tre bensin- og tre dieselutgaver, står på programmet ved introduksjonen i Norge i slutten av mars. Data for de to største CDI-motorene er ikke tatt med i vår tabell.
Som på sedanen er tre utstyrsnivåer tilgjengelig: Classic, Elegance og Avantgarde. Forskjellene er å finne i interiørfarger og -materialer, dekk- og felgvalg og karosseripynt. Sikkerheten er ivaretatt med blant annet kollisjonsputer foran, på sidene foran og over sidevinduene, beltestrammere, elektronisk stabilitetskontroll og Brake Assist som sikrer maksimalt bremsetrykk ved panikkbremsing. Elektronisk klimaanlegg hører ikke med til standardutstyret, det betyr 20.000 kroner ekstra. Som på den sportslige slektningen C-Klasse Sport Coupé, omtalt på side 8, kan også den nye stasjonsvognen leveres med Sequentronic gear. Denne kombinerte automatiske og manuelle gearkassen øker prisen med 11.500 kroner.
DETTE ER C-KLASSE STASJONSVOGN:
Lengde: 454,1 cm. Bredde: 172,8 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Bagasjevolum: 470 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU. Alle data gjelder med 5-trinns automatgearkasse.