-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renstrøket C
Mercedes starter jakten på yngre kunder. Med nye C-Klasse skal det være 25 pluss som er kundegruppen heller enn 50 pluss. Vil de lykkes?
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Når Mercedes 2. mai setter i gang sin største lansering gjennom tidene i Norge, dreier alt seg om å skaffe yngre kunder til Mercedes CKlasse. Mytene om biler for mann med hatt eller taxi og billig bruktimport er ute på dato.
Nå er det Audi A4 og BMW 3-serien som er de argeste konkurrenter. Men for å sikre seg, kommer det også annen ny Mercedes C-Klasse tiltenkt godt etablerte og voksne Mercedeselskere. Hvordan det er mulig?
Samme bil – stor forskjell
Mercedes svar er å lage flere versjoner av nye Mercedes C. Denne gangen handler det ikke bare om staffasje – Mercedes vil svare på kravet fra dagens moderne bilkjøpere:
Alle ønsker sin spesielle bilmodell
Bilene skal svare til kundens ego
Dagens bilkjøpere er mindre homogene
Smaken er blitt mer og mer forskjellig
Eleganse eller sport
Løsningen Mercedes velger for den nye C-Klasse er en form for målsøm. Man lager modeller som teknisk er ganske like – men der fronten, utstyret, komforten og ikke minst kjøregenskapene er forskjellige. Mercedes mener det er å ta bilkjøperen på alvor.
Du kan velge nye C-Klasse med utstyrsnivå Elegance eller Avantgarde. Forskjellen er mer enn bare et ord. Fabrikken har tilpasset modellene til selve navnet og intensjonene bak. I Norge vet Mercedesimportøren mye om kundene som skal falle pladask for den nye C-Klassen.
Elegance skal velges av den godt etablerte Mercedes-eier, gjerne 50 pluss. Avantgarde-kunden er en annen, han eller hun er 25 år pluss, har god økonomi, og vurderer vanligvis Audi eller BMW – men nå skal de altså tiltrekkes av C-Klasse.
Et symbol på at nye C-Klasse skal bryte med gamle tradisjoner, er at det ikke finnes noen gubbestjerne som stikker opp på panseret på Avantgarde, bare på Elegance. Mens Elegance fortsatt har en innredning som oser av komfort, er Avantgardes innredning og utstyr langt mer sportslig.
Sammenlignet med sin forgjenger har nye C-Klasse blitt 5,5 cm lenger og måler nå 458 cm. Bredden er 177 cm (+ 4,2 cm) og akselavstanden 276 cm (+ 4,5 cm). Dette gir betydelig bedre plass i kupeen.
Helt ny dynamikk
Nye Mercedes C lanseres under nye begreper. Det legges vekt på at den skal være sikrere og mer dynamisk å kjøre enn andre modeller. Bilen skal være så sikker at stjernesystemet i EuroNCAP vil sprenges, hevder produsenten. Bilen kan pakkes med ekstrautstyr som inviterer til ekstra kjøreglede.
Bilen kommer med et bredt utvalg fire- og sekssylindrede motorer, og senere også med 8-sylindret. Dagens mest solgte modell, 200 CDI, kommer først etter sommerferien. De første modellene blir C200, C280, C220 CDI og C350. Stasjonsvognen kommer i januar/februar 2008.
Effekten i de fleste motorene er økt noe – men samtidig er forbruket og utslippet redusert. Mercedes 200 CDI har fått 13 prosent effektøkning, mens forbruket ved blandet kjøring er på beskjedne 0,61 liter pr. mil. En av grunnene er at den nye større modellen ikke veier mer enn forgjengeren.
Kort om bilen: