Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG

C-Klasse mot M3

Timingen kunne ikke vært bedre. Samtidig som prøvekjøringene av M3 skjer, drar Mercedes lakenet av sin nye C63 AMG. På papiret er den mye råere.

Publisert Sist oppdatert

Blader og aviser fra hele verden er for tiden i Spania for å få en forsmak på BMWs nyeste bombe: M3. Gjett om Mercedes-Benz visste det da de sendte ut de første bildene og dataen for den nye C63. Bare hk-tallet, 457!, ligger solid over det som oppgis for M3 (og Audi RS4) og gjør selvfølgelig at alle som setter seg bak rattet i BMW’en vil lure på om dette virkelig er nok.

Ingen har ennå foretatt en uavhengig test av Mercedes-utgaven, så det er umulig å si hvor bra den er. Men motoren er kjent, ingen jeg har hørt har noe å utsette på den.

Moment

Den overlegne dreiemomentkurven som ligger mellom 2000 og 6250 omdreininger, er alene nok til å gi motoren en solid plass i minneboken. En ny syv-trinns automat fra AMG er et ubeskrevet blad, men slike små detaljer pleier de alltid å klare med glans.

Du kan velge gear med manualer også, og du kan velge tre forskjellige gearmodi. Velger du S, skjer skiftingen 30 prosent kjappere enn i C-modus, og 50 prosent raskere enn i M. I virkeligheten betyr det nok bare at rykket i nakkemusklene blir litt hardere i S – jeg tviler på om stoppeklokken din kan måle differensen.

AMG har gitt bilen en helt ny forstilling, som blant annet sikrer at det er minimale karosseriforskyvninger når du hiver bilen inn i S’ene. 35 mm bredere sporvidde, koblet med de fete dekkene (235/35 på 8.0 x 19 foran), gir ikke bare et bedre optisk bilde – det sørger for et enda bedre feste til underlaget også. I hvert fall så lenge det er tørt, flatt og fast dekke.

Elektronikk, takk…

Hele opphengningen er selvfølgelig tilpasset det endelige målet – en C-Klasse dynamikk du aldri har vært i nærheten av før, og de store skivene er med på å holde det hele under kontroll.

Også her kan du regne med en rekke elektroniske hjelpemidler, men ESP’en kan for eksempel endres til ESP Sport der systemet trenger seg på litt senere enn i standard-modus, for å hindre den mest ekstreme over- eller understyring. Dersom du virkelig har en breisladd eller tre under oppbygging, kan du koble ut all ESP-avbrytelse.

Det er vel ingen grunn til å nevne at bilen selvfølgelig også er utstyrt med vegg-til-vegg stylingelementer. Ingen, spesielt ikke en BMW M3, skal være i tvil om hva som kommer her.

Powered by Labrador CMS