-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
C-Klasse mot M3
Timingen kunne ikke vært bedre. Samtidig som prøvekjøringene av M3 skjer, drar Mercedes lakenet av sin nye C63 AMG. På papiret er den mye råere.
Blader og aviser fra hele verden er for tiden i Spania for å få en forsmak på BMWs nyeste bombe: M3. Gjett om Mercedes-Benz visste det da de sendte ut de første bildene og dataen for den nye C63. Bare hk-tallet, 457!, ligger solid over det som oppgis for M3 (og Audi RS4) og gjør selvfølgelig at alle som setter seg bak rattet i BMWen vil lure på om dette virkelig er nok.
Ingen har ennå foretatt en uavhengig test av Mercedes-utgaven, så det er umulig å si hvor bra den er. Men motoren er kjent, ingen jeg har hørt har noe å utsette på den.
Moment
Den overlegne dreiemomentkurven som ligger mellom 2000 og 6250 omdreininger, er alene nok til å gi motoren en solid plass i minneboken. En ny syv-trinns automat fra AMG er et ubeskrevet blad, men slike små detaljer pleier de alltid å klare med glans.
Du kan velge gear med manualer også, og du kan velge tre forskjellige gearmodi. Velger du S, skjer skiftingen 30 prosent kjappere enn i C-modus, og 50 prosent raskere enn i M. I virkeligheten betyr det nok bare at rykket i nakkemusklene blir litt hardere i S – jeg tviler på om stoppeklokken din kan måle differensen.
AMG har gitt bilen en helt ny forstilling, som blant annet sikrer at det er minimale karosseriforskyvninger når du hiver bilen inn i Sene. 35 mm bredere sporvidde, koblet med de fete dekkene (235/35 på 8.0 x 19 foran), gir ikke bare et bedre optisk bilde – det sørger for et enda bedre feste til underlaget også. I hvert fall så lenge det er tørt, flatt og fast dekke.
Elektronikk, takk
Hele opphengningen er selvfølgelig tilpasset det endelige målet – en C-Klasse dynamikk du aldri har vært i nærheten av før, og de store skivene er med på å holde det hele under kontroll.
Også her kan du regne med en rekke elektroniske hjelpemidler, men ESPen kan for eksempel endres til ESP Sport der systemet trenger seg på litt senere enn i standard-modus, for å hindre den mest ekstreme over- eller understyring. Dersom du virkelig har en breisladd eller tre under oppbygging, kan du koble ut all ESP-avbrytelse.
Det er vel ingen grunn til å nevne at bilen selvfølgelig også er utstyrt med vegg-til-vegg stylingelementer. Ingen, spesielt ikke en BMW M3, skal være i tvil om hva som kommer her.