-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C1: En Sverre Magnus
Vi har ikke kjørt Citroën C1 så langt før vi døper den til Sverre Magnus – naturlig når en så liten tass gir fra seg så mye lyd.
Først publisert i BIL 5 - 2006.
Vi har tidligere pekt på det friske lydnivået i Toyota Aygo, ikke overraskende derfor at trillingen Citroën C1 (og Peugeot 107 som også er klar for Norge) lar høre fra seg på samme måte. Vi forstår at pengene må spares et sted i en billig småbil, men vi synes at ingeniørene i Toyota/PSAgruppen ved neste korsvei bør få økonomiske rammer som løfter bilens komfort, det vil si senker lydnivået. Det vil ikke bety særlig mye for verken bilens pris eller vekt om det blir lagt inn litt mer støydempende materiale i torpedoveggen.
Det er nemlig motoren som er synderen, som også gammelredaktøren pekte på i sin første omtale av C1 i forrige nummer av Bil: – en dreievillig motor med mer muskellyd enn man trodde det fantes muskler til.
Apropos Sverre Magnus, Citroën har jo tidligere hatt modellen SM, en helt annen størrelse, men heller ikke den helt lydløs. Kanskje Citroën kan få låne det ferske kongelige monogram for å pryde sin lille-SM?
Førerplassen er friskt utformet, minimalistisk, men annerledes. Knapper og betjeningsorganer er stort sett logisk plassert, og med turtelleren plassert som et Mikke Mus-øre på venstre side av instrumentpanelet. Rattet har ikke lengderegulering, bare tilt, noe som betyr et kompromiss med tanke på avstand mellom setet og henholdsvis ratt og pedaler.
Benplassen i baksetet er, naturlig nok med tanke på en akselavstand på 2,34 meter, bare egnet for barn. Med utvendig lengde som er mindre enn 3,5 meter, kan du ikke regne med å få plass til mer enn en normal lørdagshandel i bagasjerommet. Bakluken er forøvrig identisk med bakvinduet.
Tendensen til sporing, altså at en bil stikker sideveis og derfor må gjetes på piggslitt asfalt, er et fenomen vi ofte erfarer på muskelsterke biler med brede dekk. Overraskende derfor at C1, med sitt beskjedne fottøy, også er følsom for slikt underlag.
I forrige Bil ble det nevnt at bilen koster beskjedne 130.000 kroner – helt korrekt i basisversjonen. Når vår prøvebil, i 5-dørsutgave, har på plass helt nødvendig utstyr som radio/CD-spiller og klimaanlegg, øker prisen med 18.000 kroner. Med sin beskjedne størrelse og ditto motorstyrke er Citroën C1 en utmerket bil for urbane strøk, sånn sett kan den også kalles City Car One, men nettopp derfor kan vi ikke anbefale den for lengre turer.
Kort om bilen:
Pris: kr. 148.600,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6000 o/min. 93 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 343,5 x 163 x 147 cm. Akselavstand: 234 cm. Egenvekt m/fører: 875 kg. Tillatt totalvekt: 1190 kg.
Dekk: 155/65 Q R14.
Bagasjerom: 139 liter (VDA).
Tankvolum: 35 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 109 g/km